مسئولان و رسانهها برای اقناع و همراه سازی معترضان کاری نکردهاند
به گزارش خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، اکبر نصرالللهی در مراسم اختتامیه دومینجشنواره روابط عمومی واحدهای دانشگاهی تهران با تشریح تحرکات و راهبردهای رسانههای غربی در اعتراضات سال گذشته بویژه در دانشگاهها گفت: مهمترین استراتژی دشمنان در قبال ایران همچنان مثل ناآرامیهای سال گذشته استمرار خشونت، توسعه اغتشاشات به دانشگاهها و مراکز آموزشی، شدت و افزایش شعارهایساختارشکنانه و عصبانی کردن مسئولان و نیروهای انتظامی و امنیتی است تا از این طریق با خلق سوژههای جدید، سوخت چرخه خشونت را تامین کنند و نفس تازهای به اغتشاشات بدمند، اما بخشهای مختلف کشور برای جلوگیری از تحقق راهبردهای آنان، راهبردهای صبر و مقاومت، آرام سازی، عادی سازی را اتخاذ و اجرا کرده اند.
نویسنده کتاب مدیریت پوشش اخبار بحران در رسانههای حرفهای در عین حال با اشاره به نزدیک بودن سالگرد اعتراضات سال گذشته هشدار داد: انگیزه دشمنان برای ناآرام کردن کشور بیش از گذشته است، اما مسئولان و رسانهها با گذشت چند ماه از آرامش و عادی شدن شرایط کشور، همچنان از اجرای استراتژیهای اقناع و همراه سازی غافل هستند و محدود اقدامات صورت گرفته شده در این زمینه ناکافی است.
عضو شورای اطلاع رسانی دولت، ضعف ارتباط و تعامل مسئولان با جوانان، مشترکات اندک دو طرف و فقدان درک متقابل، تعلق ناکافی اجتماعی جوانان، ضعف تعامل مسئولان و نخبگان، فقدان درک مسئولان و رسانهها از آرایش جدید رسانه ای، جدی نگرفتن مخاطرات و بحرانها، فقدان پیشبینی مخاطرات و بحرانها، فرصت طلبی دشمنان و انحراف اعتراضها، بحران اعتمادناکافی مردم به مسئولان و رسانههای رسمی با توجه به عملکرد گذشته، اصلاح نکردن اشکالات در بخش اجرا و غایب بودن نسبی مسئولان و رسانههای رسمی در ۷۲ ساعت اول حادثه و میدان داری رسانههای غیر رسمی و معاند را از مهمترین عوامل ایجاد و تشدید اعتراضها و خشونتها دانست و تاکید کرد مسئولان باید با تفکیک اعتراض و اغتشاش با گفتگو، اقدام به جای شعار، مبارزه با فقر و فساد و تبعیض و بازسازی اعتماد مردم، از دل بحران موجود راهکار در بیاورند و آن را به فرصت تبدیل کنند.
نویسنده کتاب راهنمای پوششخبری همچنین با تشریح نقش دانشگاهها و روابط عمومیها در جهاد تبیین و اقناع سازی مردم گفت: لشکر رسانهای غرب با انبوه سازی دروغ، استفاده از همه ظرفیت ابزارها، مناسبتها و موضوعات و روایت غلط، نادرست و مخدوش از کشور و نظام، کارآمدی نظام، امنیت و امید مردم را هدف قرار داده است و اگر نخبگان، روابط عمومیها و سایر ظرفیتهای علمی و رسانهای کشور، با روشهای حرفهای، بموقع و مناسب دستهای سرویسهای جاسوسی در وقایع سال گذشته و همچنین اقدامات گسترده و متنوع کشور را در شرایط تحریم در حوزههای مختلف علمی، بخوبی تبیین و تحلیل کنند، امید مردم احیا، کارامدی نظام اثبات و دشمنان ناکام میشوند.
نصراللهی در ادامه یا آسیب شناسی عملکرد روابط عمومیها و رسانهای داخلی گفت: نگاه و تصویر نادرست روابط عمومیها به خود و بخشهای بیرونی و ضعفهای تخصصی مثل سوژه یابی کلیشهای و ضعیف، شناخت ناکافی از مراحل مختلف خبر، تعامل نادرست با رسانهها، غلبه رویکردهای کمی، رویدادی و سنتی و اتخاذ راهبردهای انکار، سکوت و انفعالی، بازی در میدان منابع خبری غیر مسئول و معارض و بی توجهی به اصل توازن در تولید و پوشش اخبار، ازجمله ضعفهای مهم و مزمن روابط عمومیها است.
به گفته نصراللهی باوجود بروز پدیده ارتباط جمعی شخصی و خروج کنشگری از انحصار، همچنان بسیاری از روابط عمومیها و رسانهها، شناخت سنتی و فهم ابتدایی از اخبار دارند و تحت تاثیر این نوع شناخت سنتی از مخاطبان و رسانه، منفعل دانستن مخاطبان و غفلت از دسترسیها و امکانات آنها و همچنین درک نکردن فضای رقابتی کار، فقط برخی سوژهها را پوشش میدهند و از شکار، شناسایی و مدیریت بسیاری از سوژههای ناب و مورد نیاز مردم ناتوانند.
رئیس دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و رسانه همچنین گفت فقدان تولید و پرداخت اختصاصی یا ناکافی بودن آن، ورود آسان افرادغیرحرفهای به سازمانهای رسانه ای، نگاه سطحی، حاشیهای، اداری و سیاسی بر نگاه حرفهای و ملی، فقدان نگاه روندی و تحلیلی، استفاده ناکافی یا بسیار کم از ظرفیت نخبگان، سواد رسانهای پایین رسانهها و مسئولان و فقدان پیوست رسانهای برای توسعه از دیگر مشکلات مهم است که با بازسازی سریع در سازمان رسانه، تدوین و اجرای پیوست رسانهای مرتبط با هر مسئله، آموزش مستمر و هدفمند روابط عمومی و رسانهها و استفاده از ظرفیتهای آنها، قابل حل است.
نویسنده کتاب راهنمای پوشش خبری با بیان اینکه تحولات رسانهای و پدیده ارتباط جمعی شخصی را نباید برای سازمانها و کشورهایی که در این زمینه برنامه و حضور هوشمندانه و بموقع دارند، تهدید تلقی کرد، هشدار داد: کندی و تاخیر در «شناخت» و «تنظیم و تطبیق» با "شرایط و آرایش جدید رسانهای» برای کشور و رسانهها بسیار گران تمام خواهد شد، به گونهای که جبران آن شاید غیرممکن باشد.
رئیس دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه تصریح کرد: تحقیقات و تجربیات نشان میدهد با وجود زحماترسانه ها؛ قدرت بازدارندگی رسانههای ایران از جمله روابط عمومیها کم است، منابع رسانهای مردم از روابط عمومیها و رسانههای رسمی به سمت منابع غیر رسمی و غیرموثق در حال تغییر است، رویکرد شان سنتی و راهبردشان واکنشی است و اقدامات روابط عمومیها در موضوعات راهبردی و مورد توجه افکار عمومی یا دیده نمیشود و تاخیری است.
نصرالللهی در پایان تاکید کرد: نقش روابط عمومیها بویژه روابط عمومیهای دانشگاهها در اطلاع رسانی صحیح، طرح مشکلات به همراه ارائه راه حلها، امید آفرینی و تحقق راهبردهای روایت اول و بازدارندگی رسانهای، مهم، پیشینی و سرنوشت ساز است و اگر آنها وقایع را درست و بموقع و در بستههای جذاب روایت کنند و اجازه بدهند روایت شوند، رسانههای معارض تقویت و کشور متضرر نمیشوند.
انتهای پیام/