دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
28 ارديبهشت 1402 - 09:33
در سفر به سیستان و بلوچستان با دستور رئیس‌جمهور؛

آغاز عملیات لوله‌گذاری انتقال آب دریای عمان به ۳ استان ایران / اخطار رئیس جمهور به حاکمان افغانستان درباره حقابه هیرمند + فیلم

آغاز عملیات لوله‌گذاری انتقال آب دریای عمان به ۳ استان ایران   اخطار رئیس جمهور به حاکمان افغانستان درباره حقابه هیرمند + فیلم
حجت‌الاسلام رئیسی با بیان اینکه به حاکمان افغانستان اخطار میکنم، حقابه مردم سیستان و بلوچستان را به فوریت بدهند، دستور عملیات لوله‌گذاری انتقال آب دریای عمان به سه استان سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و خراسان رضوی را صادر کرد.
کد خبر : 848021

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، حجت‌الاسلام رئیسی در بدو ورود به سیستان و بلوچستان با تاکید بر اینکه توسعه‌یافتگی و رفع مسائل سیستان و بلوچستان مسئله جدی دولت است، خاطرنشان کرد: اجرای عدالت برای همه نقاط کشور مسئله مهم دولت و مبنای ما در اجرای عدالت، آمایش سرزمینی است.

وی درباره برنامه‌ها و اهداف این سفر گفت:‌ این سفر برای پیگیری مصوبات سفر قبلی به استان، به ویژه طرح‌هایی که در منطقه خاص مکران به عنوان منطقه‌ای که رهبری معظم انقلاب اسلامی در دوره‌های مختلف نسبت به توسعه آن تاکید داشته‌اند، انجام می‌شود.

رئیسی با اشاره به اینکه در این سفر همچنین به دنبال آن هستیم که طرح‌های مرزی بین ایران و پاکستان نیز دنبال شود، اظهار داشت: در این سفر راه‌اندازی بازارچه‌های مرزی، طرح‌ها و پروژه‌های اقتصادی و گردشگری، جاده‌های مواصلاتی و تکمیل زیرساخت‌های منطقه دنبال می‌شود.

رئیس‌جمهور همچنین با بالگرد از پروژه راهبردی توسعه سواحل مکران بازدید کرد.

 

رئیسی: توسعه‌یافتگی و رفع مسائل سیستان و بلوچستان مسئله جدی دولت است

 

عملیات اجرایی طرح ملی نمک‌زدایی و انتقال آب از دریای عمان به مرکز و شمال سیستان و بلوچستان با حضور رئیس‌جمهور آغاز شد.

طرح ملی نمک‌زدایی و انتقال آب از دریای عمان در مجموع با پیشرفت فیزیکی۱۱.۳ درصد و پیش بینی حجم سرمایه گذاری حدود ۶۰ هزار میلیارد تومان در حال اجراست.

عملیات اجرایی این طرح ملی که از مهر ماه سال ۱۴۰۰ آغاز شد شامل سامانه آبگیر و تأسیسات شیرین سازی و نمک زدایی برای ظرفیت نهایی۲.۴ میلیون متر مکعب در روز آب شیرین، سامانه انتقال آب به طول خط ۷۱۸ کیلومتر در سیستان و بلوچستان برای ظرفیت ٢٨٠ میلیون متر مکعب در سال، اجرای مسیر و تونل برای احداث سه خط لوله برای ظرفیت نهایی انتقال ٨٠٠ میلیون متر مکعب آب در سال و احداث نیروگاه سیکل ترکیبی یک‌هزار مگاواتی برای تأمین انرژی بوده است.

 

** اخطار رئیس جمهور به حاکمان افغانستان درباره حقابه هیرمند

رئیس جمهور با تأکید بر اینکه به حاکمان افغانستان اخطار میکنم، حقابه مردم سیستان و بلوچستان را به فوریت بدهند، اضافه کرد: اگر کارشناسان ما کمبود آب را تایید کنند حرفی نداریم وگرنه اجازه نخواهیم داد حق مردم ما تضییع شود و این مسأله چیزی نیست که مشمول مرور زمان شود.

وی افزود: حرف من را جدی بگیرید تا بعداً گلایه نکنید. دولت مصمم است حق مردم کشور را هرجا باشد بگیرد.

 

 

** آغاز عملیات لوله‌گذاری انتقال آب دریای عمان به سه استان سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و رضوی

عملیات لوله‌گذاری انتقال آب دریای عمان به سه استان سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و خراسان رضوی با دستور حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی و با نام مبارک امام رضا علیه‌السلام آغاز شد.

بنابر اعلام مسئولان و مجریان، برای اجرای این طرح‌ها حدود هزار و ۷۰۰ کیلومتر لوله‌گذاری خواهد شد که آب خلیج فارس و دریای عمان را به استان‌های تعیین شده، منتقل می‌کند.

طرح انتقال آب از دریا جزو طرح‌های کلان تعریف شده برای تامین بخشی از کسری آب در دالان شرق کشور است که اجرای آن از آبان سال ۱۴۰۰ آغاز شد و طبق تفاهم‌نامه‌های منعقد شده، آب انتقالی به استان‌های خراسان رضوی و خراسان جنوبی در بخش صنعت به مصرف خواهد رسید، اما این آب در سیستان و بلوچستان برای تامین مصارف آشامیدنی نیز پیش‌بینی و طبق برنامه زمان‌بندی شده، این طرح با سرمایه‌گذاری ۳ میلیارد یورویی تا پایان سال ۱۴۰۴ به بهره‌برداری خواهد رسید.

همچنین با دستور رئیس جمهور عملیات آبگیری و بهره‌برداری از سد مخزنی کهیر شهرستان کنارک به منظور تامین آب آشامیدنی، کشاورزی و صنعت محدوده بخش کهیر سواحل مَکُران پس از گذشت ۱۳ سال آغاز شد.

نوع این سد بتن غلطکیCMD-FSHD، ارتفاع سد ۵۴ متر، طول تاج سد ۳۸۲ متر، عرض تاج سد پنج متر، حجم بتن ریزی سد ۷۷۰ هزار متر مکعب، طول سریز ۱۲۲ متر، نوع سرریز آزاد و بدون دریچه، سطح دریاچه در تراز نرمال ۲۳ کیلومتر مربع، طول دریاچه ۲۱ کیلومتر، حجم اولیه مخزن در تراز نرمال ۳۴۳ میلیون متر مکعب و پتانسیل سطح زیر کشت آن بیش از پنج هزار هکتار است.

رئیس جمهور همچنین از طرح آبرسانی به ۱۵۵ روستای استان سیستان و بلوچستان به صورت همزمان و از طریق ویدئو کنفرانس بهره‌برداری کرد.

این طرح‌ها در ۱۹ شهرستان استان در قالب ۷ مجتمع آبرسانی و ۲۶ پروژه، از محل طرح جهاد آبرسانی وزارت نیرو با اعتبار ۲۹۱ میلیارد تومان اجرا شده است.

حجم عملیات انجام شده برای این تعداد روستا، شامل ۴۲۲ کیلومتر لوله‌گذاری خطوط انتقال و شبکه توزیع در اقطار ۹۰ تا ۵۰۰ میلیمتر، ۱۲ حلقه چاه با ظرفیت ۱۲۲ لیتر بر ثانیه، احداث ۸ باب مخزن ذخیره با حجم ۲۰۰۰ مترمکعب و ۱۰ باب ایستگاه پمپاژ است. با بهره‌برداری از طرح آبرسانی به این تعداد روستا، شاخص آبرسانی استان با ۱.۶ درصد ارتقا به عدد ۷۲.۶ درصد می‌رسد.

 

آغاز عملیات لوله‌گذاری انتقال آب دریای عمان به ۳ استان ایران با دستور رئیسی / اخطار رئیس جمهور به حاکمان افغانستان درباره حقابه هیرمند + فیلم

 

** سد کهیر به عنوان بزرگترین سد مخزنی استان سیستان و بلوچستان آبگیری شد

همزمان با سفر حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی امروز پنجشنبه عملیات آبگیری «سد کهیر» واقع در شهرستان چابهار با اعتباری بالغ بر ۳۰ هزار میلیارد ریال به طور رسمی آغاز شد.

عملیات اجرایی ساخت سد کهیر از نوع بتنی غلتکی (از نوع CMD به عنوان اولین سد از این خانواده در ایران)، به ارتفاع حدود ۵۵ متر از سال ۱۳۸۹ آغاز شده است.

با توجه به کمبود و تنش شدید آبی در منطقه، تنظیم و جمع‌آوری این آب‌ها برای تامین مصارف شرب، صنعت و کشاورزی منطقه از اهمیت بالایی برخوردار است؛ بر این اساس احداث سد کهیر با حجم مخزن ۳۴۳ میلیون مترمکعب به‌عنوان بزرگترین سد مخزنی استان سیستان و بلوچستان، تأثیرات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مهمی در جنوب استان سیستان و بلوچستان و سواحل مکران را در پی دارد.

 

** بازارچه مرزی مشترک ایران و پاکستان افتتاح شد

در جریان سفر رییس‌جمهور به سیستان و بلوچستان و با حضور نخست‌وزیر پاکستان نخستین بازارچه مرزی مشترک ایران و پاکستان افتتاح ‌شد.

سید ابراهیم رئیسی پیش از ظهر امروز پنجشنبه در ادامه برنامه‌های سفر یک روزه خود به استان سیستان و بلوچستان، طی مراسمی با حضور شهباز شریف نخست‌وزیر پاکستان به طور مشترک بازارچه مرزی مند-پیشین را افتتاح کردند.

بازارچه خرده‌فروشی «پیشین» می‌تواند تحول مهمی را هم در شهر پیشین و هم در شهرستان راسک داشته باشد و به نحو مطلوب معیشت مرزنشینان را تامین کند.

۶ هزار خانوار شهرستان راسک از تخفیفات و مزایای بازارچه خرده فروشی پیشین بهره‌مند خواهند شد که این مساله نقش مهمی در بهبود وضعیت اقتصادی مردم این منطقه خواهد داشت.

همچنین با حضور رئیس جمهور و نخست وزیر پاکستان خط تبادل برق پلان-جیوانی در گذرگاه مرزی «پیشین» به صورت ویدئوکنفرانسی افتتاح شد.

 

** نشست صمیمانه رئیس جمهور کشورمان با نخست‌وزیر پاکستانی خود

رئیس‌جمهور در ادامه برنامه‌های سفر یک روزه خود به استان سیستان و بلوچستان، پس از مراسم افتتاح بازارچه مرزی مند - پیشین با شهباز شریف نخست‌وزیر پاکستان دیدار و گفت‌وگو کرد.

 

در این دیدار علاوه بر «شهباز شریف» نخست وزیر پاکستان وزیران امور خارجه، انرژی، اطلاع رسانی، وزیر مشاور امور نفت، سروزیر ایالت بلوچستان و قائم‌ مقام وزارت امور خارجه این کشور نیز حضور داشتند.

نخست وزیر پاکستان طی دیدار با «سید ابراهیم رئیسی» رئیس جمهوری ایران راه‌های تقویت همکاری‌های دوجانبه به ویژه در حوزه‌های تجاری، اقتصادی و مرزی را مورد بحث و بررسی قرار داد.

دفتر نخست وزیری پاکستان اعلام کرد که رهبران دو کشور بر لزوم استمرار تبادل هیات‌های بلندپایه و تلاش مشترک برای افزایش حجم تجارت دوجانبه تاکید کردند.

این سومین دیدار دوجانبه شهباز شریف نخست وزیر پاکستان و حجت‌الاسلام رئیسی رئیس جمهور ایران طی یکسال اخیر محسوب می‌شود. سران دو کشور سال گذشته نیز در سمرقند و سازمان ملل در نیویورک دیدار رسمی انجام دادند.

براساس این گزارش، نخستین بازارچه مرزی ایران در پیشین سیستان و بلوچستان با پاکستان ساعاتی پیش توسط حجت‌الاسلام رئیسی رئیس جهمور و شهباز شریف نخست وزیر پاکستان به بهره‌برداری رسید.

دفتر نخست وزیری پاکستان امروز گفت که فعال‌سازی بازارچه‌های مرزی موجب بهبود زندگی ساکنان مرزی و توسعه استان‌های همجوار شده و به غلبه بر پدیده قاچاق کمک بزرگی می‌کند.

دولت پاکستان اعلام کرد که این کشور در حال کار بر روی ۵ بازارچه دیگر نیز است که به زودی گشایش خواهد یافت. همچنین پروژه انتقال برق ایران نیز گامی موثر برای غلبه بر کمبود انرژی در بلوچستان پاکستان است و سطح برق دریافتی از کشور همسایه با افتتاح این پروژه به ۲۰۳ مگاوات افزایش می‌یابد.

 

** رئیسی: علاقه‌مندیم روابط بین ایران و پاکستان به سطح بالاتری ارتقا یابد‌/ حضور بیگانگان را تهدید می‌دانیم

سیدابراهیم رئیسی در مراسم افتتاح خط جدید تبادل انرژی برق بین ایران و پاکستان با بیان اینکه دو کشور ایران و پاکستان روابط عمیق و درینه‌ای دارند، اظهار داشت: بسیار خرسندم از اینکه امروز یکی از جلوه‌های همکاری بین جمهوری اسلامی ایران و کشور دوست و بردار ‏پاکستان رقم می‌خورد.

وی بیان کرد: امروز روابطی که بین ایران و پاکستان وجود دارد مثال زدنی است.

رئیس جمهور گفت: ملت پاکستان ملتی فهیم و مردمانی متدین و علاقمند به انقلاب شکوهمند اسلامی هستند ارتباط ما با پاکستان در حوزه‌های ‏مختلف از ابتدا تا کنون وجود داشته و روز به روز در حال ارتقا است.

وی بیان کرد: در حوزه مسائل سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی ارتباط بسیار خوبی بین ایران و پاکستان وجود دارد.

رئیسی ادامه داد: ‏امروز اراده بین ایران و پاکستان آن است که این روابط از میزانی که وجود دارد سطح آن بالاتر رود.

وی تصریح کرد: برای افتتاح طرحی مشترک بین ایران و پاکستان یعنی خط تبادل انرژی، برق پست و خط انرژی باید سال‌های پیش این افتتاح انجام می‌شد ‏اما به دلایلی به تاخیر افتاد این ظرفیت وجود دارد بیش ازین میزان فعلی که ۱۰۰ مگاوات است این تبادل در سطح بالاتری واقع شود.

رئیس جمهور گفت: به برکت انقلاب اسلامی و هدایت‌های امام بزرگوار و رهبری امام خامنه‌ای با وجود تهدید‌های دشمن به دست نیرو‌های جوان و فرهیختگان کشور در حوزه‌های مختلف انرژی با برخورداری از علم و فناوری و دانش گام‌های بلندی برداشته شده به ‏نحوی که علیرغم خواست دشمنان امروز توانایی و امکانی که در کشور داریم تمام این تحریم‌ها را ‏توانسته خنثی کند.

وی بیان کرد: تلاش‌هایی که در کشور انجام شده شاید برای برخی که از پیشرفت‌های کشور بی اطلاع هستند یکی از بخش‌هایی که در آن ‏بسیار کار شده در حوزه انرژی است.

 

آغاز عملیات لوله‌گذاری انتقال آب دریای عمان به ۳ استان ایران با دستور رئیسی / رئیسی: ما هیچگاه عربستان را دشمن خود تلقی نکرده‌ایم/ اخطار رئیس جمهور به حاکمان افغانستان درباره حقابه هیرمند + فیلم

 

رئیسی ادامه داد: در حوزه برق، نقت و گاز که کشور ما تولید کننده و صادرکننده است گام‌های خوبی برداشته شده در ‏جهت دانش بنیان کردن آن‌ها کار‌های خوبی شده
این آمادگی وجود دارد با کشور دوست و همسایه پاکستان گام‌های بیشتر و برتری را داشته باشیم.

وی بیان کرد: خط تبادل برق با پاکستان طی ۹ ماه تلاش شبانه روزی انجام شد و امروز با حضور نخست وزیر پاکستان این اقدام جهادی به بار نشست.

رئیس جمهور گفت: علاوه بر تبادل انرژی ما امروز با کشور پاکستان و همسایه که توسعه را در همه جهات می‌بینیم بازارچه‌های مرزی در حال ‏فعالیت است.

وی ادامه داد: ۶ بازارچه مرزی دیگر در حال آماده شدن است تا تبادل مرزی بین ایران و پاکستان و مرزنشینان دو کشور همراه داشته ‏باشد تا هم اشتغال هم تجارت را بین دو کشور ارتقا دهد و در سطح بالاتر هم که کار تجاری و اقتصادی را با پاکستان ادامه خواهیم ‏داد.

رئیسی تصریح کرد: نکته مهم در این رابطه آن است که این نشست که نخست وزیر پاکستان در نقطه صفر مرزی حضور دارند به تمام دست‌اندکاران این ‏طرح خداقوت می‌گوییم.

وی ادامه داد: پیام این اقدام امنیت است، مرز‌های ایران و پاکستان تهدید نیستند بلکه یک فرصت برای تبادلات مرزی و ‏ارتقای امنیت بین دو کشور و کشور‌های اسلامی هستند.

رئیس جمهور با بیان اینکه امنیت پاکستان به مثابه امنیت ایران است و حتی برعکس گفت: امنیت برای ما در منطقه به شدت اهمیت دارد و دخالت بیگانگان به هیچ عنوان گره گشا در منطقه نخواهد بود و حضور آنان تهدید ‏تلقی می‌شود.

وی تاکید کرد: مسائل در منطقه را با گفتگو بین مسئولان منطقه حل کرده و می‌کنیم. دخالت و حضور بیگانگان نشان می‌دهد «نمونه افغانستان نتیجه ‏آن قتل خونریزی مجروح برجای گذاشتن است» این محصول حضور آمریکایی‌ها در افغانستان است.

 

آغاز عملیات لوله‌گذاری انتقال آب دریای عمان به ۳ استان ایران با دستور رئیسی / رئیسی: ما هیچگاه عربستان را دشمن خود تلقی نکرده‌ایم/ اخطار رئیس جمهور به حاکمان افغانستان درباره حقابه هیرمند + فیلم

 

رئیسی بیان کرد: حضور آمریکا در افغانستان و منطقه امنیت ساز نیست بلکه برهم زننده امنیت است.

وی با بیان اینکه همکاری ایران و پاکستان امینت را بدنبال دارد و این همکاری زمینه ساز پیشرفت دو منطقه خواهد بود افزود: امید که این جلوه‌ای از همکاری بین دو کشور باشد و سطح آن روز به روز بالاتر برود.

رئیسی همچنین با اشاره به اراده دولت جمهوری اسلامی برای حل اختلافات منطقه‌ای میان کشورهای اسلامی، به توافق ایران با عربستان اشاره کرد و گفت: ما هیچگاه عربستان را دشمن خود تلقی نکرده‌ایم، بلکه مبتنی بر سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران رژیم صهیونیستی را دشمن مشترک جهان اسلام می‌دانیم.

«شهباز شریف» نخست‌وزیر پاکستان نیز در این دیدار ضمن ابراز خرسندی از حضور رئیس‌جمهور و تعدادی دیگر از مقامات جمهوری اسلامی ایران در نقطه صفر مرزی با پاکستان، مرز دو کشور را مرز دوستی، برادری و پیشرفت دانست و با اشاره به اهمیت تأمین امنیت مناطق مرزی دو کشور، بر عزم دولت پاکستان برای ریشه‌کنی ناامنی در این منطقه تأکید کرد.

«شهباز شریف» همچنین با دعوت از رئیس‌جمهور ایران برای سفر به پاکستان، گفت: مردم پاکستان مشتاقانه منتظر دیدار با شما هستند.

در حال بروزرسانی...

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته