دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

فیلم‌های عربی امسال در جشنواره کن به دستاوردهای بزرگی دست یافتند

فیلم‌های عربی امسال در جشنواره کن به دستاوردهای بزرگی دست یافتند
فیلم «خداحافظ جولیا» ساخته محمد کردافانی برنده جایزه آزادی شد. پیش‌تر «خداحافظ جولیا» در جشنواره فیلم کن ۲۰۲۳ به عنوان اولین فیلم سودانی که اکران خود را به نمایش گذاشته است، تاریخ ساز شده بود.
کد خبر : 849673

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری علم و فناوری آنا، فیلم‌ها و فیلم ساز‌های عرب طیفی از جوایز جشنواره فیلم کن را از آن خود کردند.

فیلم «خداحافظ جولیا» ساخته محمد کردافانی برنده جایزه آزادی شد. پیش‌تر «خداحافظ جولیا» در جشنواره فیلم کن ۲۰۲۳ به عنوان اولین فیلم سودانی که اکران خود را به نمایش گذاشته است، تاریخ ساز شده بود. این فیلم مخاطبان را با داستان یک دوستی در پس زمینه شرایط آشفته خارطوم که در نهایت منجر به تقسیم سودان در سال ۲۰۰۵ شد، مجذوب خود می‌کند. ‏

بیننده در این فیلم با دو زن سودانی (جولیا و مونا) آشنا می‌شود که از مناطق مختلف – خارطوم و سودان جنوبی – درگیر مبارزات خود هستند. ما از دریچه چشمان آن‌ها واقعیت‌ها و چالش‌های سختی را به نظاره می‌نشینیم که مردم ساکن در خارطوم در دوران تحولات عظیم اجتماعی و سیاسی با آن روبرو هستند.

خداحافظ جولیا از رابطه دوستانه این دو زن به عنوان وسیله‌ای برای کشف تنش‌ها و اختلافات عمیقی که منجر به تجزیه سودان شد استفاده می‌کند.

همچنین Les Meutes ساخته کمال لزراق برنده جایزه هیئت داوران شد.

فیلمساز مراکشی اسما المدیر برنده جایزه بهترین کارگردانی برای فیلم «مادر تمام دروغ‌ها شد.»

بعد از ۲۱ اکران جهانی، تقریباً دو هفته رژه روی فرش قرمز و صد‌ها هزار فلاش دوربین‌ها، جشنواره فیلم کن به ایستگاه هفتاد و ششمین دوره خود رسید. از جمله مهمترین فیلم‌هایی  که در این جشنواره نمایش داده شد می‌توان به فیلم مارتین اسکورسیزی به نام «قاتلان ماه گل» با بازی درخشان لئوناردو دی کاپریو، لیلی گلدستون و رابرت دنیرو، «ایندیان جونز و گردانه سرنوشت» با بازی خداحافظی هریسون فورد که همراه با یک مراسم ویژه برای فورد همراه بود، «استرویید سیتی» ساخته وس اندرسون اشاره کرد.

جشنواره با یک فیلم بحث برانگیز شروع شد. «ژان دو بری» یک درام تاریخی با بازی جانی دپ در نقش لویی پانزدهم است. این فیلم اولین فیلم جان دپ بعد از جدایی جنجالی از همسر سابقش امبر هرد در سال گذشته بود. فیلم مورد پشتیبانی و حمایت جشنواره فیلم بین المللی دریای سرخ عربستان سعودی بود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته