دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
معاون آموزشی وزارت بهداشت در نشست خبری؛

سند مردمی‌سازی آموزش علوم پزشکی به شورای انقلاب فرهنگی ارائه می‌شود

سند مردمی‌سازی آموزش علوم پزشکی به شورای انقلاب فرهنگی ارائه می‌شود
ابوالفضل باقری فرد گفت: سند مردمی‌سازی آموزش علوم پزشکی به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه شده که در این طرح بخشی از آموزش به افراد ذی‌صلاح واگذار می‌شود.
کد خبر : 844620

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، ابوالفضل‌ باقری فرد، معاون آموزشی وزارت بهداشت در نشست خبری که هم‌اکنون در وزارت بهداشت با اصحاب رسانه در حال برگزاری است، گفت: آموزش علوم پزشکی کشور ویژگی‌های خاصی دارد که کیفیت آن مورد تاکید منابع جهانی است.

وی در ادامه افزود: ۲۵۰ هزار دانشجو در ۴۰۰ رشته مقطع تحصیلی در دانشگاه‌های تابع وزارت بهداشت تحصیل می‌کنند و ۲۱ هزار هیئت علمی در وزارت بهداشت تدریس می کنند، همچنین تمام رشته‌های بالینی را در مجموعه خود به صورت کامل پوشش می‌دهیم و در وزارت بهداشت دارای ۱۵۰ رشته تخصصی، فوق تخصصی و فلوشیپ هستیم.  

**حضور پررنگ افراد برجسته جهانی در همایش آموزش پزشکی

باقری‌فرد تصریح کرد: آموزش وزارت بهداشت باید متناسب با نیازهای جامعه باشد که در این زمینه اقدامات خوبی انجام شده است. با توجه به اینکه همه ساله همایش آموزش پزشکی برگزار می‌شود، در سال جاری همزمان با سالگرد شهادت شهید مطهری بیست‌و‌چهارمین همایش آموزش پزشکی مبتنی بر آموزش پاسخگو برگزار خواهد شد. همچنین شانزدهمین همایش شهید مرتضی آوینی در حیطه‌های آموزشی هم برگزار می‌شود و نهایتا ایده‌ها و طرح‌های برتر در اختتامیه جشنواره معرفی خواهند شد. 

معاون آموزشی وزارت بهداشت ادامه داد: مشخصه مهم همایش این است که پس از کرونا اولین همایش کاملا حضوری در این زمینه برگزار می‌شود و امسال حضور پررنگ دانشمندان و افراد برجسته جهانی را در این همایش خواهیم داشت که حدود ۲۰ سخنران کلیدی از کشورهای مختلف جهان در آن شرکت می‌کنند. در هفته‌های آتی اولین سمینار کاربرد هوش مصنوعی به عنوان اولین کنگره ملی کشور در آموزش پزشکی را برگزار خواهیم کرد.

وی افزود: در حوزه مقالات و پایان‌نامه‌های هوش مصنوعی رتبه هفتم و هشتم را داریم، اما در بحث کاربردی در حوزه‌های علوم پزشکی و غیر پزشکی در منطقه و دنیا رتبه خوبی نداریم. باید با توسعه فعالیت‌های بیشتر در وزارت بهداشت وعلوم کاربرد آن‌ها را در زندگی افراد جاری کنیم. در حوزه‌های علوم پزشکی بایستی هم‌قدم با کشورهای پیشرفته حرکت کنیم چرا که بازنگری دروس هوش مصنوعی و استفاده از تکنولوژی‌های آن در حال ورود به کمیسیون‌های مختلف است‌.

باقری‌ فرد در ادامه بیان کرد: بیش از ۷۰ درصد فناوری‌های نوین در آموزش‌های پزشکی استفاده می‌شوند و نباید از آموزش‌های مجازی ‌به عنوان کمک کننده غافل شویم ولی هیچ وقت جایگزین آموزش‌های چهره به چهره نخواهند شد و این موضوع تاکید وزارت بهداشت است.

** سفر اعضای فدراسیون علوم پزشکی جهان به ایران

معاون آموزشی وزارت بهداشت اظهار کرد: آموزش پزشکی به خصوص در حوزه عمومی مورد تأیید فدراسیون‌های جهانی است که بر همین اساس همه ساله رشته‌های پزشکی اعتبار بخشی می‌شوند. برنامه وزارت بهداشت جهت کسب اعتبار بین المللی در تخصص‌های پزشکی در برنامه سفر اعضای فدراسیون جهانی آموزش پزشکی به ایران ارائه می‌شود.

باقری فرد گفت: ۷ نفر از اعضای فدراسیون بین المللی آموزش پزشکی به زودی به ایران سفر می‌کنند و از دانشگاه‌های علوم پزشکی بازدید خواهند کرد. با توجه به اعتبار ۱۰ ساله آموزش پزشکی عمومی ایران از نظر فدراسیون بین المللی آموزش پزشکی امیدواریم اعتباربخشی بین المللی رشته‌های تخصصی را هم کسب کنیم که بتوانیم برای تخصصی منطقه را اعتباربخشی کنیم.

** سند مردمی سازی آموزش علوم پزشکی به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه شد

معاون آموزشی وزارت بهداشت از ارائه سند مردمی سازی آموزش علوم پزشکی به شورای عالی انقلاب فرهنگی خبر داد و گفت: مردمی سازی با خصوصی سازی متفاوت است و در این طرح بخشی از آموزش که قابلیت ارائه از سوی افراد ذی صلاح را دارد به آن‌ها واگذار می‌شود.

وی ادامه داد: ۲۵ درصد ظرفیت پزشکی و دندانپزشکی در سال گذشته افزایش یافت و در این راستا برنامه جدید مردمی سازی آموزش را دنبال می کنیم انشالله سند مردمی سازی آموزش درشورای انقلاب فرهنگی ارایه خواهیم داد و افرادی ذیل صلاحی هستند که آموزش پزشکی را به گروه های مردمی سپرده شود.
 
باقری فر در باره بومی سازی در خصوص کمبود پزشک متخصص گفت: ما برای حل جبران مشکل کمبود پزشک در برخی مناطق کشور برنامه بومی سازی را دنبال می کنیم و باتوجه به افزایش ظرفیت قبولی در رشته پزشکی در حال حاضر ۲ هزار و ۵۰۰ نفر در مناطق خود تحصیل می کند.
 
معاون آموزش پزشکی ما برای پزشک عمومی مور تایید فدراسیون جهانی است، خوشبختانه آموزش پزشکی عمومی ما را تایید کرده و هرساله مورد دانشگاه های پزشکی اعتبار بخشی قرار می گیرد، بعداز ۲۵سال اعضای این فدراسیون هفته آینده وارد کشور خواهند شد و از دانشگاه های ما بازدید خواهند کرد که این تاییدی بر کیفیت آموزش پزشکی ما است و امید است پس از بازدید بتوانیم اعتبار سنجی دانشگاه های منطقه را دریافت کنیم.
 
وی افزود: برای تربیت پزشک و داندانپزشکی هر نفر به یک میلیارد تومان نیاز دارد و این آموزش هزینه زیادی را به دولت تحمیل می کند.
 
** حقوق دستیار پزشکی برای مجردها ۸میلیون و متاهل ها ۱۰میلیون پرداخت می‌شود
 
باقری فرد در باره حقوق دستیاران پزشکی گفت: چند سالی بود که حقوق آنها افزایش نیافت از همان ابتدا کار وزارت بهداشت به دنبال افزایش اعتبار دانشگاه حقوق ها افزایش یافت و هم اکنون و برای امسال دستیار پزشکی برای مجردها ۸میلیون و متاهل ها ۱۰میلیون دریافت خواهند کرد، با افزایش حقوق باعث آرامش خاطری دستیاران می شود.
 
معاون آموزش وزارت بهداشت گفت: آزمایشگاه علوم پایه دارای تجهیزات فرسوده هستند و کمتر دانشگاهی می تواند آنها را بروز کند و با صحبت های اخیر بتوانیم بودجه ای را جدا از بودجه وزارت بهداشت در نظر می گیریم تا بتوانیم تجهیزات آزمایشگاه بروز کنیم.
 
وی با اشاره به انتقالی دانشجویان به خار ج از کشور برای دور زدن کنکور اضافه کرد: از سال ۲۰۱۹ مقرر شد دانشجویان ایرانی که از خارج از کشور به ایران باز می گردند و خواهان تحصیل در دانشگاه های پزشکی هستند، باید ۷۶واحد در دانشگاه های مورد تایید ما در خارج از کشور گذراننده و سپس در آزمون صلاحیت نمره قبولی را بگیرند تا بتوانند در دانشگاه علوم پزشکی شرکت کنند.
 
باقری فرد از برگزاری آزمون دستیاری در ۲۱ اردیبهشت ماه خبر داد و گفت: در این آزمون ۱۳ هزار نفر شرکت خواهند کرد و در سال جاری مشکلاتی از قبیل تغییر زمان برگزاری و رفرنس وجود ندارد و در دو رشته طب اورژانس و بی هوشی ظرفیت بالایی قرار دادیم و تمام پزشکان در این آزمون می توانند شرکت کنند.
 
**سیستم جامع رتبه‌بندی دانشگاه‌های علوم پزشکی تدوین می‌شود

در ادامه، احسان شریفی‌پور گفت: به منظور به‌روز بودن نظام آموزش پزشکی، سیستم جامع رتبه‌بندی ادغام‌یافته در حوزه‌های مختلف طی چند ماه آینده رونمایی می‌شود.
وی به برگزاری همایش فناوری‌های نوین و تکنولوژی‌های جدید آموزشی در علوم پزشکی در تیرماه ۱۴۰۲ اشاره کرد و افزود: بحث فناوری‌های نوین یکی از راهبردهای ارزشمند در سیستم آموزش علوم پزشکی است که ضروری است برای ارتقای آموزش این موضوع به طور جدی مورد توجه قرار گیرد.
 
رییس مرکز ملی تحقیقات راهبردی آموزش پزشکی وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه ترویج گفتمان فناوری مورد تایید مقام معظم رهبری است، افزود: همایش فناوری‌های جدید آموزشی در علوم پزشکی یک فرصت مناسب برای ساخت، نهادینه و کاربردی کردن تکنولوژی‌های نوین در حوزه آموزش پزشکی است.

شریفی‌پور با اشاره به اجرای تفاهم‌نامه میان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و معاونت آموزشی وزارت بهداشت، اظهارکرد: بیش از ۱۰۰ طرح برگزیده در حیطه آموزش پزشکی و تکنولوژی‌های نوین مورد حمایت مرکز ملی تحقیقات راهبردی آموزش پزشکی قرار می‌گیرند تا علاوه بر رفع نیاز کشور، بتوانیم زمینه صادرات این فناوری‌های جدید در کشور را هم توسعه دهیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته