دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
18 ارديبهشت 1402 - 11:56
افزایش همکاری ابوظبی-پکن؛

امارات ۳ تفاهم‌نامه هسته‌ای با چین امضا کرد

امارات ۳ تفاهم‌نامه هسته‌ای با چین امضا کرد
شرکت انرژی هسته‌ای امارات از امضای سه یادداشت تفاهم با بخش انرژی هسته‌ای چین خبر داد.
کد خبر : 846186

به گزارش گروه جهان خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از تارنمای العین امارات، «محمد ابراهیم الحمادی» مدیرعامل شرکت انرژی هسته‌ای امارات در سفر به چین، سه یادداشت تفاهم با پژوهشکده ها و صنایع انرژی هسته‌ای این کشور امضا کرد.

 تفاهم نامه اول بر فرصت‌های همکاری بین دو طرف در زمینه هسته‌ای، تعمیر و نگهداری آن تمرکز خواهد کرد، در حالی که تفاهم نامه دوم بر همکاری در زمینه راکتور‌های خنک کننده با گاز با دمای بالا متمرکز خواهد بود.

یادداشت تفاهم سوم نیز با شرکت صنایع انرژی هسته‌ای چین در زمینه همکاری‌ها برای تامین سوخت هسته‌ای و سرمایه گذاری در آن تمرکز دارد.

مدیرعامل شرکت انرژی هسته‌ای امارات در این سفر با مقامات نهاد‌های مرتبط با انرژی هسته‌ای چین دیدار و در مورد فرصت‌های همکاری‌های آتی بین دو طرف گفتگو کرد.

اسفند ماه گذشته، امارات از بهره برداری تجاری (آزمایشی) سومین واحد نیروگاه هسته‌ای خود خبر داد و اعلام کرد که با بهره برداری سه نیروگاه برق در «براکه»، در مجموع توان تولید برق به ۴۲۰۰ مگاوات در ساعت افزایش می‌یابد.

در مارس ۲۰۲۲ نیز معاون «شیخ محمد بن راشد آل مکتوم» حاکم دبی، از راه اندازی موفق دومین واحد نیروگاه برق براکه خبر داده بود. نخستین واحد نیروگاهی براکه نیز اوایل اوت ۲۰۲۰ به بهره برداری رسیده بود.

نیروگاه برق «براکه» از غرب در حدود ۵۰ کیلومتری مرز عربستان، ۳۲۰کیلومتری مرز با عمان و ۳۵۰ کیلومتری مرز با ایران قرار دارد.

عملیات ساخت نیروگاه هسته‌ای «براکه» از سال ۲۰۱۲ در کنسرسیومی به مدیریت شرکت «کپکو» کره جنوبی آغاز شده بود. امارات برای ساخت این چهار رآکتور هسته‌ای و خدمات پس از راه‌اندازی آن‌ها، مجموعا ۴۰ میلیارد دلار هزینه خواهد کرد.

برخی کشور‌های منطقه و حتی شماری از انجمن‌های تخصصی نسبت به وضعیت ایمنی و امنیت این نیروگاه پرسش‌های جدی دارند و حتی کشوری همچون قطر این نگرانی‌ها را به آژانس انرژی اتمی منعکس کرده است.

کارشناسان با بیان اینکه امارات باید در خصوص وضعیت امنیت و ایمنی این نیروگاه به کشور‌های منطقه پاسخگو باشد، گفته‌اند: کشور‌هایی که می‌خواهند از انرژی پیشرفته هسته‌ای بهره‌برداری کنند باید بتوانند استاندارد‌های پیشرفته ایمنی و امنیت آن را نیز رعایت کنند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته