دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در نشست خبری تشریح شد:

دوره ۱۰ روز با عکاسان کلید خورد

دوره ۱۰ روز با عکاسان کلید خورد
دبیر نهمین دوره ۱۰روز با عکاسان گفت: از نظر من این دوره مهم‌ترین همایش و جریانی است که به عکاسی ایران اختصاص دارد و در نبود سالانه و دوسالانه‌ها نقش پررنگی را ایفا می‌کند.
کد خبر : 847647

به گزارش گروه فرهنگ خبرگزاری علم و فناوری آنا، نشست خبری نهمین دوره «۱۰ روز با عکاسان ایران» امروز ۲۵اردیبهشت با حضور افشین شاهرودی، رئیس هیئت مدیره انجمن عکاسان ایران، رامیار منوچهرزاده، دبیر نهمین دوره ۱۰ روز با عکاسان ایران و زانیار بلوری، مدیر کارگروه جوانان ۱۰ روز با عکاسان ایران، در خانه هنرمندان برگزار شد.  

در ابتدای جلسه افشین شاهرودی با بیان اینکه ۱۰ روز با عکاسان به مهمترین رویداد عکاسی ایران تبدیل شده است گفت: در شرایطی که سالهاست دوسالانه‌ها و سالانه‌های عکاسی برگزار نمی‌شود و رویداد جدی در این حوزه نداریم، ۱۰ روز با عکاسان توانسته شرایطی را فراهم کند که عکاسان دور هم جمع شوند. در هشت دوره گذشته ما تجربیات زیادی داشتیم و از هر دوره درس‌هایی گرفتیم، اما این دوره چند ویژگی مهم دارد و مهمترین آن‌ها حضور جوانانی است که در این مدت شبانه روزی کار کرده‌اند.  

شاهرودی ادامه داد: پیش از این قرار بود که نهمین دوره ۱۰ روز با عکاسان مهر و آبان ۱۴۰۱ برگزار شود، اما به دلیل شرایط اجتماعی خاصی که در کشور وجود داشت این رویداد به تعویق افتاد و بعد از شش ماه آن را کلید می‌زنیم. به سهم خودم برای برگزارکنندگان این رویداد آرزوی موفقیت دارم و امیدوارم در پایان این رویداد بتوانیم سرمان را بالا بگیریم و موفقیت آن را با هم جشن بگیریم.  

در ادامه رامیار منوچهرزاده گفت: اولین دوره ده روز با عکاسان ایران سال ۹۱ برگزار شد و به جز دوران کرونا در هیچ سالی این رویداد تعطیل نشده بود. از نظر من ۱۰ روز با عکاسان مهم‌ترین همایش و جریانی است که به عکاسی ایران اختصاص دارد و در نبود سالانه و دوسالانه‌ها نقش پررنگی را ایفا می‌کند. این رویداد جریانی متمرکز است که عکاسان را در موقعیتی قرار می‌دهد که به صورتی ویژه به عکاسی نگاه کنند و بخش دیگر آن مربوط به کل جامعه و نگاهی است که می‌توانند به عکاسی پیدا کنند.  

وی افزود: تلاش شد شاکله دوره هشتم حفظ شود، به همین دلیل چهار کیوریتوری که در آن دوره حضور داشتند این بار جزء داوران و نامینیتور‌ها هستند. به نظر می‌آید یکی از بزرگترین معضلاتی که در فعالیت‌های مختلف کشور ما وجود دارد این است که با روی کار آمدن هر گروه و مدیر جدیدی تمام کار‌های دوره‌های قبلی نادیده گرفته می‌شود و تغییرات زیادی رخ می‌دهد، ولی ما می‌خواستیم تجربیات گروه قبلی را استفاده کنیم و قاعده کیوریتوریال که در دوره قبلی بود حفظ شود. البته آن‌ها در این دوره به عنوان نامینیتور فعالیت کردند و عکاس‌ها را برای شرکت در این رویداد معرفی و نامزد کردند.  

دبیر نهمین دوره ۱۰ روز با عکاسان ایران با بیان اینکه این ۱۰ نفر به فضای آکادمیک متصل هستند و توانستند افراد جدیدی را به ما معرفی کنند، بیان کرد: چند نفر از آن‌ها نیز در شهر‌های دیگر حضور دارند و همین باعث شد بتوانیم دایره عکاسان شرکت‌کننده در رویداد را گسترش دهیم.  

زانیار بلوری نیز درباره شکل گیری کارگروه جوانان گفت: رامیار منوچهرزاده این پیشنهاد را به من داد که فضایی فراهم کنیم تا نسل جدید عکاسان ایران که بیشتر در فضای دانشگاهی حضور دارند و در غیاب رویداد‌های رسمی سعی می‌کردند اتفاقاتی را در فضای آکادمیک خود رقم بزنند، وارد کار شوند.

وی همچنین افزود: آن‌ها پتانسیل و شوق زیادی دارند، اما شرایطی که جامعه دارد باعث شده است که این نسل کمی گوشه گیر و افسرده شود. حال فرصتی وجود دارد که بتوانیم چشم‌اندازی پیش روی نسل جوان فراهم کنیم و کار گروهی از دانشجویان دانشگاه‌های مختلف که در عکاسی فعال بودند شکل دادیم وسعی کردیم یک گروه منسجم ایجاد کنیم و نمایندگانی از دانشجویان عکاسی دانشگاه نیشابور، دانشگاه هنر و دانشگاه تهران را گرد آوردیم.  

بلوری ادامه داد: کلیات رویکردی که در این دوره ۱۰ روز با عکاسان وجود دارد، به خصوص در زمینه برگزاری نشست‌ها، توسط این شورا تعیین شده است. علاوه بر کار اجرایی که در زمینه دانشجویان بسیار زیاد تلاش کردند، تصمیم‌گیری‌ها درباره نحوه برگزاری برنامه‌ها با همفکری این عزیزان صورت گرفت. ما دوست داریم این فرصت پیش بیاید که نسل جوان پای کار بیاید تا در سال‌های بعدی آن‌ها سکاندار اصلی کار باشند و از نظر فکری و اجرایی در ساختار انجمن حضور داشته باشند.

در ادامه منوچهر زاده درباره تفاوت‌های این دوره ۱۰ روز با عکاسان نسبت به دوره قبلی گفت: مهم‌ترین این تغییرات ایجاد کارگروه جوانان است که به نظر من مهم‌ترین رکن این رویداد است. هشت نفر اعضای کارگروه جوانان به عنوان قدرت‌هایی که نشاط و هیجان جوانی دارند در کنار فرد با تجربه‌ای مثل زانیار بلوری که مدیر کارگروه است، در این چند ماه هسته اصلی رویداد ۱۰ روز با عکاسان را شکل دادند.  

او با اشاره به چاپ کتاب نمایشگاه گفت: سعی کردیم یک کتاب با کیفیت توسط یک نشر معتبر داشته باشیم تا به عنوان سندی از این دوره باقی بماند. محدودیت سنی که در دوره هشتم وجود داشت در این دوره هم در نظر گرفتیم و فقط یک نفر از شرکت‌کنندگان بالای ۴۰ سال سن دارد، اما میانگین سنی امسال ۳۰ تا ۳۱ سال است که مرز بین پختگی و جوانی و انرژی عکاس است. نکته مهم دیگر این دوره استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی بود تا این امکان را فراهم کنیم که در شرایط اقتصادی جامعه بتوانیم این همایش را به شکلی محترمانه با بالاترین کیفیت برگزار کنیم.

 دبیر نهمین دوره ۱۰ روز با عکاسان ایران افزود: در این دوره قصد داشتیم کیفیت چاپ و ارائه آثار در بالاترین حد ممکن باشد، زیرا این حلقه مفقوده فعالیت‌های نمایشگاهی در ایران است و معمولا آثاری که به نمایش در می‌آید از نظر فنی کیفیت مناسبی ندارند. تحقق این مسأله مهمترین اتفاقی است که در این دوره رخ داد و عملی شدن آن فقط با امکانات بخش خصوصی امکان‌پذیر بود.

در ادامه بلوری  درباره جزییات برگزاری نهمین دوره ۱۰ روز با عکاسان ایران گفت: مراسم افتتاحیه روز جمعه ۲۹ اردیبهشت ماه، ساعت ۱۶ در سالن شهناز خانه هنرمندان ایران برگزار می‌شود و با توجه به اینکه مراسم اختتامیه نداریم، در روز افتتاحیه از ۴۰ برگزیده و شرکت‌کننده این رویداد که آثارشان به نمایش درمی‌آید، تقدیر می‌شود.

وی با بیان اینکه تقدیر و یادبود یحیی دهقانپور بخشی از این برنامه است و یادی خواهیم کرد از عزیزان عکاسی که از دوره هشتم تا به حال بر اثر کرونا یا اتفاقات دیگر از بین ما رفته‌اند، ادامه داد: با توجه به تعطیلی روز‌های شنبه خانه هنرمندان، در سایر روز‌ها نگارخانه‌ها از ساعت ۱۵ تا ۲۱ میزبان علاقه‌مندان هستند. همچنین هر روز ساعت ۱۸ یک نشست تخصصی برگزار خواهیم کرد که برنامه آن‌ها را کارگروه جوانان با توجه به مسائل روز جامعه عکاسی انتخاب کرده است و موضوعاتی از جمله عکاسی در مناسبات اجتماعی، عکاسی و هوش مصنوعی، عکاسی زنان ایران و... را شامل می‌شود. علاوه بر این جلسات بررسی و نقد آثار نمایش داده شده در این رویداد نیز برگزار خواهد شد.  

پس از آن منوچهرزاده با بیان اینکه آثار حدود ۳۰۰ نفر برای حضور در این رویداد بررسی شده بود، گفت: ۴۰ پروژه‌ای که در نهایت انتخاب شد انواع مختلف دارد و به شکل‌هایی مانند فتوبوک، ویدئو آرت، چیدمان و... به نمایش در می‌آیند. در واقع در این آثار عکاسی به عنوان یک مدیوم قدرتمند استفاده شده است و آنچه در این پروژه‌ها دیده می‌شود صرفا عکاسی نیست.

دبیر نهمین دوره ۱۰ روز با عکاسان ایران گفت: این رویکردی است که تمام دنیا به سمت آن می‌رود و در دوره هشتم نیز تا حدودی به آن توجه شده بود، اما در این دوره بیشتر به آن توجه شد. این رویداد در غیاب دوسالانه عکاسی که فرصتی برای شکل‌گیری نسل‌های عکاسان و گفتگو و تبادل نظر میان آن‌ها بود، فرصتی برای عکاسان فراهم می‌کند تا به بحث و بررسی درباره عکاسی امروز بپردازند.

در ادامه زانیار بلوری  با بیان اینکه عده‌ای این سوال را مطرح می‌کنند که چرا  این رویداد به شکل فراخوانی برگزار نشده است، گفت: امروزه رویکرد کیوریتوریال در همه دوسالانه‌ها و رویداد‌های معتبر جهان وجود دارد و هدف آن‌ها این است که از حالت رقابتی خارج شوند.

وی افزود: بنابراین از کیوریتور‌ها دعوت می‌شود تا هنرمندانی را که می‌شناسند و از فرایند کار آن‌ها آگاه هستند دعوت کنند. این مسأله می‌تواند ایراداتی هم داشته باشد، اما امتیازات بیشتری دارد. در حالت مسابقه ممکن است خیلی از هنرمندان شرکت نکنند و روند کاری افراد نیز مشخص نیست. افراد با یک عکس در مسابقه شرکت می‌کنند و ممکن است جایزه هم به دست بیاورند، اما در رویکرد کیوریتوری روند فعالیت عکاس در طول سال‌ها مورد توجه قرار می‌گیرد و بنابراین انتخاب نهایی بهتر و با کیفیت‌تر خواهد بود. در این رویکرد به جای تک عکس، پروژه‎های ایده محور مورد توجه قرار می‌گیرند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته