دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
صادق زیباکلام

معضل اصلی صداوسیما همچنان باقی است

صادق زیباکلام، استاد علوم سیاسی دانشگاه، دلایل رفتن سرافراز از صداوسیما را در روزنامه قانون بررسی کرد.
کد خبر : 84656

به گزارش گروه رسانه های دیگر خبرگزاری آنا، در این یادداشت آمده است: چرا سرافراز در مدت کوتاهی بعد از تصدی ریاست صداوسیما از این سمت کنار رفت ؟ و دوران ریاست وی بر رادیو و تلویزیون جمهوری اسلامی ایران چندان دوام نیافت ؟ درباره دلیل یا دلایل رفتن آقای سرافراز از صداوسیما چند نظر و فرضیه وجود دارد.


نخست اینکه؛ ایشان به لحاظ مدیریتی ضعیف بودند و نتوانستند در این مدت از پس مدیریت سازمان برآیند. اتفاقاتی که در برخی از برنامه ها رخ داد و همچنین دورشدن فرهیختگان و نخبگان از صداوسیما یکی از دلایل و نشانه های ضعف مدیریتی است.


دوم اینکه؛ در دوران تصدی آقای سرافراز بر سازمان صداوسیما، حاشیه های زیادی حول شخص ایشان بوجود آمد. دسته گل‌هایی مانند ماجرای آن خانم و یا آن آقا و امثالهم _ که کم هم نبودند _ موجب شد که ایشان ناچار به استعفا شوند و در راس سازمان صداوسیما جابجایی رخ دهد.


سوم اینکه؛ گروهی از چهره های ذی‌نفوذ در راس سازمان علیه آقای سرافراز بسیج شده و زمینه سازی عزل ایشان را فراهم کرده‌اند. دلیل این فرض هم طیف گسترده ای از تغییراتی است که در 18 ماه گذشته آقای سرافراز انجام داده بود. این موضوع را تقریبا 15 روز پیش یکی از مدیران سازمان صداوسیما که شاگرد بنده در دانشگاه است، گفته بود. ایشان در همان موضع رفتن سرافراز را قطعی خواند و دلیل آن‌را هم جوسازی های مدیران جابجا شده، علیه سرافراز خواند.


این موارد ، تعدادی از فرضیاتی است که درباره کناره گیری آقای سرافراز از راس سازمان مطرح می شود ، اما من خودم صرف نظر از این روایات ، آنچه را که درست می دانم ، این است که مدیریت سازمان صداوسیما خیلی بسته است و ما نمی دانیم در آنجا دقیقا چه خبر است ؟ و چه کسانی ، چه کرده اند؟ متاسفانه در سازمان صداوسیما یک عده در جمع بسته خودشان تصمیم می گیرند و همان را اجرا می کنند . با اینکه پول مالیات مردم را می گیرند ولی به هیچ کس، نه به افکار عمومی و نه به دولت و نه مجلس پاسخگو نیستند .


از زمان محمد هاشمی، علی لاریجانی، عزت الله ضرغامی تا محمد سرافراز، رویه صداوسیما همین بوده و هست. به همین دلیل هم رسانه های فارسی‌زبان خارج از کشور مدام رشد کرده اند و مخاطب بیشتر جذب کرده اند و توانسته اند رسانه ملی را با بحران مخاطب روبرو سازند.


بنا براین من فکر می کنم صرف نظر از اینکه آقای سرافراز به چه دلیلی کنار گذاشته شد ، مهم این است که معضل اصلی صداوسیما که نداشتن مخاطب است ، همچنان پابرجاست.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته