تلفات شوتیها نباید به جانباختگان تصادفات عادی افزوده شود
سردار کمال هادیانفر رئیس پلیس راهور فراجا، در گفتگو با خبرنگار گروه جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، اظهار کرد: یکی از معضلاتی که ما در راهنمایی و رانندگی با آن روبرو هستیم مسئله ترددهای غیرمجاز در مسیرهای فرعی است.
وی اضافه کرد: یک بخش راههای اختصاصی را داریم و یک بخش از جانباختگان حوادث رانندگی مربوط به همین مسیرهای اختصاصی است که نه پلیس، نه اورژانس و نه هلالاحمر و هیچ کدام از دستگاههای مسئول در حوزه تصادفات در این مسیرها حضور ندارند و مثلا به یک سازمان مشخصی تعلق دارند که در واقع ورود و خروج آن بسته است و پلیس هم وارد نمیشود اما حادثه هم اتفاق میافتد.
رئیس پلیس راهور فراجا تاکید کرد: حوادث رانندگی که در مسیرهای فوق اتفاق میافتد را جزو حوادث ترافیکی تلقی میکنند و این در حالی است که ما در آنجا حضور نداریم که بخواهیم نظارت یا کنترلی بر آن حوادث داشته باشیم.
سردار هادیانفر در ادامه تصریح کرد: معضل دیگری هم که متاسفانه ما در قاچاق انسان، قاچاق سوخت یا قاچاق کالا با آن مواجه هستیم و در این حوزه اتفاق میافتد که اصطلاحا به آن " شوتیها " گفته میشود حوادث رانندگی زیادی را در طول سال رقم میزند.
وی همچنین خاطرنشان کرد: در قاچاق انسان در یک خودرو ۱۵ تا ۲۰ نفر را به عنوان مثال در یک خودروی ۴۰۵ جاسازی میکنند و در فضای مجازی هم کلیپهای مربوط به این معضل هم زیاد است و پس از جاسازی افراد فوق از راههای فرعی و پر خطر تردد میکنند و چون راه اصلی توسط عوامل پلیس راه کنترل میشود از این مسیرهای جایگزین مثل جاده خاکی استفاده و یا اینکه فرار میکنند و در نهایت واژگون شده و تصادف میکنند.
رقم جانباختگان تصادفات مسیرهای فرعی، به حوادث رانندگی عادی ارتباطی ندارد
رئیس پلیس راهور فراجا یادآور شد: در واژگونی یا تصادف خودروهایی که قاچاق انسان یا کالا انجام میدهند گاهی به طور رخ به رخ با هم تصادف کرده و به عنوان مثال پس از واژگونی خودروی حامل سوخت قاچاق که یک تن سوخت را در خود جای داده و پس از تصادف خودرو منفجر شده و به کشته و مجروح شدن دیگر سرنشینان خودروهای دیگری که آنها هم به طور غیرقانونی در مسیرهای فرعی تردد میکنند منجر میشود.
سردار هادیانفر تاکید کرد: هم در طول نوروز و هم در سایر ایام سال بخشی از تلفات و جانباختگان تصادفات و حوادث ترافیکی را اتباع بیگانه شامل میشوند که مسئولان دستگاههایی چون پزشکی قانونی این آمار را به تلفات تصادفات معمول اضافه میکنند و از نظر سازمان جهانی بهداشت این آمار در هیچ چارچوبی نیست و جزو موضوعات و آمار خاص هستند و نباید در آمار تصادفات عادی تلقی شوند.
وی خاطرنشان کرد: راهکارهای پلیسی ویژهای را برای کنترل مسیرهای فرعی و کنترل و کاهش تلفات جانباختگان در این مسیرها داریم و در جلسه پایش که با فرمانده کل برگزار شد، پیشنهادات و راهکارهایی را برای دستگاههای مربوطه ارائه کردیم اما به این دلیل که راهکار پلیسی است نمیخواهم خیلی درباره آن صحبت کنم.
انتهای پیام/