دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
16 ارديبهشت 1402 - 11:34
اولویت سیاست خارجی ما ارتباط با همسایگان است

قالیباف: رئیس‌جمهور ازبکستان ماه آینده به تهران می‌آید

قالیباف: رئیس‌جمهور ازبکستان ماه آینده به تهران می‌آید
رییس مجلس شورای اسلامی اعلام کرد: توسعه روابط با ازبکستان از اولویت‌های ما است و در ماه آینده میزبان رئیس جمهور ازبکستان خواهیم بود.
کد خبر : 845644

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری علم و فناوری آنا، محمدباقر قالیباف امروز(شنبه) در نشست خبری مشترک با همتای ازبکستانی خود با بیان اینکه اولویت سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ارتباطات با کشورهای همسایه و منطقه به ویژه کشورهای اسلامی است،گفت: یکی از محورهای جدی تعاملات و توسعه روابط سیاسی، اقتصادی و فرهنگی در بخش‌های مختلف با کشورهای حوزه آسیای مرکزی است.

وی افزود: در حوزه آسیای مرکزی کشور دوست و برادر ازبکستان کشوری است که از جهت جمعیت رتبه اول را دارد و فرصت‌های بسیار خوبی برای همکاری بین ایران و ازبکستان مهیاست به خصوص در حوزه مسائل اقتصادی و توسعه ارتباطات، حمل و نقل و ترانزیت در محور شمال – جنوب به عنوان اولویت ویژه منطقه و محور شرقی و غربی یک نقش جدی و اساسی وجود دارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی  با اشاره به سفر سال گذشته‌اش به تاشکندريال گفت: در آنجا صحبت‌های مفصلی صورت گرفت بعد هم رئیس جمهور سفر رسمی به ازبکستان داشتند و موضوع ارتباطات چند جانبه و دوجانبه مطرح شد.

قالیباف با اعلام اینکه ماه آینده نیز میزبان رئیس جمهور ازبکستان هستیم،گفت: توسعه روابط به خصوص از جهت مسائل اقتصادی، حمل و نقل، تسهیل‌گری، عبور کامیون‌ها و ارتباطات در محور شمال – جنوب به اضافه نقش در تحولات فرهنگی دو کشور موضوع مهمی است. این موارد فرصت‌های بزرگی است که می‌تواند سقف تجارت و تعاملات فرهنگی را گسترش داده و همچنین همکاری در حوزه امنیت منطقه داشته باشیم.

وی با بیان اینکه با توجه به موضوعات افغانستان همکاری جدی باید بین کشورهای همسایه برای کمک به افغانستان صورت گیرد،اظهار کرد: تمامی گروه‌ها در افغانستان باید در تشکیل دولت ملی نقش داشته باشند تا امنیت و توسعه در آنجا شکل گرفته، این موارد در نشست مشترک با رئیس مجلس ملی ازبکستان مطرح شد.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: در این جلسه بر لزوم همکاری‌های پارلمانی بین دو کشور تاکید شد البته این همکاری‌ها منوط به این است که قراردادها و توافقات با سرعت بیشتری در پارلمان های دو کشور تصویب شود.

قالیباف تاکید کرد: همچنین همکاری‌های منطقه‌ای در نشست‌های منطقه‌ای و بین‌المجالس کشورهای آسیایی و اسلامی و در سطح بین‌المللی ادامه داشته باشد و با آرای منسجم باعث پیشرفت و انسجام کشورهای‌مان شویم.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته