دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
27 ارديبهشت 1402 - 11:13
زارع‌پور در حاشیه جلسه هیئت دولت:

۸ تا ۱۰ میلیون پورت فیبر نوری تا پایان سال تأمین می‌شود

۸ تا ۱۰ میلیون پورت فیبر نوری تا پایان سال تأمین می‌شود
وزیر ارتباطات گفت: در نظر داریم ۸ تا ۱۰ میلیون از ۲۰ میلیون پورت فیبر نوری که وعده دادیم را تا انتهای سال جاری تأمین کنیم.
کد خبر : 847844

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری علم و فناوری آنا، عیسی زارع‌پور امروز (چهارشنیه) در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران با اعلام اینکه امروز ما شاهد افتتاح پروژه‌های متعدد ملی با حضور رئیس جمهور خواهیم بود،گفت: امروز یکی از مهمترین پروژه‌هایی که کلید خواهد خورد افتتاح مرحله نخست پروژه فیبر نوری منازل و کسب و کارها است که در این مرحله سه میلیون خانوار تحت پوشش قرار می گیرند که شامل ۱۰۰ شهر است.

وی افزود: از تعداد ۱۰۰ شهری که در مرحله نخست تحت پوشش قرار می گیرند، ۱۰ شهر بالای ۷۰ درصد پوشش فیبرنوری دارند و از امروز خدمات‌دهی در این شهرها به مردم آغاز می شود.

 وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تاکید کرد: برنامه‌ریزی‌ کرده‌ایم که تا پایان سال ۸ تا ۱۰ میلیون خانوار از آن ۲۰ میلیون خانواری که قرار است ظرف سه سال تحت پوشش فیبر نوری قرار گیرند، به شبکه فیبرنوری متصل شوند.

زارع پور با بیان اینکه توسعه شبکه فیبر نوری اینترنت ثابت، زیرساخت توسعه کشور در چند دهه آینده است،گفت: فارغ از اینکه سرویس داخلی یا خارجی می‌خواهد در کشور فعالیت کند اگر ما شبکه پرسرعت و با کیفیت در کشور نداشته باشیم، این امکان میسر نیست.

وی اظهار کرد: با این کار هم ظرفیت ارتباطات ثابت کشور و هم کیفیت آن را به نحو قابل ملاحظه‌ای افزایش می‌ یابد و هم منجر به افزایش کیفیت و سرعت ارتباطات همراه خواهد شد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه توسعه شبکه فیبر نوری بار را از روی ارتباطات همراه بر می‌دارد،گفت: به طوری که با توسعه شبکه فیبر نوری در همه جای شهرها و روستاهای کشور، بی‌تی اس‌ها و آنتن‌های ارتباطات سیار از این طریق به شبکه متصل می شوند که می‌توانند حداکثر سرعتی که در استانداردها آمده است را به مردم ارائه دهند.

زارع پور با بیان اینکه وزارت ارتباطات این طرح را به شکل شفاف در معرض قضاوت عمومی قرار داده‌ است،تاکید کرد: مردم از طریق پایگاه اینترنتی IRANFTTX.IR می‌توانند نقاط تحت پوشش را ببینند و اگر محل زندگی آنها تحت پوشش این شبکه بود، در همان پایگاه درخواست خود را برای استفاده از آن ارایه دهند.

وی اظهار کرد: اپراتورها مکلف هستند ظرف یک ماه این سرویس را برای مردم فراهم کنند و اگر هم محله مورد نظر تحت پوشش فیبرنوری نیست، برنامه زمان بندی برای تحت پوشش قرار گرفتن آن را ارایه کنند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از طرح پوشش فیبرنوری منازل و کسب و کارها به عنوان یک طرح بزرگ و ملی یاد کرد که نیازمند حجم بسیار زیاد کار اجرایی است و از مردم ساکن در شهرهایی که هنوز تحت پوشش این شبکه قرار نگرفته اند، درخواست کرد صبوری کنند زیرا در حالت عادی اجرای این طرح حداقل هفت تا هشت سال طول می کشد؛ اما وزارت ارتباطات می خواهد در سه سال‌ آینده این امکان را برای همه مردم فراهم کند.

زارع‌پور به مردم وعده داد: این وزارتخانه و اپراتورهای ارتباطی تلاش خود را به کار ببندند تا این کار به سرعت در کشور انجام شوند.

وی در عین حال گفت: اکنون هشت شرکت پروانه لازم را برای همکاری دریافت کرده و در سراسر کشور کار را آغاز کرده‌اند.

 

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته