دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
24 ارديبهشت 1395 - 10:35
معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش خبر داد

نبود تقاضای اجتماعی برای یادگیری، معضل تدریس سایر زبان‌های خارجی در مدارس

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش، عنوان کرد: تقاضای اجتماعی مهم‌ترین اساس آموزش سایر زبان‌های خارجی جز انگلیسی در مدارس است اما تاکنون تقاضایی برای یادگیری این زبان‌ها وجود نداشته است.
کد خبر : 84760

علی زرافشان، معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش، در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه اجتماعی آنا درباره تدریس زبان‌های خارجی به غیر از انگلیسی در مدارس،اظهار کرد: ظرفیت برای تدریس سایر زبان‌های خارجی مانند آلمانی، فرانسوی، ایتالیایی، اسپانیایی و روسی می‌تواند ایجاد شود اما تقاضای اجتماعی برای یادگیری این زبان‌ها در مدارس وجود ندارد.


وی افزود: در گذشته وزارت آموزش و پرورش برای آغاز تدریس زبان فرانسه در مدارس همکاری‌هایی با بخش فرهنگی سفارت فرانسه آغاز کرد و حدود 60 معلم داوطلبانه به آموزش این زبان پرداختند و کتاب‌های آموزشی مورد نیاز نیز تالیف شد اما چون تقاضایی برای آموزش این زبان از سوی دانش‌آموزان وجود نداشت ما موفق نشدیم تدریس این زبان را آغاز کنیم و این معلمان به صورت فوق برنامه برای دانش‌آموزان محدودی که تقاضای یادگیری داشتند،آموزش‌های لازم را ارائه دادند.


معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش،یادآور شد: از طرفی اگر آموزش و پرورش زمینه یادگیری این زبان‌ها را فراهم کند دانشگاه‌های کشور ظرفیت تداوم و گسترش این زبان‌ها را ندارد زیرا بسیاری از متون و منابع دانشگاهی به زبان انگلیسی است و دانش آموز ناچار می‌شود بعد از اخذ دیپلم به یادیگری زبان انگلیسی بپردازد.


وی احساس نیاز دانش‌آموزان را یکی از عوامل تمایل آنها به یادیگری سایر زبان‌های خارجی دانست و گفت:دانش‌آموز زمانی تقاضا برای یادگیری خواهد داشت که نسبت به کاربرد آن زبان آگاهی داشته باشد. امروزه برخی دانش آموزان به دلیل سفر به کشورهای مختلف یا تعاملات فرهنگی کشور با سایر کشورها متقاضی آموزش می‌شوند برای مثال تعامل روسها با استان‌های شمالی افزایش یافته است این افراد ترددهای بسیاری در این مناطق دارند به همین دلیل دانش آموزان در این منطقه تقاضی آموزش زبان روسی را داشته‌اند که در برخی مدارس این استان‌ها زبان روسی تدریس می‌شود.


زرافشان خاطرنشان کرد:اگر تقاضا برای آموزش زبان خارجی به جز انگلیسی در مدارس وجود داشته باشد وزارت آموزش و پرورش زمینه‌های آموزش را فراهم می‌کند اما حداقل ظرفیت دانش‌آموزان باید به 10 تا 15 نفر برسد.


معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش در پایان خاطرنشان کرد: شورای عالی آموزش و پرورش قرار است محتوای ابعاد مختلف آموزش سایر زبان‌های خارجی در مدارس را تهیه و به صورت گزارش به رئیس‌جمهوری اعلام کند تا در خصوص آموزش سایر زبان‌ها در مدارس تصمیم‌گیری شود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب