دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
09 خرداد 1402 - 08:38
در صحن مجلس؛

موافقان و مخالفان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش چه گفتند؟

موافقان و مخالفان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش چه گفتند؟
موافقان و مخالفان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در صحن علنی مجلس نظرات خود را درباره برنامه‌های «رضا مراد صحرایی» اعلام کردند.
کد خبر : 850063

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری علم و فناوری آنا،بررسی صلاحیت و برنامه‌های «رضامراد صحرایی» به عنوان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در دستور کار جلسه امروز مجلس شورای اسلامی قرار گرفت.

حضور معاون اول رئیس جمهور در صحن مجلس

«محمد مخبر» معاون اول رئیس جمهور، «سید محمد حسینی» معاون رئیس جمهور در امور مجلس و «رضامراد صحرایی» به عنوان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در جلسه رای اعتماد شرکت کردند.

روز گذشته خبری در رسانه ها به نقل از برخی از اعضای هیئت رئیسه مجلس مبنی بر حضور رئیس جمهور در صحن مجلس برای دفاع از وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش منتشر شد، اما به جای «سید ابراهیم رئیسی» معاون اول حضور در صحن حضور یافت.

چرا رئیسی در صحن مجلس حاضر نشد؟

سید محمد حسینی معاون رئیس جمهور در امور مجلس درباره عدم حضور رئیسی در صحن مجلس، گفت:  قرار بود امروز رئیس جمهور برای تقدیم لایحه برنامه هفتم توسعه در مجلس حضور پیدا کند و در پایان هم از وزیر پیشنهادی خود دفاع کند. به دلیل آنکه تدوین برنامه هفتم توسعه نهایی نشده و به همین دلیل تقدیم آن به مجلس نیز به تاخیر افتاده است، برنامه حضور رئیس جمهور در مجلس لغو شد.

ابتدا، گزارش کمیسیون آموزش و تحقیقات درباره برنامه های وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش قرائت شد.

براساس گزارش اعلام شده: کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس «صحرایی» را گزینه مناسب برای تصدی وزارت آموزش و پرورش می داند.

پس از قرائت گزارش کمیسیون آموزش مجلس، موافقان و مخالفان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در صحن علنی نظرات خود را پیرامون برنامه های «رضا مراد صحرایی» اعلام کردند.

اولین مخالف وزیر پیشنهادی،علی خضریان سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس و نماینده مردم تهران بود.

مشکلات آموزش و پرورش با رفت و آمد افراد حل‌ نمی‌شود

وی با بیان اینکه با رفتن یک وزیر و آمدن یک وزیر دیگر، مشکلات وزارت آموزش و پرورش حل نمی‌شود،گفت: مهم آن است که ساختارها تغییر کند و اگر قرار باشد همین مسیر طی شود، چاره‌ای جز تغییر وز را در مجلس وجود ندارد.

نماینده مردم تهران در مجلس خطاب به صحرایی، گفت: علی‌رغم این‌که یک سال از انتصاب شما به عنوان رئیس دانشگاه آینده‌ساز فرهنگیان می‌گذرد تعداد زیادی از عناصر شناسنامه‌دار غرب‌گرا و تابلودار جریان اصلاحات در مجموعه شما جابه‌جا نشدند.

خضریان تصریح کرد: شما هنوز بعد از ۱۳ ماه از تصدی دانشگاه فرهنگیان نتوانستید تیم مناسبی را برای کمک به خود جمع‌آوری کنید چه طور امکان تدارک تیمی حرفه‌ای در وزارت آموزش و پرورش و ایجاد تحول در این وزارتخانه را در خود می‌بینید؟

وی گفت: شما از فروردین‌ماه امسال سرپرست وزارت آموزش و پرورش شده‌اید اما با همان تیم قبلی که منجر به رسیدن آموزش و پرورش به این نقطه رسیده است کار را ادامه داده و این افراد جزء حلقه نزدیک و دوست شما هستند. آقای نوری در اجرای رتبه‌بندی معلمان کنار گذاشته شد اما شما با همان حلقه کار را جلو بردید.

صحرایی از بدنه آموزش و پرورش نیست

خضریان پس از ارائه نطق خود، بخشی از وقتش را به سید علی موسوی نماینده ملکان در مجلس اختصاص داد.

او در مخالفت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش،گفت: بزرگترین نقد بنده به گزینه پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش آن است که وی سابقه اجرایی لازم را ندارد و از بدنه آموزش و پرورش نیست و نمی‌تواند درک جامعی از مسائل این وزارتخانه داشته باشد.

وی افزود: مدیریت و سکانداری وزارتخانه مهم آموزش و پرورش مستلزم توانمندی‌های اجرایی به مراتب بالاتری است که در سوابق وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش دیده نمی‌شود.

نماینده مردم ملکان در مجلس تصریح کرد: صحرایی اشراف لازم به مسائل دستگاه تعلیم و تربیت ندارد و با وی قطعاً در وزارت آموزش و پرورش درجا می زنیم.

موسوی با بیان اینکه وزیر پیشنهادی در طول دوره سرپرستی خود نتوانسته که با بدنه آموزش و پرورش ارتباط خوبی بگیرد و این نبود محبوبیت، کار را برای او سخت می کند، گفت: از این رو با تمام احترامی که برای شخصیت علمی و پژوهشی صحرایی قائل هستم قوه عاقله محترم می توانست گزینه مناسب تری معرفی کند.

صحرایی نقشه راه مناسبی برای حل مسائل آموزش و پرورش دارد

سید محسن دهنوی نماینده مردم تهران در مجلس هم در موافقت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با بیان اینکه صحرایی شناخت مناسبی از فضای آموزش و پرورش دارد،گفت: او کسی است که کار را از سال‌ها پیش و از معلمی شروع کرده و از مناطق محروم به بالاترین سطح در وزارت آموزش و پرورش رسیده است،از این رو او تجربه مناسبی در همه سطوح این وزارتخانه دارد.

وی، جوان بودن او را نکته مهمی عنوان کرد و افزود: در کنار تجربه بالا، جوان بودن و پرتلاش بودن وی ویژگی خوبی است. در جلساتی که در مجلس شورای اسلامی با حضور او برگزار شد متوجه شدم که صحرایی شناخت مناسبی از فضا داشته و نقشه راه مناسبی برای حل مسائل آموزش و پرورش دارد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه عدم ثبات مدیریتی، عدم توجه کافی دولت‌ها به این وزارتخانه، عدم توجه به مسائل معیشتی و به ویژه عدم توجه به حوزه پرورشی و فرهنگی از جمله چالش‌های این وزارتخانه است،تاکید کرد: امروز جامعه دانش آموزی به ویژه در حوزه پرورش و تربیت حال خوبی ندارد و این مسئولیت بزرگی است که آقای صحرایی برعهده خواهد گرفت.

وی درباره نظراتی که توسط مخالفان وزیر پیشنهادی مطرح شد، گفت: گفته شد که وزیر پیشنهادی در طول سه ماهه گذشته به دنبال رایزنی بوده است، بنده به عنوان عضو هیئت رئیسه مجلس  تاکید می‌کنم که تا قبل از معرفی او به عنوان وزیر پیشنهادی، یکبار هم وی را در راهروی مجلس شورای اسلامی ندیدم، اگر جلسه‌ای برای لابی تشکیل شده است بیایید و صراحتا اعلام کنید. نباید از انصاف خارج شویم.

برنامه وزیر پیشنهادی برای صندوق ذخیره فرهنگیان چیست؟

علی بابایی کارنامی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس هم که به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی در صحن علنی سخن می گفت با بیان اینکه ما نگرانی از روند ادامه فعالیت وزارت آموزش و پرورش داریم،گفت:  معتقد هستیم که باید ایرادات این وزارتخانه رفع شود.

وی خطاب به صحرایی، افزود: شما چه برنامه‌ای برای بیمه تکمیلی معلمان و فرهنگیان، نحوه جذب فرهنگیان و نوسازی مدارس و پرداخت فوق‌العاده ویژه فرهنگیان دارد؟ برنامه وزیر پیشنهادی برای صندوق ذخیره فرهنگیان چیست؟ می‌خواهند برای مدارس غیردولتی و پرداخت حقوق آنها چه کارهایی انجام دهند؟

نماینده ساری در مجلس با بیان اینکه مجلس محل تضارب آرا و بحث و گفت‌گو است، تاکید کرد: اگرصحرایی برنامه و راهبردی برای سوالات ما نداشته باشد ما بدون تعارف با او مخالفت می‌کنیم، امیدوارم مجلس شورای اسلامی با تصمیم قاطع و مبتنی بر برنامه‌محوری اظهارنظر کند.

برنامه‌های صحرایی منطبق با سند تحول بنیادین است

الهام آزاد نماینده دیگری بود که در موافقت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش پشت تریبون قرار گرفت و با بیان اینکه مدرسه مهمترین سنگر انقلاب است که نیازمند تحول است و اگر امروز به داد آن نرسیم، فردا بسیار دیر خواهد بود،گفت: اکنون که دشمنان خارجی و داخلی انقلاب پروژه تعطیل سازی مدارس را کلید زده اند، نیازمند مدیری شجاع و کاردان هستیم که در عین احیای مدارس کشور و مقابله با پروژه تعطیل سازی مدارس، به صورت جدی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را اجرا کند.

وی افزود: اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش با کارهای نمایشی و تبلیغاتی شدنی نیست و تحول نیازمند وزیری است که برنامه‌ای نوآورانه و هوشمندانه بر اساس سند تحول ارائه کند.

نماینده مردم نائین در مجلس با بیان اینکه برنامه‌های صحرایی را مطالعه کردم و باید بگویم در طول این سال‌ها هیچ یک از وزرای پیشنهادی آموزش و پرورش چنین برنامه منسجمی برای اجرای سند تحول بنیادین ارائه نکرده است،تاکید کرد: تمام برنامه‌های وزیر پیشنهادی منطبق بر اجرای سند تحول بنیادین است.

وزیر پیشنهادی برای مسائل مالی آموزش و پرورش چه برنامه‌ای دارد؟

عبدالعلی رحیمی مظفری نیز در مخالفت با برنامه و صلاحیت وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، خطاب به صحرایی،گفت: شما برای مسائل مالی در بدنه آموزش و پرورش به عنوان یکی از دغدغه‌های اصلی معلمان چه برنامه‌ای دارید؟

وی با طرح این پرسش که در حوزه پرورشی طی ۲ سال گذشته چه اتفاقی افتاده است؟افزود: امروز مشکل اصلی آموزش و پرورش علم نیست، چرا که امروز ناهنجاری بسیار زیادی در سطح اجتماع داریم که صریحاً به وضع آموزش و پرورش مرتبط می‌شود و صحرایی باید بگوید چه برنامه‌ای برای این مسئله مهم دارد؟

نماینده مردم سروستان در مجلس تاکید کرد: وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش باید به صراحت بگوید برای معرفی قهرمانان جنگ تحمیلی در مدارس چه برنامه‌ای دارد؟ مدارس باید محل آشنایی با قهرمانان جنگ تحمیلی باشد نه سلبریتی‌ها.

پس از نطق موافقان و مخالفان،«رضا مراد صحرایی» طی سخنانی به تشریح برنامه های خود در وزارت آموزش و پرورش پرداخت.(اینجا بخوانید)

صحرایی راهی وزارت آموزش و پرورش شد

پس از پایان سخنان صحرایی، فرآیند رای اعتماد در صحن مجلس آغاز شد و در نهایت نمایندگان مجلس با ۱۶۷ رأی موافق، ۸۶ رأی مخالف، ۱۴ رأی ممتنع و ۲ رأی باطله از مجموع ۲۶۹ نماینده حاضر در صحن، تصدی وزارتخانه آموزش و پرورش را به او سپردند.

 

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب