دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
31 ارديبهشت 1402 - 09:01
با هدف بیان جزئیات ارائه شد؛

بیانیه ریاض-واشنگتن درباره توافق آتش‌بس در سودان

بیانیه ریاض-واشنگتن درباره توافق آتش‌بس در سودان
وزارتخانه‌های خارجه عربستان و سودان در بیانیه‌ای مشترک به ارائه جزئیاتی درباره مفاد توافق آتش بس در سودان پرداختند.
کد خبر : 848449

به گزارش گروه جهان خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از شبکه الجزیره، عربستان و آمریکا بامداد یکشنبه در بیانیه‌ای در خصوص توافق آتش‌بس دوباره طرف‌های درگیر در سودان توضیحاتی ارائه دادند.

در این بیانیه آمده است که این توافق هفت روزه قابل تمدید بوده و ظرف ۴۸ ساعت قابل اجرا خواهد بود.

در این بیانه آمده که طرف‌های درگیر در سودان برای تسهیل ارسال کمک‌ها و نیز عقب نشینی نیروهایشان از بیمارستان‌ها توافق کرده اند.

این بیانیه می افزاید: دو طرف همچنین تعهد داده اند که پیش از آغاز توافق آتش بس سعی نکنند که برتری نظامی خود را نشان دهند.

در بیانیه وزارتخانه های خارجه عربستان و آمریکا آمده است که ساز و کار نظارت بر اجرای این توافق مورد حمایت ریاض و واشنگتن خواهد بود.

در این بیانیه اعلام شده است: ریاض و واشنگتن در کنار ملت سودان قرار دارند و خواستار تعهد طرفین به توافق آتش بس و پایان دادن به درگیری هستند.

منابعی در وزارت امورخارجه عربستان شنبه شب به شبکه خبری الجزیره گفتند که طرف‌های درگیر در سودان برای امضای قرارداد آتش بس انسان دوستانه بمدت یک هفته که قابل تمدید است، به توافق رسیدند.

در همین راستا، «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا در یک گفتگو در شبکه‌های اجتماعی اعلام کرد که وی با «عبدالفتاح البرهان» فرمانده ارتش سودان درخصوص مذاکرات جاری برای رسیدن به توقف تأثیرگذار درگیری و آتش بس گفتگو کرده است.

درگیری‌های مسلحانه در سودان از۱۵ آوریل (۲۶ فروردین) میان نیرو‌های ارتش و نیرو‌های پشتیبانی سریع بر سر قدرت آغاز شد. با وجود برقراری هفت دور آتش بس در سودان و اعلام پایبندی به آن از سوی طرفین، درگیری‌های پراکنده همچنان ادامه دارد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته