دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
20 ارديبهشت 1402 - 19:38
حل مشکلات یا تغییر اصطلاحات؛

احمدنیا: جایگزینی تعریف فرهنگ با سبک زندگی، معضل جدی جامعه است

کارشناس مسائل اجتماعی معتقد است به قدری از واژه سبک زندگی استفاده کرده‌ایم که دیگر مفهوم اصلی از آن متبادر نمی‌شود؛ به عنوان مثال به‌جای فرهنگ از سبک زندگی استفاده می‌کنیم که به یک معضل بدل گشته است.
کد خبر : 846752

به گزارش گروه جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، سیدمجتبی احمدنیا، کارشناس مسائل اجتماعی با اشاره به اینکه جامعه شناسان، اندیشمندان و حتی صاحب‌نظران حوزه مارکتینگ درباره مقوله سبک زندگی سخنی به میان می‌آورند و در حقیقت هر کس از ظن خود با این عبارت همراه می‌شود، گفت: کسی که اهل سیاست‌گذاری و تصمیم‌گیری است، قصد دارد سبک زندگی را تغییر دهد و جامعه را کنترل نماید.

جامعه شناسان نیز سبک زندگی را تشریح کرده و روانشناسان و پزشکان نیز از بعد سلامت روان و جسم به این مسئله می‌پردازند ولی درعین‌حال پررنگ شدن این عبارت را به حدود ۸ سال گذشته ارتباط داد که کتابی با این موضوع روانه بازار شد.

احمدنیا با اعتقاد بر اینکه امروز مفهوم سبک زندگی دیگر هیچ اهمیتی ندارد، اضافه کرد: سبک زندگی ما به ازا و ارجاعی نیز ندارد زیرا اگر به‌جای واژه سبک زندگی از فرهنگ استفاده کنیم، آن زمان در می‌یابیم که بسیاری مسائل وجود دارد که با فرهنگ قابل بیان نیست و از این رو به سبک زندگی رجوع می‌کنیم.

احمدنیا در ادامه با بیان اینکه اقتصاد، اجتماع و سیاست در کنار فرهنگ بخشی از سبک زندگی را تشکیل می‌دهند، افزود: با این تعریف، سبک زندگی همه چیز خواهد بود و از این رو مفاهیم مربوط به جامعه‌شناسی کفایت نمی‌کند.

اما به قدری از واژه سبک زندگی استفاده کرده‌ایم که دیگر مفهوم اصلی از آن متبادر نمی‌شود؛ به عنوان مثال به‌جای فرهنگ از سبک زندگی استفاده می‌کنیم که به یک معضل بدل گشته است.

او تصریح کرد: به میزانی از لفظ سبک زندگی استفاده می‌کنیم که دیگر به راحتی به خود زندگی فکر نمی‌کنیم؛ حال آن که باید از افراد پرسید که چه میزان زندگی می‌کنند؛ مردم امروز خوب زندگی کردن را فراموش کرده‌اند.

احمدنیا با اشاره به یک سبک زندگی در حوزه آداب و رسوم که موجب می‌شود بخش زیادی از آب شرب آشامیدنی صرف شست و شوی شود، افزود: گویی ما در پر آب‌ترین نقطه اروپا هستیم؛ حال آن که بخش اعظم آبِ نسل‌های آینده را مصرف می‌کنیم.

احمدنیا ادامه داد: برخی سبک زندگی را عمدتاً در مد و لباس و نمایش دادنِ خویشتن می‌دانند و به رفتارهایی که هر یک در زندگی معمول داریم، توجه نمی‌کنند. اما باید دید که آیا آثار مخربِ حوزه مد و پوشاک بیشتر است و یا مصرفِ بی‌رویه‌ی گنجینه‌ای که متعلق به همه نسل‌هاست؟ !

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته