دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
31 ارديبهشت 1402 - 16:35
رئیس دانشگاه آزاد البرز مطرح کرد؛

بساز و بفروش‌ها؛ از ایجاد آشفتگی در معماری تا توجه به ظاهر بنا

بساز و بفروش‌ها؛ از ایجاد آشفتگی در معماری تا توجه به ظاهر بنا
حسین کلانتری گفت: با توجه به نفوذ غرب و مدرنیته بحران معماری در کشور مشهود است و بساز و بفروش‌ها تلاش می‌کنند به خودنمایی و ظاهر بیرونی بپردازند و آشفتگی در معماری را به اوج برسانند.
کد خبر : 848610

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا از کرج، حسین کلانتری‌خلیل‌آباد رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز و واحد کرج در همایش بررسی معماری معاصر ایران در عرصه فرهنگ که در دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج برگزار شد، اظهار کرد: پایه و اساس معماری فرهنگ بوده و فرهنگ هر جامعه‌ای تأثیرگذار در حوزه معماری و شکل‌دهنده این موضوع در آن جامعه است.

این مسئول افزود: امروزه یکی از مهم‌ترین و تأثیرگذارترین ارکان هویت‌ساز در عرصه‌های فرهنگی و اجتماعی، زیبایی‌شناسی بوده و زیبایی‌شناسی هم نمود ظاهری و معرف ارزش‌های زیربنایی فرهنگ است که عامل شکل‌دهنده به هویت آینده بوده و برای هر تحول فرهنگی نقش کلیدی دارد.

وی ادامه داد: سال‌های اخیر آشفتگی و بی مبنایی در حوزه زیبایی‌شناسی و فرهنگی بیشتر شده و زیبایی و هنر با همدیگر همراهی ندارند. جریان هنر و معماری زشت‌گرا بیشتر خود را نشان می‌دهد و به‌نوعی بیان می‌شود که اثر هنری می‌تواند زیبا نباشد؛ اما هنری باشد و این حس باعث شده که مردم حس زیبایی‌شناسی فطری خود را نادیده گرفته و هر آنچه متخصص زیبایی می‌خواند را زیبا بدانند به‌عنوان نمونه مد شدن لباس‌هایی که زیبا نیستند؛ اما از دید متخصص طراحی لباس تأیید شده، عرضه شود و برخی از مردم بدون در نظر گرفتن عدم زیبایی واقعی از این محصولات استفاده می‌کنند و زیبا می‌نامند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز اضافه کرد: با این تفاسیر عموم مردم جرئت اظهارنظر فطری خود را از دست داده و ناگزیرند رأی نظریه‌پردازان را بدون فهمیدن تکرار کنند که هیچ لذتی از هنر گذشته ندارند و زشت می‌دانند.

 کلانتری‌ گفت: با توجه به نفوذ غرب و مدرنیته در کشور بحران معماری مشهود است. در معماری امروز بساز و بفروش‌ها تلاش می‌کنند به خودنمایی و ظاهر بیرونی بپردازند و آشفتگی در معماری را به اوج برسانند که در کنار آن ضوابط و مقررات تحمیلی شکل می‌گیرد و نیاز به مطالعات همه جانبه دارد. بحرانی دیگر در این حوزه که می‌توان به آن اشاره کرد نوعی سبک‌شناسی سلیقه‌ای بوده که در معماری وارد شده و بدون مطالعه و با نظر شخصی و سلیقه‌ای است.

وی تأکید کرد: معمار باید با مبانی ارزشی اسلام، آموزه‌های اسلامی آشنا باشد تا بتواند در طراحی‌ها توازن، تناسب مادی، تناسب و توازن معنوی و محتوایی، پرهیز اسراف و بیهودگی را در نظر بگیرد. به‌طور کلی بازآفرینی، ساماندهی حکیمانه و عادلانه فضای زیست انسانی را با عوامل طبیعی و مصنوعی که تأمین‌کننده نیاز‌های مادی و بسترساز نیاز روحی آنها باشد را مدنظر قرار دهد.

به گزارش آنا، در پایان جلسه با اهدای لوح از برگزیدگان و نفرات برتر همایش تجلیل شدند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته