دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
سرپرست موسیقی کودکان در جشنواره موسیقی فجر:

مشکلات مکانی جشنواره فجر مانع حضور گروه کر کودکان شد/ موسیقی کودک دستخوش بی‌مهری است

سودابه سالم گفت: "با وجود آن که موسیقی کودک در ایران مورد بی‌مهری واقع می‌شود ولی با گنجینه ارزشمندی دراین حیطه روبه‌رو هستیم. با این حال، ارتقا و شکوفایی یک هنر بیش از هرچیز به حمایت و توجه سیاست‌گذاران فرهنگی بستگی دارد."
کد خبر : 850

به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا، گروه آموزشگاه موسیقی "ودا" یکی از گروه‌هایی است که امسال در سی‌امین جشنواره موسیقی فجر در روز 28 بهمن‌ماه ساعت 18:15 در ایوان شمس به صحنه می‌رود. سرپرستی این گروه را سودابه سالم بر عهده دارد. سالم فارغ‌التحصیل دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران در رشته موسیقی است. او یکی از پایه‌گذاران آموزش موسیقی به کودکان ایران بر اساس عناصر موسیقی بومی گذاشته نیز هست. با او به مناسبت اجرا در جشنواره موسیق فجر به گفت‌وگو نشسته‌ایم.


اگرممکن است درباره برنامه‌هایی که قراراست در بخش کودک در سی‌امین جشنواره موسیقی فجر ارائه کنید توضیح دهید؟


امسال گروه‌های مختلفی از آموزشگاه موسیقی "ودا" در جشنواره موسیقی فجر به اجرای برنامه می‌پردازند، البته قرار بود گروه کر کودکان نیز در کناراین گروه‌ها در جشنواره حضور داشته باشند که این مسئله به دلیل کمبود مکان مناسب در جشنواره امسال منتفی شده است. با این حال تصور می‌کنم وجود بخشی به نام موسیقی کودک به رغم محدودیت‌هایی که دارد و سال به سال نیز از امکانات این بخش کاسته می‌شود غنیمت است، زیرا جشنواره موسیقی فجر می‌تواند محمل مناسبی برای بروز و ظهور استعدادهای نوپا به شمار رود.


ولی موسیقی کودک در ایران در مقایسه با کشورهای دیگر از حمایتی که باید برخوردار نیست؟


همین‌طور است، در واقع در کشورهای دیگر، موسیقی بخشی از بدنه تعلیم و تربیت آموزش و پرورش به شمار می‌رود، یعنی درسی در کنار ادبیات،ریاضی، علوم و...تلقی می‌شود. درواقع آنها براین باورند که کودک امروز می‌تواند هنرمند فردا باشد، روی این اصل به جایگاه موسیقی کودکان بیش از پیش می‌پردازند.


فکرمی‌کنید موسیقی کودک در ایران درحال حاضر چه شرایطی دارد؟


اگر قرار باشد به وضعیت موسیقی کودک در سال‌های اخیر اشاره کنم باید بگویم از آنجایی که موسیقی به طور‌کلی درجامعه ما نمود پررنگی ندارد، موسیقی کودک نیز به فراخور همین شرایط نتوانسته به بالندگی و تعالی کافی دست یابد. با این که ما در زمینه موسیقی کودک به معنی واقعی پتانسیل گسترده‌ای داریم که با اندکی توجه وحمایت می‌توان به روشن بودن چشم‌انداز موسیقی کودک در آینده امیدوار بود. درواقع می‌توان گفت موسیقی کودک در ایران برخلاف این که مورد بی‌مهری واقع می‌شود ولی شگفت‌انگیز است و با گنجینه ارزشمندی دراین حیطه روبه‌رو هستیم. اما همان‌طور که گفتم ارتقا و شکوفایی یک هنر دردرجه نخست بسته به میدان دادن به آن هنر و حمایت و توجهی است که از سوی سیاست‌گذاران فرهنگی و آموزشی نسبت به آن اعمال می‌شود‌.


امسال قرار است چه گروه‌هایی از آموزشگاه موسیقی "ودا" در جشنواره موسیقی حضور یابند؟


گروه‌های دف و ویولن و گیتار درجشنواره به اجرای برنامه می‌پردازند، ضمن این که جا دارد از استادان این گروه‌ها سپاسگزاری کنم که توانسته‌اند کودکانی را که آماتور هستند و در کنار ادامه تحصیل به فراگیری موسیقی می‌پردازند به این درجه برسانند. درواقع، فرهاد مجید زاده در بخش گیتار، رامین بهزادی در بخش ویولون و یاور احمدفر و پرهام صارمی در بخش دف از جمله استادانی هستند که در پرورش کودکان و آماده‌سازی آنها در جشنواره موسیقی فجر امسال نقش بسزایی داشته‌اند.


به عنوان یک کارشناس پیشکسوت موسیقی فکر می‌کنید در حال حاضر از منظر نوازندگی در کدام سازها دچار ضعف هستیم؟


تصورمی‌کنم دراین زمینه با دو مسئله مواجه هستیم، نخست سازهای جهانی که چندین سال است به ارکسترهای ما نیز راه یافته و هنرمندان به خوبی توانسته‌اند با متدهای نواختن این سازها آشنا شوند و آن را به کار بگیرند، درعین حال باید بدانیم که هنوز دراین حوزه به تکامل نرسیده‌ایم و ضرورت دارد ازمتدهای امروزی برای بهتر استفاده کردن این موسیقی بهره بیشتری بگیریم. بخش دیگر مسئله سازهای ایرانی است که دراین وادی نیز استادان زبده و برجسته ای وجود دارد و جای خوشبختی است که طی سال‌های اخیر مخاطبان نیز نسبت به موسیقی سنتی اقبال خوبی نشان می‌دهند و هم از تکنیک‌های به روز در این نوع موسیقی ازسوی هنرمندان استفاده می‌شود. مسئله دیگر درباره موسیقی کلاسیک است، به‌خصوص این که با کمبود سازهای بادی دراین حیطه به ویژه ارکسترها مواجه هستیم. به‌عنوان مثال سازی مثل فاگوت یا ترومپت را در ارکسترها کم داریم یا در مواقعی اصلا نداریم. تصورمی‌کنم هنرستان‌ها و دانشکده‌های موسیقی می‌توانند در مرتفع کردن این نقص اثرگذار باشند. درواقع وظیفه این نهادهای آموزشی است که به این سازها بها وتوجه بیشتری نشان دهند. البته آموزشگاه‌های موسیقی نیز می‌توانند به سهم خود به معرفی و تشویق هنرجویان برای رفتن به سمت این سازها بپردازند.


اصولا آموزشگاه‌ها چقدر تمایل به آموزش چنین سازهایی دارند؟


ببینید، ما در آموزشگاه تمایل زیادی داریم که از سازهایی چون فلوت، کلارینت یا... استفاده کنیم، اما جای این سازها در آموزشگاه‌ها نیست زیرا به دلیل صدای زیادی که ایجاد می‌کنند مزاحم آرامش همسایه ها می شوند،روی این اصل بهتر است که آموزش این سازها به وسیله هنرستان‌ها و دانشکده‌ها صورت بگیرد. یا همین طور ساز نی به نسبت سایر سازها مهجورتراست که به نظرم باید برای پررنگ کردن این ساز نیز هم در ارکسترها و هم به لحاظ آموزشی در محافل دانشگاهی تمهید بییشتری اندیشید.


اگر نکته دیگری درباره جشنواره موسیقی فجر دارید اشاره کنید؟


فقط می توانم بگویم خوشحالم که امسال نیز به تبع سال‌های گذشته از گروه‌های شهرستانی نیز در جشنواره موسیقی فجر دعوت شده تا بتوانند به اجرای برنامه بپردازند. درواقع پرداختن به استعدادهای هنری در سطوح ملی و برداشتن تمرکز صرف از روی پایتخت یکی ازبهترین حرکت‌هایی است که صورت می گیرد. روی این اصل امیدوارم هنرمندان جوان که از اقصی نقاط کشور دراین جشنواره حضور می‌یابند بتوانند به فراخور اجرای برنامه‌های خود به درخشندگی و موفقیت زیادی دست یابند.


گفت‌وگو:آزاده صالحی


انتهای پیام/


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب