دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
یادداشت| نمایشی میدانی که همچنان مخاطب دارد؛

زنان عفیفه و تاریخ‌ساز به روایت «جهان بانو»

زنان عفیفه و تاریخ‌ساز به روایت «جهان بانو»
نمایشی میدانی «جهان بانو» که پاییز سال گذشته در بوستان ولایت اجرا می‌شد، این شب‌ها بار دیگر روی صحنه رفته است.
کد خبر : 847944

گروه فرهنگ خبرگزاری آنا، احمدرضا معراجی از ازل تاکنون زنان زیادی در دنیا بوده‌اند که دوش به دوش مردان فعالیت اجتماعی و مذهبی و سیاسی داشتند و به نوعی در برخی اوقات از مردان هم جلوتر و پیش قدم بوده‌اند. مثال این حرف زنانی چون آسیه و خدیجه هستند که از کل جامعه مردسالار آن روزگار جلوتر بودند و به واقع با تصمیم درست و در کنار حق بودن، خدمت بزرگی به ادیان الهی و بشریت در راه آزادی و آزادگی کردند.

اکنون نزدیک به ۴۵ سال از پیروزی انقلاب اسلامی گذشته است و در همین زمان، نزدیک به نیم قرن عملا پنج فیلم، نمایش یا هر کار هنری دیگری برای شناساندن زنان تاثیرگذار تاریخ یا حتی تاریخ معاصر ساخته نشده است. هنری که هم مخاطب عام داشته باشد و هم بتواند مخاطب خاص و هنرمند را با خود همراه کند.

نمایش میدانی «جهان بانو» این روز‌ها در بوستان ولایت دوباره روی صحنه رفته است و در کمتر از ۱۰ روز حدود ۱۵هزار مخاطب را با خود همراه کرده است؛ ۱۵هزار مخاطبی که جزو مخاطبان عام و خاص هنر‌های نمایشی هستند و می‌توان با این نمایش قدرت و نگاه درست زنان عفیفه تاریخ را به تصویر کشید و روی صحنه برد.

هنر می‌تواند هر ایده‌ای را روان‌تر و بهتر به مخاطب هدیه کند و در این راه هنر نمایش که مخاطب به صورت نفس به نفس با هنرمند در ارتباط است، تاثیرگذاری بیشتری خواهد داشت.

نمایش «جهان بانو» از خلقت حضرت حوا آغاز و در ادامه قصه زندگی حضرت هاجر، حضرت آسیه، حضرت مریم، حضرت خدیجه، حضرت زهرا(س)، حضرت زینب(س) و حضرت معصومه(س) را روایت می‌کند. این نمایش میدانی وسیع در ادامه به تاثیر زنان در ماجرای کشف حجاب دوره رضاخان پرداخته و سپس از نقش‌آفرینی آنان در دوران انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و پس از آن تا امروز را روی صحنه می‌برد و برای مخاطب به تصویر می‌کشد.

هر ایده و یا نظری اگر درست باشد، می‌تواند در جامعه ترویج پیدا کند اما به شرطی که درست و هنرمندانه باشد. چند صباحی است که بوستان ولایت میزبان مردم و مخاطبان با هنرهای نمایشی است. امروز نمی‌توان درباره این آثار روی صحنه قضاوت کرد، اما همین که یک مامنی برای بروز و ظهور هنر در این منطقه از شهر بزرگ تهران وجود دارد و پیوسته نمایش‌های مذهبی را روی صحنه می‌برد، باید به فال نیک گرفت.

زنان عفیفه و تاریخ‌ساز به روایت «جهان بانو»

اگر این روزها سمت پارک ولایت رفتید، حتما حتی برای دیدن رضایت یا نارضایتی مخاطبان هم که شده با آن‌ها هم کلام شوید.در این صورت می‌توانید آثار هنرهای نمایشی و تصویر را در بین مخاطبان ببینید. مردم ما علاقه‌مند به آیین و رسوم و دین خود هستند و برای آشنایی با هر موضوعی باید از هنرهای نمایشی در این راه کمک گرفت.

نمایش‌هایی همچون «جهان بانو» می‌تواند نگاه درست به زن در مباحث اجتماعی و سیاسی را ترویج دهد. زنان همیشه تاثیرگذار بوده و خواهند بود و باید از زنان عفیفه تاریخ‌ساز تاثیر گرفت. این تاثیر بدون هنر قطعا اتفاق نخواهد افتاد. حال که زمینه‌ای برای این موضوع و نشان دادن تاریخ‌سازی زنان فراهم است باید از آن استفاده کرده و به بهترین شکل این زنان را به مخاطب شناساند. این یک هزینه نیست، یک سرمایه‌گذاری برای زنان است هر چند افراد کمی می‌توانند از این نمایش بازدید کنند، اما این تعداد هم می‌تواند برای شروع خوب و امیدوارکننده باشد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته