دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
23 ارديبهشت 1402 - 10:40
طحان نظیف خبر داد؛

ایراد شورای نگهبان به طرح حمایت از گزارشگران فساد

ایراد شورای نگهبان به طرح حمایت از گزارشگران فساد
اولین نشست خبری سخنگوی شورای نگهبان در سال ۱۴۰۲ آغاز شد.
کد خبر : 847075

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری علم و فناوری آنا،هادی طحان‌نظیف سخنگو و عضو حقوقدان شورای نگهبان امروز(شنبه) در نشست خبری ضمن اعلام آخرین نظرات شورای نگهبان درباره مصوبات دولت و مجلس،با بیان اینکه در این مدت ۸ طرح و لایحه ارسالی از مجلس  و ۸ اصلاح اساسنامه از طرف دولت و ۸ استعلام صورت گرفته از سوی دیوان عدالت را بررسی کردیم،گفت: طرح حمایت از گزارشگران فساد یکی از طرح‌هایی بود که از مجلس  دریافت کردیم و بررسی شد. 

وی افزود: این طرح ۱۷ ماده دارد که شورا نسبت به ۴ ماده ابهاماتی را مطرح کرد. مثلا یکی از ایرادات این بود که  شورای نگهبان در خصوص حیطه رفتارها ابهاماتی داشت. 

سخنگوی شورای نگهبان اظهار کرد: عمده ابهاماتی که شورای نگهبان نسبت به طرح حمایت از گزارشگران فساد داشت در جهت حمایت از این عزیزان بود. این موارد را به مجلس اعلام کردیم و اگر اصلاح کنند مجددا مورد بررسی قرار می دهیم.

طحان نظیف گفت: طرح نقل و انتقال سوابق بیمه با کسور بازنشستگی بین صندوق های بازنشستگی چند بار بین مجلس و شورا در رفت و آمد بود که با اصلاح یک مورد باقیمانده این طرح مغایر با موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.

وی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه آیا فروش خودرو خارج از رویه قانونی به نمایندگان مجلس تاثیری در بررسی صلاحیت‌ آنها خواهد داشت؟ گفت:  هنوز در این زمینه گزارشی دریافت نکرده‌ایم؛ اما اگر خلافی صورت گرفته باشد در بررسی صلاحیت‌ها مدنظر قرار خواهد گرفت.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سئوال دیگری درباره نتایج نشست مشترک شورای نگهبان با وزارت کشور گفت: در این نشست با رویکرد آسیب‌شناسی ادوار گذشته انتخابات بر تدابیر مورد نظر مقام معظم رهبری تأکید شد.

طحان نظیف افزود: اواخر سال گذشته نیز در همین راستا همایش مشترکی با دست‌اندرکاران برگزاری انتخابات برگزار کردیم.

وی درباره آغاز تحرکات انتخاباتی در برخی از شهر‌های کوچک، افزود: هنوز تا انتخابات زمان زیادی مانده است و ضوابط انتخاباتی هم مشخص است و هر گونه اقدامی باید در راستای قوانین و ضوابط انتخاباتی باشد.

سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه تلاش می کنیم که راهبرد‌های سلامت، مشارکت، امنیت و رقابت انتخاباتی را که از سوی مقام معظم رهبری فرمودند، پیگیری کنیم،اظهار کرد: البته دستگاه‌های زیادی مخاطب این موضوع هستند. ما باید با همدلی راهبرد‌های مورد نظر رهبری را پیگیری کنیم.

طحان نظیف در خصوص اظهارات اخیر علی لاریجانی مبنی بر خالص سازی و ارتباط آن با عملکرد شورای نگهبان، گفت: مفهوم چنین تعابیری اساساً روشن نیست و در قانون که مبنای کار شورای نگهبان است، نیامده است. شورای نگهبان در راستای تعابیر گفته شده حرکت نمی‌کند.

وی همچنین پیرامون علت رد مصوبه واردات خودروهای کارکرده، گفت: هیئت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام به این مصوبه ایراد گرفته است.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی درباره اینکه مصوبه مجلس چه میزان سیاست‌های کلی انتخابات را تامین می‌کند، افزود: مصوبه مجلس هنوز به تصویب نهایی نرسیده اما با توجه به فهرست مصوبات که ملاحظه کردیم باید بگویم که هرچند کار خوبی در حال انجام است، اما تامین کننده همه موارد سیاست‌های کلی انتخابات نیست.

طحان نظیف درباره اینکه چرا مصوبه خودروهای کارکرده در بودجه ۱۴۰۲ رد شد، گفت: شورای نگهبان به صورت مستقل به این موضوع اشکالی نداشت اما هیئت عالی نظارت بر حُسن اجرای سیاست‌های کلی ایراداتی داشت که بر این اساس مصوبه به مجلس ارجاع داده شد.

وی اضافه کرد: الان هم گویا مصوبه‌ای در مجلس شورای اسلامی درحال تصویب است که پس از تصویب و دریافت آن، اعلام نظر خواهیم کرد.

سخنگوی شورای نگهبان درباره تفکیک وزارت صمت و تشکیل وزارت بازرگانی نیز، گفت: هنوز لایحه تشکیل وزارت بازرگانی در مجلس تصویب نشده و صرفاً فوریت آن به تصویب رسیده است.

طحان نظیف افزود: اصل ۷۵ و بار مالی درباره این لایحه صدق نمی‌کند، مگر اینکه در مجلس بار مالی جدیدی به این لایحه اضافه شود. باید منتظر ارسال مصوبه مجلس باشیم و بعد نظر شورای نگهبان را می‌دهیم.

وی تاکید کرد: شورای نگهبان جناحی عمل نمی‌کند و نتایج انتخابات این‌گونه بوده که همواره جناح‌های مختلف روی کار آمدند.

 

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته