دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
27 ارديبهشت 1402 - 08:05
عضو هیئت علمی دانشگاه در گفت‌وگو با آنا:

ایجاد دانشگاه هوشمند نیازمند برنامه استراتژیک و زیرساخت‌هاست

ایجاد دانشگاه هوشمند نیازمند برنامه استراتژیک و زیرساخت‌هاست
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد گفت: ایجاد دانشگاه هوشمند مستلزم برنامه‌ریزی دقیق و سرمایه‌گذاری در فناوری و زیرساخت‌هاست.
کد خبر : 847483

بهروز معصومی عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین در گفتگو با خبرنگار دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا در پاسخ به این سوال چگونه می‌توان دانشگاهی هوشمند ایجاد کردد؟ گفت: با پیشرفت‌های جدید شاهد نسل جدیدی از دانشگاه‌ها، تحت عنوان دانشگاه هوشمند خواهیم ‏بود. به منظور دستیابی به دانشگاه هوشمند، مدیریت هوشمندانه دانشگاه امری ضروری به نظر می‌رسد. این مهم در سایه توجه به سرمایه‌های اجتماعی، شبکه دانشی، محیط و زیرساخت هوشمند، محقق خواهد شد. 

معصومی بیان کرد: ایجاد دانشگاه هوشمند مستلزم برنامه ریزی دقیق و سرمایه گذاری در فناوری و زیرساخت‌هاست.

وی ادامه داد: طراحی و تدوین یک برنامه استراتژیک که بتواند چشم انداز، ماموریت و اهداف دانشگاه هوشمند را مشخص کند. این طرح باید شامل یک نقشه راه برای اجرای فناوری و بهبود زیرساخت‌ها باشد.

این استاد دانشگاه با اشاره سرمایه گذاری در فناوری بیان کرد: استفاده از فناوری‌های نوین نظیر سرمایه گذاری در اینترنت پرسرعت، محاسبات ابری، تجزیه و تحلیل داده ها، هوش مصنوعی، اینترنت اشیا و سایر فناوری‌ها برای ایجاد محیط یادگیری کارآمدتر، مؤثرتر و جذاب‌تر برای دانشجویان و اساتید.

معصومی درباره آموزش الکترونیکی گفت: استفاده از سامانه‌های الکترونیکی به دانشگاه‌های هوشمند امکان تجزیه و تحلیل داده‌ها برای شخصی سازی تجربه‌های یادگیری دانشجویان را با توجه به نیاز‌ها و ترجیحات فردی فراهم می‌نماید و به دانشجویان خود اجازه می‌دهد در زمان و محل مناسب بتوانند به یادگیری بپردازند.
 
وی اضافه کرد: مراکز تحقیقاتی و پژوهشگاه یکی دیگر از ملزومات دانشگاه‌های هوشمند است که با تاکید بر تحقیقات پژوهشگاه، به دانشجویان فرصت مطالعات علمی و پژوهشی را می‌دهند. ایجاد یک پردیس هوشمند، با امکانات نظیرکلاس‌های درس هوشمند، کتابخانه‌های هوشمند از دیگر شاخصه های دانشگاه هوشمند است.

وی ادامه داد: ایجاد تعامل با صنایع و شرکت‌ها به منظور ایجاد فرصت برای دانشجویان به صورت کارآموزی و کار در شرکت‌های بزرگ. طی سال‌های اخیر دانشگاه آزاد اسلامی نیز برنامه‌های جدی و مناسبی را در این خصوص شروع و دنبال کرده است.
 

معصومی بیان کرد: اولویت دهی به مفهوم پایداری  به معنای استفاده از  فناوری برای کاهش مصرف انرژی و به حداقل رساندن اثرات زیست محیطی آن تعهد به رشد و تعالی انسان‌ها و ایجاد فارغ التحصیلان قوی و دلسوز  استفاده کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد با اشاره به الزمات تشکیل دانشگاه هوشمند تصریح کرد: الزامات تاسیس دانشگاه هوشمند بسته به مکان و منابع موجود متفاوت خواهد بود. با این حال، برخی از الزامات کلیدی ممکن است شامل تأمین مالی، مشارکت با شرکت‌های فناوری و تیمی از متخصصان در فناوری و آموزش باشد.
 
معصومی افزود: همچنین داشتن درک روشنی از نیاز‌ها و ترجیحات دانشجویان و اساتید و مشارکت دادن آن‌ها در فرآیند برنامه ریزی و اجرا بسیار مهم و کلیدی خواهد بود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته