معاینه فنی پرتابل راهاندازی میشود
به گزارش خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، نفیسه اسماعیلی، طی یک نشست خبری شادی مالکی مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران اعلام کرد: در حال طراحی معاینه فنی پرتابل هستیم و امیدواریم در بازه زمانی چندماهه در سال ۱۴۰۲ از آن رونمایی کنیم، در این طرح در گام نخست میتوان به مراکز مسکونی، برج ها و.. مراجعه کرد و در گام دوم پس از رونمایی از نسل جدید معاینه فنی سیار میتوان امیدوار بود که به درب منزل متقاضیان هم میشود مراجعه کرد که در این صورت اتفاقات خوبی رخ خواهد داد.
** معاینه فنی یک الزام قانونی است که برای کاهش آلودگی هوا و رفع مشکلات فنی خودرو اثرگذار است
وی با بیان اینکه به ازای هر یک تهرانی یک وسیله نقلیه موتوری وجود دارد گفت: همین موضوع منجر به افزایش آلودگی هوا میشود.
مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران ادامه داد: معاینه فنی یک الزام قانونی است که برای کاهش آلودگی هوا و رفع مشکلات فنی خودرو اثرگذار است همچنین برگه گواهی معاینهفنی به معنای ضمانتی برای رانندگی ایمن است.
مالکی با بیان اینکه حدود ۳۰ درصد خودروهایی که به مراکز معاینه فنی مراجعه میکنند موفق به دریافت گواهی نمیشوند، افزود: همین موضوع منجر به این میشود که این خودروها در ترددهای خود بیشتر دچار مشکل شوند.
وی ستاد معاینه فنی خودروهای تهران تصریح کرد: فارغ از الزامات قانونی به جهت صحت خودرو شهروندان باید به صورت دغدغه کند به مراکز ایمنی خودرو مراجعه کنند.
مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران با اشاره به مراکز گفت: ۱۷ مرکز ثابت، ۷ خط سیار خودروی سبک، ۳ مرکز خودروی سنگین، ۱۱ خط موتورسیکلت وجود دارد و در طی یکسال بیش از یک میلیون و ۷۰۰ هزار دستگاه به مراکز و از ابتدای سال نیز ۳۶۵ هزار خودرو به مراکز مراجعه کردند و سال گذشته ۷ هزار خودروی سنگین و در حوزه موتور سیکلت کمتر از ۵۰۰ دستگاه به مراکز معاینه فنی مراجعه کردند.
مالکی با بیان اینکه ارائه خدمات جانبی جز معاینه فنی در مراکز ارائه میشود گفت: کارشناسی رنگ و بدنه، کارواش، واحدهای خدمات تعمیراتی در مراکز وجود دارند و برهمین اساس راننده میتواند تمامی مشکلات خود را در مرکز برطرف کند.
مالکی با اعلام این خبر که ۸ خط سیار نیز در کمتر از یک ماه آینده جهت دسترسی راحتتر به معاینه فنی در تهران اضافه خواهد شد تصریح کرد:
مراکز بیهقی، آبشناسان و شقایق بیست و چهار ساعته شدهاند که همین موضوع منجر به افزایش ظرفیت مراکز معاینه فنی به ۳ میلیون خودرو رسیده است.
وی به مراکزی که معاینه فنی برتر صادر میکنن. اشاره کرد و گفت: در ۱۱ مرکز معاینه فنی برتر صادر میشود و از ابتدای سال تاکنون ۱۸ درصد خودروهای مراجعه کننده موفق به دریافت معاینه فنی برتر شدهاند.
** معاینه فنی یک الزام قانونی است که برای کاهش آلودگی هوا و رفع مشکلات فنی خودرو اثرگذار است
مالکی با تاکید بر فعال بودن میز خدمت در تمامی مراکزی که معاینه فنی به صورت اینترنتی گفت: این میز برای ارائه خدمت به افرادی است که موفق به دریافت نوبت اینترنتی نشدهاند.
مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران درباره چرایی دریافت جریمهها و عوارض در ازای دریافت نوبت طرح ترافیک گفت: از سنوات گذشته اگر شهروندی به دنبال دریافت نوبت دهی اینترنتی بود باید عوارض را پرداخت میکرد و اکنون که تقریباً بالای ۵۰ درصد پذیرشها اینترنتی است این قانون اجرایی شده است البته دریافت عوارض و جریمهها در معاونت حمل و نقل ترافیک در حال بررسی تا بدانیم چگونه میتوان این موضوع را برطرف کرد.
مدیرعامل ستاد معاینه فنی ادامه داد: خدماتی نظیر کارواش، کارشناسی رنگ و بدنه، واحدهای تعمیراتی با این رویکرد که شهروندان کلیه چالشهای خودرویی خود را مرتفع کنند در مراکز حضور دارند. ۳۰ درصد از مراجعین ما بانوان هستند و بعد از احصا آمارها متوجه شدیم که مرکز آبشناسان بیشترین مراجعه بانوان را دارد؛ بنابراین باتوجه به درخواست بانوان اولین تعمیرگاه بانوان در مرکز آبشناسان در بهمن سال گذشته افتتاح کردیم. همچنین بانوانی در حوزه تعمیر خودرو متخصص هستند و جایی برای ارائه تخصص خود ندارند؛ در سال جاری دومین مرکز بانوان افتتاح خواهد شد و این افراد میتوانند در این محل به فعالیت بپردازند.
** آغاز به کار ۸ خط سیار معاینه فنی تا یک ماه آینده
مالکی بیان کرد: اضافه شدن ۸ خط سیار در کمتر از یک ماه آینده انجام میشود. با این اقدام ۲۰۰ هزار خودرو به ظرفیت مراکز اضافه میشود. در حال حاضر مراکز معاینه فنی تهران حدود ۳ میلیون ظرفیت سالانه دارد.
وی تصریح کرد: یکی از دغدغههای من به عنوان شهروند صفهای طولانی مراکز معاینه فنی بود. با دستور شهردار تهران نسبت به فراهم کردن زیرساختها در بازه زمانی ۳ ماهه اقدام کردیم و ۱۰ مرکز اینترنتی صرفا به صورت اینترنتی فعال هستند. شهروندان با مراجعه به «تهران من» مراحل ثبت نام خود را طی میکنند و بعد از مراجعه به مرکز در بازه زمانی ۲۰ الی ۳۰ دقیقه کار خود را به انجام میرسانند.
مالکی افزود: از ابتدای سال ۱۸ درصد از خودروهای مراجعه کننده موفق به اخذ گواهی شدند و کسی که گواهی برتر را دریافت کند میتواند از تخفیف ۳۰ درصدی تردد در طرح ترافیک بهرهمند میشود. مرکز معاینه فنی چمران هم به عنوان معاینه تخصصی تاکسی به زودی افتتاح میشود.
مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران در ادامه با بیان اینکه زمانی که بحث اینترنتی کردن مراکز معاینه فنی مطرح شد این دغدغه به وجود امد کسانی که توانایی کار کردن با اینترنت ندارد چه کنند، گفت: بنابراین در مراکز اینترنتی میز خدمتی را جانمایی کردیم تا شهروندان را در این حوزه کمک کنند.
** مراجعه ۵۰۰ دستگاه موتور سیکلت به مراکز معاینه فنی آمار بسیار کمی است
مالکی خاطرنشان کرد: سامانه معاینه فنی کشوری فعال است و تمام دادهها بعد از ورود خودرو به مرکز ثبت میشود؛ علاوه بر این، دستگاههای نظارتی در مراکز وجود دارد. همچنین، خودروهایی که سن بالایی دارند ممکن است در بازه زمانی یک ساله شرایط مطلوب را حفظ نکنند و در ماههای پایانی ممکن است از تستهای آلایندگی نمره قابل قبولی نیاورند. در هر صورت، امیدواریم اطلاعات میدانی خوبی که در حال جمع آوری آن هستیم در ارتقا خدمت رسانی به ما کمک بکند.
وی همچنین گفت: در حال حاضر، یک میلیون و ۸۰۰ هزار موتور با پلاک تهران تردد میکنند و مراجعه ۵۰۰ دستگاه موتور سیکلت به مراکز معاینه فنی آمار بسیار کمی است. الزام موتورسیکلتهای دستگاههای دولتی از جمله طرحهایی است که برای رسیدگی به این اتفاق در دست اقدام قرار دادیم که نیازمند عزم جدی تری برای حل مشکل موتورسیکلتها هستیم.
مالکی با بیان اینکه در زمان تعویض پلاک و خرید و فروش خودروهای سبک داشتن برگههای معاینه فنی الزامی است، گفت: اگر این الزام برای موتورسیکلتها هم صورت بگیرد ممکن است به حل معضل موتورها کمک کند.
مدیرعامل ستاد معاینه فنی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: از سنوات گذشته اگر شهروندی اینترنتی برای معاینه فنی اقدام میکرد باید عوارضش را پرداخت میکرد. در زمان وضع این قانون افراد کمتری از این روش برای نوبت دهی استفاده میکردند، اما الان بهتر است در این رویکرد تجدید نظر بشود تا شاهد مراجعه شهروندان به مراکز معاینه فنی خارج از پایتخت نباشیم.
مالکی در پاسخ به سوالی درباره طرح پایش بیان کرد: طرح پایش درخواستی بود که از طرف ستاد معاینه فنی مطرح شد. ما در زمان سرما و تشدید آلودگی به فکر معاینه فنی میافتیم، اما برای نخستین بار قبل از تشدید آلودگی خودروهای سبک را هم به جهت آلاینده بودن متوقف کردیم. امیدوارم بررسی دادههای میدانی ما به پلیس کمک کند. طرحای دیزل هم در سه فاز انجام شد و در فاز نخست خودروهایی که در طرح ترافیک قرار داشتند و معاینه فنی نداشتند جریمه میشدند. در فاز دو نیز خودروهایی که در سطح شهر تهران تردد میکردند جریمه میشدند.
** تخلفات را گزارش دهید
مدیرعامل ستاد معاینه فنی در ادامه عنوان کرد: بازدید چشمی از خودروهای دوگانه سوز برای معاینه فنی الزامی است و نرخ آن دقیقا مانند معاینه فنی خارج از حیطه اختیارات ماست. خودروهای دوگانه سوز باید معاینه چشمی تجهیزات بشوند و در صورت نیاز شماره سریال روی مخزن گاز چک و همه این اقدامات ثبت میشود. معمولا هم در بازه زمانی ۶ ساله لحاظ میشود و نیاز به مراجعه مجدد نیست. اگر در معاینه چشمی ایرادی باشد باید به مراکز سی ان جی مراجعه بشود.
مالکی تصریح کرد: شهروندان در صورت مشاهده هرگونه تخلف میتوانند آن را با مرکز در میان بگذارند و در تمام مراکز یک ناظر برای بررسی عملکرد حضور دارد. هزینههای انجام معاینه فنی برای خودروهای دوگانه سوز هم برابر نرخ گذاری هیات دولت است. رقم پذیرش هم باید در تمام مراکز اطلاع رسانی بشود. شهروندان بر اساس مقررات هرگونه وجهی را واریز میکنند و همه این مبالغ به فاوای شهرداری تهران برمیگردد.
وی در توضیح واحد سیار فعال در تهران هم گفت: واحد سیاری که الان در تهران است به این معنی نیست که قابلیت جا به جایی ندارد، اما ممکن است به تجهیزات آسیب برسد و ما بیش از ۴ بار دستگاهها را جا به جا نمیکنیم، بنابراین به معنای پرتابل نیست. اما در حال طراحی معاینه فنی پرتابل هستیم و امیدواریم در سال آینده از آن رونمایی کنیم. این واحدها میتوانند به ارکانها و مراکز مسکونی مراجعه کنند و در قدم دوم به درب منازل شهروندان مراجعه کنند.
مالکی عنوان کرد: بخشی که معاینه فنی برتر صادر میکند باید نظارت دو برابری روی آن باشد و حتی ازمراکزی که معاینه فنی برتر صادر میکنند هم با اینها سخت گیرانهتر برخورد میشود. البته مجوز و ممیزی از سازمان محیط زیست صادر میشود؛ در واقع، بر اساس رتبهبندی این مجوزها صادر میشود و ممکن است یک مرکز به رتبهای که توانایی صدور معاینه فنی برتر نرسد.
** درخواست ما بازنگری در حدود مجاز آلایندگی در شهری مثل تهران است
وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه برابر ماده شش قانون هوای پاک اگر خودرویی فاقد معاینه فنی باشد باید متوقف بشود، خاطرنشان کرد: درخواست ما بازنگری در حدود مجاز آلایندگی در شهری مثل تهران است. باتوجه به مختصات تهران لازم نیست حدودی که برای تهران لحاظ میشود برای شهرستانی که از لحاظ آلودگی مانند تهران نیست لحاظ بشود.
مالکی ادامه داد: باتوجه به اینکه سالها نسبت به اورهال مراکز معاینه فنی اقدام نشده بود امسال بودجهای برای این قضیه اختصاص داده شد و از ماه آینده با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی نسبت به اورهال اقدام میکنیم.
وی در پایان بیان کرد: یکی از پیشنهادات ستاد معاینه فنی این است که غیر از موتورسیکلتها در تهران خودروهای دولتی و عمومی ملزم به استفاده از مراکز معاینه فنی پایتخت شوند، البته این امر هنوز مصوب نشده است و در حال پیگیری است.
انتهای پیام/