دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
24 ارديبهشت 1395 - 13:00
آنالیز کارشناس بین‌المللی والیبال از شرایط صعود تیم ملی به المپیک

عطایی: موفقیت در باز‌های اول راه صعود والیبالیست‌ها را هموار می‌کند/ لوزانو فشارغیرعادی به بچه‌ها وارد نکرد

سرمربی تیم ملی والیبال جوانان گفت: بهتر است با پیروزی در بازی‌های نخست برابر استرالیا و کانادا کار صعود را به دیدارهای دشوارتری که داریم، موکول نکنیم.
کد خبر : 84862

بهروز عطایی در گفت وگو با خبرنگار ورزشی آنا، درخصوص شرایط تیم ملی والیبال برای صعود به رقابت‌های المپیک گفت: «قطعا با توجه به اینکه رقابت‌های انتخابی در کشور ژاپن برگزار می‌شود و تیم ملی سال گذشته در این کشور تجربه تلخی داشت، برای صعود به المپیک این بار کار ملی‌پوشان والیبال ایران از لحاظ روحی سخت‌تر است. ما پارسال نتوانستیم عملکرد خوبی داشته باشیم و دور از انتظار ظاهر شدیم.»


وی ادامه داد: «به نظرم فدراسیون والیبال در اقدامی هوشمندانه رقابت‌‌های لیگ برتر را زودتر از هرسال به پایان رساند و ملی‌پوشان را در اختیار رائول لوزانو قرار داد تا او هم با همکالری سیچلو تمرینات را به‌موقع شروع کند. در یک پروسه سخت و دشوار ملی‌پوشان والیبال ایران تمرینات خود را آغاز کردند تا از بین 35 نفر بهترین‌ها برای انتخابی المپیک مشخص شوند. فدراسیون امکانات بسیار خوبی را در اختیار لوزالنو و تیمش قرار داد تا او با انتخاب 20 بازیکن مورد نظرش تیم را به اردوی فرانسه ببرد و پس از انجام دو بازی دوستانه با این کشور در نهایت 14 نفر اصلی رقابت‌های گزینشی المپیک انتخاب شوند. امشب هم اولین دیدار دوستانه تیم ملی والیبال با فرانسه برگزار می‌شود تا عیار تیم لوزانو پس از هفته‌ها تمرین مداوم مشخص شود.»


سرمربی تیم ملی والیبال جوانان در واکنش به اینکه برخی ملی‌پوشان تعداد دیدارهای دوستانه تا بازی‌های انتخابی را کم می‌دانند، عنوان کرد: «مسلما اگر تیم ملی با تعداد بازی‌های دوستانه بیشتری به مصاف حریفان خود می‌رفت، بهتر بود اما زمان کافی برای انجام آن وجود نداشت. به‌هرحال لوزانو کادرفنی تیم ملی والیبال نیاز به زمان داشت تا با بچه‌ها به میزانی که سرمربی تیم ملی والیبال لازم می‌دانست تمرین کند و پس از آنکه برنامه‌های تاکتیکی به ملی‌پوشان قالب می‌شد، آن وقت باید دیدارهای دوستانه برای رسیدن به هماهنگی بیشتر برگزار می‌شد.»


او خاطرنشان کرد: «با وجود چنین شرایطی باز هم شاهد این هستیم که فدراسیون والیبال توانست پنج دیدار دوستانه تا شروع رقابت‌های اصلی تعیین کند که چهار بازی آن برابر بهترین تیم‌های والیبال جهان، یعنی لهستان و فرانسه است. بهتر است به این نکته توجه کنیم که فدراسیون همه تلاشش را کرد تا با تیم‌های خوبی بازی شود که در رقابت‌های انتخابی المپیک حضور ندارند اما متاسفانه آنها صعودشان به المپیک حتمی بود و در این برهه زمانی ترجیح دادند بازی دوستانه‌ای نداشته باشند. در مجموع بازی با تیم‌های فرانسه، لهستان و چین می‌تواند کمک خوبی به تیم لوزانو بکند.»


عطایی با بیان اینکه ایران به عنوان تیم اول آسیا می‌تواند به رقابت‌های المپیک صعود کند، اظهار کرد: «بهتر است به این نکته توجه کنیم که تیم ملی در بازی‌های رسمی کار بسیار دشواری برابر لهستان و فرانسه دارد و به نظر احتمال شکست این دو تیم کمی سخت به نظر می‌آید. نباید فراموش کرد که این دو تیم با توجه به کارنامه والیبالی قوی‌تری که از ایران دارند، شانس بیشتری برای پیروزی در دیدارهای رودررو دارند. هر چند بچه‌های والیبال ایران بارها نشان داده‌اند که کارهای بزرگی از دست‌شان برمی‌آید. ما قابلیت شکست هر تیمی را داریم اما اگر بدبینانه نگاه کنیم احتمال شکست ما برابر فرانسه و لهستان بیش از پیروزی مان است.»


وی ادامه داد: «بنابراین باید حداکثر تمرکز خود را به این نکته معطوف کنیم که تیم سوم این رقابت‌ها شویم. از آنجایی که 4 تیم از رقابت‌های انتخابی به المپیک صعود می‌کنند، باید از همان بازی‌های اول حداکثر دقت خود را صرف کنبم تا با پیروزی در بازی‌های نخست برابر استرالیا و کانادا کار صعود را به دیدارهای دشوارتری که داریم، موکول نکنیم. فراموش نکنیم که ژاپن از امتیاز میزبانی برخوردار است و با حمایت هوادارانش به دنبال این است که برترین تیم آسیا شود. پیروزی در اولین بازی‌ها بخت ما را برای صعود به دور بعد بالا می‌برد و امکان آنکه بتوانیم رتبه‌ای بالاتر از سومی هم به دست آوریم وجود دارد. اگر این اتفاق بیفتد آن وقت دو تیم آسیایی می‌توانند در المپیک ریو حضور داشته باشند که این اتفاق مهم از دستان پرتوان ملی‌پوشان والیبال ایران برمی‌‌آید.»


سرمربی تیم ملی والیبال جوانان با اشاره به سخت نبودن تمرینات تیم ملی والیبال، خاطرنشان کرد: «متاسفانه به اشتباه این موضوع را جا انداخته‌اند که لوزانو بیش از اندازه به بچه‌های تیم ملی والیبال فشار آورده و آنها را مصدوم کرده است. من از نزدیک تمرینات لوزانو را دیده‌ام و هیچ فشار غیرعادی روی والیبالیست‌های تیم ملی ندیده‌ام. تیم روزی دو نوبت تمرین می‌‌کرد و دو روز انتهایی را هم به استراحت و تمرینات شاد می‌گذراند. در هفته 10 جلسه تمرین برای تیمی که هدفش صعود به المپیک است، سخت نیست. مطمئن هستم که حریفان تیم ملی در هفته 12 جلسه تمرین داشته‌اند.»


وی خاطرنشان کرد: «ضمن اینکه اگر تمرینات پرفشار بود که نمی‌شد در کنار آن تکرینات تاکتیکی را انجام داد. به نظرم لوزانو به همراه سیچلو تمرینات بسیار خوب و مناسبی را برای شاگردان خود در نظر گرفته بودند و ملی‌پوشان والیبال ایران در مدتی که خود را آماده حضور در مسابقات انتخابی المپیک می‌کردند، فشار غیرعادی را متحمل نشدند.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته