دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
07 خرداد 1402 - 10:21
بعد از مذاکراتی طولانی حاصل شد؛

توافق «بایدن» و رئیس مجلس نمایندگان آمریکا بر سر افزایش سقف بدهی‌های دولت فدرال

توافق «بایدن» و رئیس مجلس نمایندگان آمریکا بر سر افزایش سقف بدهی‌های دولت فدرال
کاخ سفید و جمهوریخواهان پس از مذاکراتی طولانی به توافقی کلی بر سر افزایش سقف بدهی‌های این کشور رسیده‌اند تا مانع از ناتوانی دولت آمریکا در پرداخت هزینه‌های خود شوند.
کد خبر : 849680

به گزارش گروه جهان خبرگزاری آنا به نقل از دویچه وله، کاخ‌سفید می‌گوید که «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا و «کوین مک‌کارتی» رئیس جمهوریخواه مجلس نمایندگان این کشور برای جلوگیری از قطع بودجه دولت از طریق افزایش سقف بدهی، به توافق اصولی رسیده‌اند.

اگر چه این توافق باید در جزئیات مدون به تصویب کنگره آمریکا برسد، اما مذاکرات بر سر این موضوع با توجه به نزدیک بودن موعد پرداخت بدهی‌های دولت آمریکا (۵ ژوئن )، نگرانی از به نتیجه نرسیدن گفتگو‌ها میان کاخ‌سفید تحت کنترل دموکرات‌ها و مجلس نمایندگان که اکثریت آن در دست جمهوری‌خواهان است را افزایش داده است.

دولت آمریکا از آنجا که توان تامین کامل مخارج خود را ندارد و منابعی، چون اخذ مالیات نمی‌تواند بودجه کافی برای دولت ایجاد کند، باید کسری بودجه خود را از طریق قرض گرفتن تامین کند.

سقف بدهی محدودیتی است که کنگره بر مخارج کشور اعمال می‌کند. این سقف میزان پولی که دولت می‌تواند استقراض کند را تعیین می‌کند.

جو بایدن بعد از اعلام رسیدن به توافق اصولی با رهبر جمهوریخواهان گفت که توافق به دست آمده از نظر او «مصالحه» بوده است، اما از طرف مقابل، کوین مک‌کارتی توافق اصولی به دست آمده را «دستاوردی تاریخی برای کاهش مخارج دولت» ارزیابی کرده است.

خزانه‌داری آمریکا پیش‌تر هشدار داده بود در صورتیکه تا پیش از موعد ۵ ژوئن، جو بایدن با جمهوریخواهان به توافق نرسد، دولت آمریکا از پرداخت تعهدات مالی خود ناتوان خواهد شد، اتفاقی که علاوه بر اقتصاد آمریکا، بازار جهانی را هم می‌توانست ملتهب کند.

جمهوریخواهان برای موافقت کردن با درخواست کاخ‌سفید برای افزایش سقف بدهی دولت، از جو بایدن خواسته بودند در بخش‌هایی، چون آموزش و خدمات تامین اجتماعی، بودجه دولت کم شود.

سقف استقراض دولت آمریکا هم اکنون ۳۱.۴ تریلیون دلار است.

قرار است رای گیری کنگره آمریکا درباره توافق بایدن و مک‌کارتی چهارشنبه همین هفته برگزار شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته