دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
09 خرداد 1402 - 10:21
مراد صحرایی در صحن مجلس:

حال آموزش و پرورش و معلمان خوب نیست

حال آموزش و پرورش و معلمان خوب نیست
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با بیان اینکه اگر ایران قوی و ایران عزیز می‌خواهیم راه آن آموزش و پرورش قوی است،گفت: حال آموزش و پرورش و معلمان خوب نیست.
کد خبر : 850099

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری علم و فناوری آنا، رضا مراد صحرایی وزیر پیشنهادیِ آموزش‌وپرورش در صحن علنی امروز (سه‌شنبه) مجلس شورای اسلامی اظهارداشت: از همکار دانشگاهی‌ام توقع داشتم در مورد من کمی تحقیق می‌کرد.

وی افزود: از مخالفانی که از سر دلسوزی بنده و برنامه‌هایم را نقد کردند تشکر می‌کنم. آنچه منتقدان از من گفتند اگر صحت دارد خداوند مرا هدایت و از این آسیب‌ها و خطاها پاک گرداند و اگر صحت ندارد، خداوند حقیقت را بر آنها آشکار و دل و ذهنشان را نسبت به من نرم و مهربان کند.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش تصریح کرد: اگر ایران قوی و ایران عزیز می‌خواهیم، اگر اقتصاد خوب می‌خواهیم، اگر جامعه با صلابت، سلامت و مؤمن می‌خواهیم، راه آن، آموزش و پرورش قوی است.

صحرایی با بیان اینکه دغدغه‌های شما را در مورد آموزش و پرورش می‌ستایم و ارج می‌نهم،تاکید کرد: دغدغه مشترک همه ما عزت و سربلندی ایران عزیز است، برای این کار باید آموزش و پرورش را عزیز کنیم، اما حقیقت این است که همانگونه که شما اشاره کردید حال آموزش و پرورش و معلمان خوب نیست و در نتیجه حال کشورمان نیز خوب نیست.

وی با بیان اینکه برای اینکه آموزش و پرورش را به جایگاه نقش آفرین خود برسانیم باید همدل، همقسم، همزبان و همراه شویم،اظهار کرد: آموزش و پرورش به کمک همه ما( دولت، ملت و مجلس) نیاز دارد.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با بیان اینکه امسال در محضر رهبر معظم انقلاب گزارشی ارائه کردم که بخشی از آن را خدمت شما نمایندگان بیان می کنم،گفت: در این گزارش مسیر را عرض کردم و ارائه طریق خواستم. در مورد دانش آموزان، تحولات بسیار است، ما با نسلی مواجه هستیم که در چند سال کوتاه عمر خود چندین برابر عمر ما تجربه کرده‌اند و پیچیدگی دیده‌اند.

صحرایی با بیان اینکه باید خلاء ادراکی، ارتباطی و شناختی‌مان با این نسل را از بین ببریم،تاکید کرد: باید دانش‌آموزات را از چنگال فضای مجازی وحشی نجات دهیم. باید فنی حرفه‌ای و هنرستان‌ها را تقویت کنیم و برای دختران آینده‌سازمان برنامه‌های ویژه‌ای داشته باشیم.

وی با بیان اینکه نکته دیگر بحث تربیت معلم است،گفت: ما باید بهترین افراد کشور را به معلمی بفرستیم و زمینه این کار را فراهم کنیم. همچنین برای رفتن به دانشگاه‌های تربیت معلم نمره علمی کافی نیست، عشق و علاقه، خلق و خو و ذات و زی معلم شدن مهم است.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش تاکید کرد: باید برای معلمان فعلی برنامه‌های ویژه داشته باشیم و برای تضمین کیفیت تعلیم و تربیت عمومی کشور برنامه ریزی کنیم.

صحرایی افزود: نکته دیگر بحث مدارس است؛ بنده رضا مراد صحرایی روستازاده‌ای هستم از دیار زاگرس که هنوز بوی خاک خیس دشت هایش بهترین عطر دنیاست.

وی با بیان اینکه از سرزمین بلوط‌ها به تهران آمده ام، تصریح کرد: هیچ پشتوانه‌ای جز انقلاب و ولایت در این مسیر و راه نداشتم. معتقدم به عنوان کسی که از روستا به بهترین دانشگاه کشور و در ۲۰ کشور جهان تدریس کرده ام، راه نجات ما از مسیر مدارس می‌گذرد، اگر می‌خواهیم کشور را نجات دهیم، نقطه نجات ما مدارس و کلاس‌ها هستند. هر مدرسه را یک امیدخانه و یک مهارت سرا کنیم و هر دانش آموز یک مهارت گر در پایان هر مقطع از وظایف ما و برنامه‌های ما می‌باشد؛ مدیران نیز باید در چنین مدارس توانمند شوند و برای این کار تخصص داشته باشند.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: نکته دیگر بحث خانواده است، معتقدم که اصلی‌ترین رکن تربیت خانواده است و مدرسه و مسجد در کنار خانواده مثلثی می‌شود که اگر شکل بگیرد همه مشکلات ما تا حد قابل توجهی با همکاری والدین و مدرسه قابل حل است.

صحرایی با بیان اینکه نکته دیگر بحث عدالت در تربیت است،اظهار کرد:  پیام انقلاب ما عدالت است. پیام اسلام عدالت است، واقعیت این است که امروز فاصله مدارس ما با هم یک اندازه نیست، باید کیفیت مدارس دولتی را آنچنان بالا ببریم که خانواده‌ها در همین ایام از سال‌های زندگی فرزندانشان دغدغه‌ای برای اینکه فرزندانمان را به کدام مدرسه بفرستیم، نداشته باشند.

وی تاکید کرد: ما نظام رتبه بندی را به صلاحیت‌های حرفه‌ای و توانمندی‌های تخصصی و توانایی‌های عمومی معلمان گره خواهیم زد و مسیر رشد معلمی برای معلمان عزیز طراحی خواهیم کرد.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش همچنسن به اهمیت سند تحول بنیادین آموزش و پرورش  اشاره و تصریح کرد: گرچه مجری آن آموزش و پرورش است، اما حداقل ۷ دستگاه دیگر نسبت به آن تعهد دارند، این سند باید از آمال و عمل بیاید و از یک سند بخشی به یک سند ملی تبدیل شود. این سند آنقدر فاخر است که سند دیگری در کنار آن قرار نگیرد.

صحرایی گفت: نکته بعدی بحث آموزش ترکیبی است، دستاورد کرونا در سراسر جهان تغییر نظام‌های آموزشی به سمت کیفیت بوده که اگر ما این تغییر را ندهیم از این دستاورد بزرگ بی بهره مانده ایم، باید کلاس را به محل یادگیری تبدیل کنیم و نه محل آموزش، که راه آن استفاده از شیوه‌های نوین همچون آزمایش تلفیقی و ترکیبی است و راه این مسئله نیز معلمان هستند.

وی اظهار کرد: معلمی که به جای تعلیم صِرف به تربیت نیز بپردازد و نقش خود را از معلم به مربی و از آموزگار به پروردگار ارتقا دهد. چنین معلمی ستودنی است و کشور ما پر از چنین معلمانی است و اگر چه ممکن است معلمانی باشند که مطابق انتظارات ظاهر نشده باشند که اصلاح رفتار آن‌ها لازم است.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با بیان اینکه ما ۵۹ هزار معلم پرورشی کم داریم،گفت: این موارد حاصل یک سال کم کاری نیست، در سالی که گذشت بنده کم کاری ندیدم، باید این کمبود‌ها جبران شود و باید معلم پرورشی بگیریم و باید هر سال ۱۱ هزار معلم به کار گرفته شود تا در چند سال آینده این کمبود جبران شود که در افق ۵ ساله این مشکل رفع خواهد شد.

صحرایی به اهمیت هویت ایرانی پرداخت و گفت: همه ارکان این هویت ریشه دار اعم از دینداری  و دین اسلام، زبان و ادبیات فارسی، ایران دوستی، عفاف و حجاب، یاری مظلومان، مقاومت و پایداری در تمامی ارکان تعلیم و تربیت از محتوا و برنامه درسی گرفته تا تععلیم و تربیت معلم مورد توجه خواهد بود.

وی با اشاره به صفحه ایسنتاگرامی بنیاد سعدی گفت: این بنیاد، بنیادی برای گسترش زبان فارسی در جهان و همچنین راه ارتباط با خارجیان است. سال‌های گذشته که بنده در آنجا بودم، معاونت محل مسئولیت بنده یک صفحه داشت که در آن صفحه برای خارجی‌ها شعر و آهنگ می‌گذاشت و خارجی‌ها نیز در مناسبت‌هایی مانند روز یلدا، روز مادر، روز جوان و نوروز از خانه‌های خود شعر می‌خوانند، گاهی ما به آن‌ها شعر می‌دهیم که بخوانند و شخصی آمده و شعری خوانده، آیا درخصوص حجاب او ما باید پاسخ بدهیم؟ در خانه خودش و در کشور خودش می‌باشد و این کار نیز با هماهنگی نهاد‌های ذیربط بوده است و امروز صدای ما را نیز می‌شوند. افتخار ما این است که با نوشتن کتب درسی زبان فارسی یعنی هویت ملی ایرانیان را به تمام دنیا برده ایم.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: کتبی که بنده و تیم تألیف آن‌ها را نوشته ایم در ۶۵ تا ۷۰ کشور جهان تدریس می‌شود، آن کتب از طریق همین صفحات، ایران را به تمام دنیا معرفی کرده است.

صحرایی با بیان اینکه نکته دیگر بحث دوری از حاشیه هاست، تاکید کرد: در مدتی که در کنار شما بوده ام بسیار به من تذکر دادید و درست تذکر دادید که نباید آموزش و پرورش سیاست زده شود و نباید آموزش و پرورش ما به ستاد تبلیغاتی تبدیل شود، حاشا و کلا، در شأن آموزش و پرورش این نیست، حتما آموزش و پرورش قوی‌تر از آن خواهد بود که اینچنین کند. سیاست ورزی در مسیر انقلاب خواهیم کرد، هیچ کاری در کشور بدون کمک آموزش و پرورش شدنی نیست، اما سیاست زدگی نخواهیم کرد.

وی گفت: آموزش و پرورش بر محتوا متمرکز خواهد شد و از متشابهات پرهیز خواهد کرد، دوست حکیمی گفت که آموزش‌ها و تربیت‌ها را می‌توان به یک درخت تشبیه کرد؛ وظیفه آموزش و پرورش رویاندن ساقه و تنه‌ای است راست، بلند و استوار، متصل به ریشه‌ای زنده و فعال که بتواند شاخه‌ها و برگ‌ها را بپرورد، نگاه دارد و سایه بیفکند، ثمره بدهد و ستون وحدت ملی شود، چنین آموزش و پرورشی آرزوی ما است و این شدنی است.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش افزود: رهبر معظم انقلاب پس از شنیدن همین حرف‌ها اینچنین فرمودند «آنچه بنا است انجام دهید و اقدام کنید بسیار حائز اهمیت است، باید همت کنید، این‌ها همه شدنی است، اگر کسی تصور کند که این‌ها بلندپروازی است و رفتن به سوی افق‌هایی که دستمان به آن نمی‌رسد، قطعاً اشتباه کرده، همه این‌ها که گفتید توقعات ما است و شدنی است، همت می‌خواهد، کاردانی می‌خواهد، پیگیری می‌خواهد و کمک الهی شامل چنین حرکتی خواهد شد.»

صحرایی اظهار کرد: بر مبنای همین رهنمود برای آموزش و پرورش یک برنامه نوشتیم که در اختیار همه شما قرار گرفته است، در این برنامه چالش‌ها احصا شده است؛ آموزش و پرورش چالش‌های بسیاری دارد، ما معلمان می‌گوییم حسن السوال نصف العلم. اگر چالش‌ها را نشناسیم نمی‌توانیم برای دفع آن برنامه‌ریزی کنیم.

وی با بیان اینکه ۵ چالش جدی شناسایی کردیم،تصریح کرد: نخستین چالش ناکارآمدی نظام حکمرانی آموزش و پرورش و فقدان عزم ملی برای تحول در آن، به یک وفاق ملی برای آموزش و پرورش نیاز داریم و اینجا به عنوان خانه ملت محل آن وفاق ملی است.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش افزود: کم توجهی به ارتقاء کمی و کیفی سرمایه انسانی آموزش و پرورش دومین چالش است؛ معلمان ما باید توانا شوند تا توانا کنند، این حق معلمان به گردن ما است، آن‌ها فارغ‌التحصیل شدند، فرزندان ما را تحویل گرفتند، باید تابستان‌ها سالی حداقل ۲۰۰ ساعت برای آن‌ها آموزش می‌گذاشتیم که این اقدام انجام نشد.

صحرایی ضعف در بهره‌وری زیرساخت‌های فیزیکی، فناورانه و ناترازی در منابع و مصارف آموزش و پرورش را سومین چالش دانست و گفت: گاهی در تربیت به ما گفته می‌شود چرا کار تربیتی آنقدر کم است، من به شوخی این نقد را می‌گویم؛ فرماندهی به سرباز خود گفت چرا شلیک نکردید و سرباز پاسخ داد به هزار و یک دلیل، فرمانده گفت دلیل اولش چه بود و سرباز بیان کرد تیر نداشتم.

وی اضافه کرد: زمانی که ۹۷.۵ درصد بودجه ما پرسنلی است، چگونه می‌توانیم کار تربیتی در تراز انقلاب اسلامی و برای این جمعیت ۱۶.۵ میلیون نفری دانش آموزانمان انجام دهیم.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش ضعف در کیفیت و ناکارآمدی برنامه‌های آموزشی و پرورشی را چهارمین چالش برشمرد و گفت: ۱۲ سال گوهر هر خانواده‌ای یعنی فرزندش در اختیار ما است، از خودمان می‌پرسیم که بعد از ۱۲ سال چه به او داده‌ایم، حافظه‌محوری و یادگیری کم عمق از مشکلات ما است، باید آن‌ها را رفع کنیم.

صحرایی افزود: جهت‌گیری عدالت‌ستیز و کاهش فرصت‌های برابر دیگر چالش ما است؛ ما هنوز کلاس‌های مختلط داریم، مدارس شبانه‌روزی، عشایری و روستایی ما نتوانستند به دلیل فقر امکانات، مشکلات فرزندان ما را حل کند. عبور از این چالش‌ها بدون کمک شما نمایندگان مردم غیرممکن است. مسائل آموزش و پرورش امروز دستگاهی نیستند، ملی هستند. عزم ملی و وفاق ملی برای تحول در آموزش و پرورش می‌خواهیم که مقدمه تحول در کشور است که برای این منظور دو دسته برنامه ارائه کردیم.

وی در تشریح این برنامه‌ها، تاکید کرد: یک دسته برنامه‌ها فوری است و دسته دوم برنامه‌هایی است برای افق دو ساله و ریل‌گذاری چند ساله پس از آن.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش مهمترین برنامه فوری خود را تکمیل فرآیند رتبه‌بندی دانست و گفت: در رتبه‌بندی که یکی از افتخارات این خانه ملت است، نتوانستیم نتیجه مورد نظر را بگیریم، کار شما شاهکار بود، کار دولت شاهکار بود، اما اجرا موفق نبود. آیین‌نامه‌ای که برای این موضوع نوشتیم، آیین‌نامه‌ای برای رتبه‌بندی معلمان نبود.

صحرایی با بیان اینکه معلمان را باید بر مبنای وظایف معلمی‌شان رتبه‌بندی کرد،اظهار کرد: مقاله‌نویسان صرف از کوچ معلم با ایل و اداره کلاس ۴۵ نفره بدون وسایل سرمایشی و گرمایشی چه می‌فهمد. این درد همه معلمان است که ما آن‌ها را بر مبنای مأموریتشان رتبه‌بندی نکردیم.

وی تصریح کرد: در ۵۰ روز سرپرستی نشان دادیم که می‌توان کار جهادی کرد، با متلاطم‌ترین وضعیت آموزش و پرورش و رتبه‌بندی را تحویل گرفتیم و به گونه‌ای تحویل دادیم که می‌بینید، همه رتبه گرفتند، نزدیک ۷۵ هزار نفر و همه توانستند اعتراض کنند، نزدیک ۳۰۰ هزار نفر و همه امکانات لازم برای بررسی اعتراضات آن‌ها فراهم شده است.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش تاکید کرد: قول من به معلمان این است که با اتکا به حمایت‌های مجلس به ویژه کمیسیون آموزش و تحقیقات، آیین‌نامه را اصلاح کنیم و ان‌شاء الله آن را در مسیر درستش قرار دهیم، آرمان ما معلم‌الخیر است.

صحرایی گفت: معلمی که در وصف او گفته می‌شود مُعَلِّمُ اَلْخَیْرِ یَسْتَغْفِرُ لَهُ دَوَابُّ اَلْأَرْضِ وَ حِیتَانُ اَلْبُحُورِ وَ کُلُّ صَغِیرَةٍ وَ کَبِیرَةٍ فِی أَرْضِ اَللَّهِ وَ سَمَائِهِ، ما می‌خواهیم چنین معلمی را تربیت و نگهداری کنیم بنابراین رتبه‌بندی بر اساس مأموریت معلمان اصلاح می‌شود و آنچه که اعتراض بوده بررسی خواهد شد.

وی به ساماندهی نیروی انسانی اشاره کرد و افزود: همه نگرانیم و این نگرانی به حق است، بازنشستگی زیادی داریم، پیشتر داشته‌ایم و از چندین سال پیش بحث کمبود معلم در اول مهر هر سال یک اتفاق مهم است. امسال نیز کمبود معلم داریم، یک آزمون استخدامی برگزار کردیم و یک آزمون دیگر نیز پیش از مهر برگزار می‌کنیم تا موضوع کمبود معلم را حل کنیم، زیرا موضوع ساماندهی یک موضوع بسیار بسیار جدی است.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش درباره امتحانات نهایی هم گفت: امتحانات نهایی امسال ۴۰ درصد ضریب تأثیر قطعی دارد، ما ۵ هزار و ۶۰ حوزه امتحانی داریم، ممکن است در جایی امتحان با چند دقیقه تأخیر شروع شده باشد، وظیفه من این است که از سلامت آزمون، روایی سوالات و پایایی محتوا مراقبت کنم. هر روز سعی کردیم که از دیروز بهتر باشیم، کار بزرگی را شروع کردیم، به بزرگی کار توجه شود.

 

 

 

 

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب