دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
آنا گزارش می‌دهد؛

بازارگرمی ‌ناشران با کتب فریبنده کودک + عکس

بازارگرمی ‌ناشران با کتب فریبنده کودک + عکس
سی و چهارمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران با وجود اینکه با شعار «آینده، خواندنی است» فعالیت خود را آغاز کرده اما در بخش کودک و نوجوان با انواع کتاب‌هایی که جذابیت بصری داشته و محتواهای دم‌دستی آن توی ذوق می زند، همراه شده است.
کد خبر : 847358

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری علم و فناوری آنا، خیل عظیمی ‌از کتاب‌های بزک شده امسال در نمایشگاه کتاب تهران راه یافته که بیشتر از محتوا به دنبال جذب کودک برای فروش است.

سی و چهارمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران با وجود اینکه با شعار «آینده، خواندنی است» فعالیت خود را آغاز کرده اما در بخش کودک و نوجوان با انواع کتاب‌هایی که جذابیت بصری داشته و محتواهای دم‌دستی آن توی ذوق می زند، همراه شده است.

کتاب‌هایی که به شکل عروسک‌ها و در جنس‌های پلاستیکی، مقوایی، کاغذی و پارچه‌ای وارد بازار شده است، در وهله نخست کودکان را به دلیل جذابیت ظاهری و نه اهمیت محتوایی درگیر می‌کند.

این در حالی است که به نظر می‌رسد مهمترین دقت دولت در ترویج فرهنگ مطالعه باید متوجه کودکان و نوجوانان باشد تا برنامه‌ریزی امروز، توسعه فردا را رقم بزند.

بازارگرمی ‌ناشران با کتب فریبنده کودک

والدین عاجز از بزک‌های نمایشگاه

یکی از والدین در این خصوص گفت: به موازات اینکه قیمت کتاب افزایش یافته متأسفانه به حدی تنوع تولید وجود دارد که نمی‌دانیم چطور کتاب مناسب انتخاب کنیم.

وی با اشاره به کتاب‌های ضد آب در نمایشگاه تصریح کرد: فرزند سه ساله من این کتاب‌ها را دیده و صرفاً به خاطر جذابیتش مجبورم کرده تا آن را بخرم در حالی که هنوز به سن خواندن نرسیده و ترجیح من این بود که بسته‌های آموزشی برای او تهیه کنم.

این شهروند معتقد است بسیاری از کتاب‌های کودکان بیشتر در ظاهر فریبنده است و بسیاری از والدین فقط برای راضی نگه داشتن کودک آن را خریداری می‌کنند.

بازارگرمی ‌ناشران با کتب فریبنده کودک

پکیج‌های کتابی آفت یا فرصت؟

یکی دیگر از اقدامات ناشران فروش کتاب‌ها در پکیج است. که به کررات ممکن است مشاهده کرده باشید. این بسته‌ها که ممکن است سری داستان و یا گروهی از کتاب‌های یک نویسنده باشد اغلب با قیمت‌های بیش از 300 هزار تومان به فروش می‌رسد.

بسته‌های کتابی که به نظر می‌رسد یکی از راهکارهای نگاه تجاری به کتاب است، البته به دلیل تقاضا، همچنان از سوی ناشران تولید می‌شود.

بازارگرمی ‌ناشران با کتب فریبنده کودک

مدیر بازرگانی نشر افق در این خصوص گفت: این بسته‌ها اغلب کادویی هستند وبه دلیل استقبالی که وجود دارد اقدام به تولید می‌کنیم.

احمد زند در پاسخ به اینکه قیمت‌های این بسته‌ها سرسام آور و برای خانواده‌ها سنگین است، اضافه کرد: بسته‌های کتابی از سوی نوجوانان و جوانان استقبال می‌شود و به طبع ناشر نیز نسبت به تولید آن اقدام می‌کند.

این اظهارات در حالی است که یکی از شهروندان گفت: متأسفانه بسته‌های کتابی را ناشران باب کرده‌اند و بچه‌ها والدین را مجبور می‌کنند که تهیه شود.

این در حالی است که به غیر از سری داستان‌ها در برخی مواقع محتوای بسته‌های کتابی هیچ ارتباطی به یکدیگر نیز ندارد و خواننده می‌تواند یکی یا دو کتاب از بسته را تهیه کند.

کتاب‌های آموزنده در غربت

سری به نمایشگاه کتاب بزنید تا ببنید به عنوان مثال کتاب‌های آموزنده‌ای که توسط نویسندگان فاخر و فعالان به‌نام حوزه کودک و نوجوان نوشته شده است، در لابه لای بزک کتاب‌هایی که شکل اردک و شیر و اتوبوس دارد، گم شده است.

متوسط قیمت کتاب‌های گلاسه برای نوجوانان که تحت عنوان دایرالمعارف به فروش می‌رسد بین 150 تا 700 هزار تومان و به عنوان مثال متوسط قیمت فرهنگ نامه کودک و نوجوان بین 300 تا 600 هزار تومان است. این در حالی است که حمایت نشدن از این کتاب‌ها موجب شده تا فریبندگی بصری آن با کیفیت پایین کتاب کمتر شده و در مقابل ناشرانی که به فروش بیش از آموزش بها می‌دهند بتوانند در بازار پیشتازی کنند.

کودک و نوجوان در نمایشگاه کتاب امسال نیازمند هدایت صحیح مربیان و خانواده‌ها است. در مقابل موج فریبنده رنگ و لعاب کتاب‌ها، انتخاب درست را از هم اکنون به فرزندانمان بیاموزیم.

** تاکید رهبر انقلاب بر کتاب های بخش کودک

این گزارش در پایان اضافه می کند، رهبر انقلاب صبح امروز از نمایشگاه کتاب بازدید کردند و به نکاتی در حوزه کتاب کودک نیز تاکید داشتند. اینجا ببینید.

ایشان در حاشیه بازدید از بخش کودک و نوجوان نمایشگاه کتاب، خطاب به مسئولان و نویسندگان این عرصه فرمودند: روی مسأله کودکان هر میزان می‌توانید هم از لحاظ کمیت و هم از لحاظ کیفیت کار کنید تا بتوانید کودکان و نوجوانان را جذب کنید.

رهبر انقلاب ادامه دادند: هنوز داستان‌های خارجی مربوط به کودک بر مجموعه کارها غلبه دارد و این خیلی عیب بزرگی است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته