صنایع فرهنگی توسط میلیاردها قبضه شدهاند
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری علم و فناوری آنا، در کتاب «کاپیتالیسم نقطه خفگی»، ربکا گیبلین و کوری دکتروف اطلاعات و دانش دقیق خود درباره فعالیتهای شرکتی و مهارتهای کاربردی شان در عرصه اینترنت را به بدنه در حال رشد آثار انتقادی درباره فناوری بزرگ و واقعیت های تکان دهنده درباره کار خلاقانه اضافه کردهاند. نتیجه کار پرتره تاریکی از نظام فرهنگی شده که در تسخیر و سیطره میلیاردرها است.
این کتاب میگوید برنامههای رادیویی، تولید موسیقی زنده و برگزاری کنسرتها، مدیر برنامههای هنرمندان، طراحهای بازیهای ویدئویی، اپلیکیشنها، ابزارهای اینترنتی همه و همه و کل اکوسیستم صنایع خلاق امروز در سیطره شرکتهای عظیمی قرار دارد که تنها هدفشان کاهش هزینهها و افزایش سودشان است.
در این کتاب، منظور از نقطه خفگی مکانیسمی است که به وسیله آن این استیلا به دست میآید. امروز ما می دانیم که مدل کسب و کار Big Tech «نوآوری مختل کننده» نیست، بلکه درعوض منوپلی یا انحصارطلبی است. این درواقع همان استراتژی «اول اونی که سریعتره رو بردار» جف بزوس است که برای هدایت رقبا به سمت دیوار، قفل کردن دست و پای مشتر ها و بالا بردن قیمت ها طراحی شده است.
گوبلین و دکتروف اسم کل کنترل فرایند تولید را chickenization گذاشته اند. اینها تکنیکهایی هستند که ابتدا توسط شرکتهای کشاورزی مانند مونسانتو برای تولید موزیک زنده و سایر محصولات فرهنگی به کار برده شدند.
وقتی که شرکتها در موقعیت برتر قرار میگیرند آنها میتوانند با دولتها لابی کنند تا بتوانند این موقعیت خود را حفظ کنند. میلیاردها دلار شرکتهای بزرگ میتوانند این اطمینان را به وجود بیاورند که قوانین همیشه به نفع آنها تصویب میشوند- مثلاً رادیوهای امریکایی مجبور نیستند بابت موزیکی که از رادیوی خود پخش میکنند هیچ پولی به صاحبان اثر بدهند (شرایطی که غیر از امریکا در رواندا، ایران و کره شمالی وجود دارد).
انتهای پیام/