دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
شهردار تهران:

بوستان‌های ولایت و گفتگو پیشران تهران هوشمند می‌شوند

بوستان‌های ولایت و گفتگو پیشران تهران هوشمند می‌شوند
شهردار تهران با اشاره به حرکت تهران به سمت هوشمند شدن از تبدیل بوستان ولایت به شهرک علم و فناوری تهران و ایجاد نمایشگاه فناوری در بوستان گفتگو خبر داد.
کد خبر : 844605
به گزارش خبرنگار گروه جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، علیرضا زاکانی شهردار تهران در آستانه بیستمین ماه از فعالیتش در مدیریت شهری ششم، و در دومین نشست خبری‌اش با اشاره به اینکه ۲۰ ماه پیش که شهر را تحویل گرفته تمام پروژه‌ها خوابیده بود و حتی در برخی پروژه‌های عمرانی را خاک ریخته بودند، اظهار داشت: ما شهرداری را وقتی تحویل گرفتیم که بیش از ۵۰ هزار میلیارد بدهی داشت و بودجه هایش نیز کاهش یافته بود.

وی افزود: در کنار خوابیدن پروژه‌های عمرانی، شهر از فرسودگی رنج می‌برد و ۱۲ هزار از بافت ناپایدار و فرسوده بود.

زاکانی بااشاره بی عدالتی در شمال و جنوب تهران گفت: کنار موضوع محلات کن، ونک و اسلام آباد و... که زخم‌های کاری بر پیکر شهر تهران بودند، جداره‌های فرسوده مثل فداییان حکایت نیاز تهران به انجام  کار‌های بزرگ داشت.

وی گفت: شهرداری دچار تنش مالی بود، چون از سال ۹۱ به بعد دوره سقوط صدور پروانه شکل گرفته بود و از ۳۱ هزار پروانه به ۶ هزار پروانه رسیده بودیم و آثار آن در بودجه نمایان شد.

زاکانی گفت: مدیریت شهری پیشین تلاش داشت که تهران را گران اداره کنند و به همین دلیل مهاجرت از تهران افزایش یافت.

وی نگاه زیست بومی به کل شهر و توامان دیدن کل مسائل شهر را رویکرد این دوره مدیریت شهری دانست که به روح و جسم شهر توامان پرداخته می‌شود.

ایجاد 3 ناحیه هوشمند در شرق، غرب و مرکز تهران به منطور ایجادهویت‌های فناوری، اقتصادی و اجتماعی 

زاکانی با بیان اینکه ۲۰۰ هکتار در نظر گرفته شده تا شهرک فناوری به عنوان یک نمونه بی همتا در شهر احداث شود، گفت: به دنبال این بودیم که سه ناحیه هوشمند در شرق، غرب و مرکز داشته باشیم و هویت‌های فناوری، اقتصادی و اجتماعی داشته باشیم.

شهردار تهران با اشاره به حرکت تهران به سمت هوشمند شدن، از تبدیل بوستان ولایت به شهرک علم و فناوری تهران و تبدیل  بوستان گفتگو به نمایشگاه فناوری خبر داد و گفت: در تلاشیم در نقاط مختلف تهران پایگاه علم و فناوری ایجاد کنیم تا پیشران تغییرات هوشمند در تهران شوند.

وی افزود: کارخانه سیمان هم یکی دیگر از مراکز اقماری فناوری تهران می‌شود.

زاکانی با بیان اینکه زیرساخت‌های شهری فرسوده بود، یادآور شد: ۷۰ کیلومتر معابر برای جمع آوری آب‌های سطحی نیاز بود که ۵۳۰ کیلومتر اجرا شده بود و مشکلات موجود حکایتی از به صدا درآمدن زنگ خطر‌ها بود و شهر نیاز به بازبینی داشت.

شهردار تهران با اشاره به مشکلات ترافیک، آلودگی هوا و بد مسکنی در پایتخت، تصریح کرد: طبق آمار مهاجرت معکوس در تهران شکل گرفت و در سال ۱۴۰۰ طبق برآورد‌ها استان البرز شاهد بیشترین مهاجرت از شهر تهران بود که عدد اسفناکی است.

خروج از تنش مالی در هفته اول کار شهرداری

وی  با اشاره به خروج از تنش مالی در هفته اول کار شهرداری، گفت: سال ۱۴۰۱ با وجود افزایش ۱۳ همتی بودجه ۱۴۳ درصد تحقق بودجه داشتیم. تمام پروژه‌های شهر فعال شد و یک پروژه نیست که طراحی شده باشد و اجرایی نشده باشد مانند آزادراه شهید شوشتری و بزرگراه یادگار امام (ره) و شهید بروجردی که همه مجددا فعال شدند.

وی افزود: ۱۰ ایستگاه و ۳۳ کیلومتر مترو تاکنون به بهره برداری رسیده و تا پایان سال ۱۲ ایستگاه و ۲۲ کیلومتر مترو به بهره برداری می‌رسد. طرح‌های ناتمام از طریق مشارکت و مولدسازی پیش می‌رود و طرح‌های ۲۰ ساله در کمتر از ۶ تا ۷ سال به پایان می‌رسد.

زاکانی با اشاره به پرداخت ۱۰ هزار میلیارد تومان از دیون در سال ۱۴۰۱، گفت: سعی کردیم با مراوده مسیر درستی را برویم. وی ادامه داد: محلات ما در کمیسیون ماده پنج مصوب شد و بعد از ۱۰ سال رشد صدور پروانه را داشتیم و بیش از ۱۰ هزار فقره پروانه در سال قبل صادر شد. ضمن اینکه تونل دو طبقه ۹ کیلومتری شهید متوسلیان از ماه آینده وارد مناقصه می‌شود.

 از مسیر هوشمند سازی تسهیلات، تهران را به سمتی می‌بریم که شهر انسان محور از طریق مناسب سازی باشد

وی در پاسخ به پرسش خبرنگاران در خصوص ساخت معابر گفت: ما تهران را به سمتی می‌بریم که شهر انسان محور از طریق مناسب سازی باشد و از مسیر هوشمند سازی تسهیلات را در اختیار مردم قرار دهیم که در این راستا امروز سه آزاد راه ساخته می‌شود.

زاکانی با اعلام این خبر که پروژه شهید بروجردی در فاز اول امسال به بهره برداری می‌رسد، گفت: ما پروژه‌های بزرگی داریم که چندین هزار میلیارد تومان اعتبار به خود اختصاص داده اند. وی افزود: پروژه شهید شوشتری ۶ هزار میلیارد تومان و پروژه شهید بروجردی نزدیک به دو هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

شهردار تهران هزینه تونل شهید متوسلیان۳۰ هزار میلیارد تومان برآورد کرد و اظهار داشت: رینگ شمالی تهران نیز وارد فاز مطالعاتی می‌شود و در حقیقت امسال ظریفت‌های فوق العاده بالایی را از لحاظ بزرگراهی و آزادراهی داریم.

زاکانی با بیان اینکه حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان امکانات ان را پس گرفتیم و پروژه‌های بزرگی داریم که براساس آن بتوانیم چند ده هزار میلیارد تومان امکانات شهر را باز پس بگیریم، تاکید کرد: ما تهدیدات شهر را به فرصت تبدیل کردیم مانند نوسازی بافت فرسوده. بدهی شهر را اهرم تحول می‌دانیم و می‌توانیم به میزان تسویه بدهی از بانک‌ها تسهیلات بگیریم و از بعد ایمنی ناظر به سه گسل با استحکام بخشی عامل خطرزا را از بین ببریم. بر همین اساس ۶۸ درصد در بخش بافت فرسوده افزایش صدور پروانه داشتیم.

اگر این آلاینده‌ها نباشند شهر ما شهر خوبی است

شهردار تهران از اهدافی پیش رو را کاهش آلاینده‌ها و عبور از سوخت‌ای فسیلی برای استفاده برق و رنج کمتر شهر از آلودگی هوا برشمرد و گفت: اگر این آلاینده‌ها نباشند شهر ما شهر خوبی است.

زاکانی ادامه داد: در این راستا هدف گذاری ما ۴۰۰ هزار دستگاه موتور برقی است و امسال ۵۰ هزار دستگاه عملیاتی می‌شود. بیشترین تردد توسط موتور‌های کار انجام می‌شود و آلایندگی با این طرح کاهش خواهد یافت.

وی افزود: با وزیر نفت صحبت کردیم که از تبصره ۱۲ به عنوان مقدمه ظرفیتی استفاده کنیم و به دنبال راهکار‌های قانونی هستیم که به عنوان پیش پرداخت کاهش مصرف سوخت استفاده کنیم و تهران را از این شرایط خارج کنیم. زاکانی از ورود ۱۰۰ اتوبوس برقی ۹ متری را در سالجاری و سال آینده به ناوگان حمل و نقل شهری خبر داد.

کارخانه‌های بسیار مدرنی در بخش آسفالت وارد کردیم

شهردار تهران درباره تولید آسفالت و اهمیت آن در بهسازی معابر گفت: کارخانه‌های بسیار مدرنی در بخش آسفالت وارد کردیم، ظرفیت سال ۱۴۰۰ تولید حدود ۵۴۰ هزارتن بود و در سال ۱۴۰۱ این عدد ۷۵۰ هزارتن و امسال هدف گذاری ما ۱میلیون و ۵۰۰ هزار تن آسفالت است، همچنین ۱۲ معبر بزرگراهی را در ۶ ماه اول امسال آسفالت می‌کنیم و دو سوم حجم آسفالت مان را برای معابر درجه دو و سه در نظر گرفتیم.

وی در پاسخ به سوالی درباره عدم موفقیت ساماندهی دستفروشان در تهران گفت: در مورد دستفروشی به دنبال این بودیم که منعی ایجاد نکنیم، اما دستفروشان نباید مردم را اذیت و معابر را ببندند، بر همین اساس تلاش کردیم جایی را برای آن‌ها در نظر بگیریم. فراتر از آن اگر دستفروشی بخواهد مزاحمت را برای مردم ایجاد کند منع دارد و در این موضوع مواجهه منطقی را در دستور کار قرار دادیم که آن ساماندهی و خدمت دهی از طریق پارک‌ها و میادین و طراحی بازارچه‌ها بود.

رونمایی از نرم افزاری به منظور شناسایی و ساماندهی دستفروشان در نیمه اول سال

زاکانی افزود: به علت تنوع کار این اقدامات خوب پیش نرفت و به همین دلیل الان یک نرم افزاری طراحی شده و در حال تکمیل شدن است که بتوانیم کلیه دستفروشان را ساماندهی کنیم و بدانیم که چه کسی چه چیزی می‌فروشد و حیطه و حدود آن‌ها نیز مشخص می‌شود. امیدواریم در نیمه اول امسال شاهد رونمایی از این نرم افزار باشیم.‌

۲۰ هزار میلیارد تومان اموال شهرداری را بازگرداندیم

وی در بخش بعدی پاسخ به پرسشی با بیان اینکه ما ۲۰ هزار میلیارد تومان اموال شهرداری را بازگرداندیم، گفت: بخشی از فساد مربوط به بخشی است که مال ما را بردند و ما مسیری را دنبال می‌کنیم که اموال را بازگردانیم.

وی با اعلام اینکه از ۴۸ مشارکت انجام شده در گذشته، ۴۷ مشارکت منجر به شکست شده است، خاطرنشان کرد: ما به دنبال بازپس گیری این اموال هستیم؛ یک مورد از این اموال به اندازه نیمی از بودجه امسال شهرداری است و تلاش می‌کنیم بازگردد. ما سر خود را بالا می‌گیریم و اموال را بازمی‌گردانیم، چون حق مردم است.

 تا خردادماه تمام فرایند‌های صدور پروانه و نظارت فنی الکترونیکی خواهد شد

وی افزود: بخشی از فساد نیز در حوزه‌های قراردادی و شهرسازی است که بهترین راه سیستمی کردن کار و شفاف سازی قراردادهاست که در این مسیر تا خردادماه تمام فرایند‌های صدور پروانه و نظارت فنی الکترونیکی خواهد شد و روند ما در این مسیر پیشگیری است.

زاکانی با بیان اینکه برخی مفسده‌ها خرد است، یادآور شد: روش ما در این مسیر آموزش، آگاهی بخشی و برخورد با موضوعات است و به جای اینکه چشم خود را ببندیم، برخورد می‌کنیم، اما علاقمند به علنی شدن آن نیستیم که در مسیر خدمات رسانی به اعتماد مردم آسیب زده نشود. سعی می‌کنیم کمتر شعار بدهیم و بیشتر عمل درست انجام دهیم، چون حیثیت افراد و اموال شهر مطرح است.

شهردار تهران با اعلام اینکه دو ملک در بورس برای اولین بار عرضه شد، خاطرنشان کرد: ما در بورس ۲۵ تا ۳۰ درصد به نفع شهرداری خریداری می‌کنیم و امکانات را همچون میلگرد و سیمان را از این محل می‌خریم و فروش را نیز در همین فضا دنبال می‌کنیم و ماه‌ها برای این امر تلاش کردیم.

شهردار تهران با بیان اینکه یک مجموعه، ملک ما را بلافاصله پس از عرضه در بورس مصادره کردند، یادآور شد: سال گذشته موفقیت چشمگیری در دادگاه و مراجع قضایی داشتیم؛ اگر اینگونه باشد آسیب پذیری ایجاد می‌شود که اموال را بردارند و کنترلی روی آن نداشته باشیم.

 اطلاعات محرمانه شهروندان بهتر مراقبت می‌شود 

شهردار تهران در پاسخ به سوالی مبنی بر آخرین وضعیت حواشی شرکت کنترل ترافیک گفت: شرکت کنترل ترافیک یکی از مهمترین شرکت‌های ما است و هم کمبود دوربین و هم اختلال در آن‌ها و هم آسیبی که سال گذشته ایجاد شد ما را به این نتیجه رساند که شرکت کنترل ترافیک نرم افزار و تحول تهران را به دست بگیرد و کاری که انجام دادیم قانونی و درست بود شرکت کنترل ما ادغام می‌شود نه منحل، بلکه شرکتی اختصاصی خواهد داشت که آن شرکت پاسخگوی موارد باشد.

وی ادامه داد: اطلاعات محرمانه شهروندان بهتر مراقبت می‌شود و ما به آینده نگاه می‌کنیم شرکت گسترش می‌یابد.

زاکانی درباره اتوبوسرانی گفت: چهره شهر و خطوط اتوبوسرانی تقویت خواهد شد و شروع آن خط شرقی و غربی است و امیدواریم با تأیید شورای شهر تراموا را ایجاد کنیم.

زاکانی گفت: ۹ خط بی ار تی داریم که امسال از لحاظ ارائه خدمت و کنترل تصویری بازبینی می شود و چهره شهر تغییر خواهد کرد و صورت جدیدی در این بخش شاهد خواهیم بود. به دنبال این هستیم که در خط یک با تایید شورا تراموا را از ترمینال شرق تا میدان آزادی آغاز کنیم.

شهردار تهران با بیان اینکه به صورت صد متر به صد متر ریل گذاری در این خط انجام می شود، خاطرنشان کرد: ظرفیت اتوبوس های ما نیز افزایش خواهد یافت و منابع را تامین می کنیم. دو قرارداد منعقد کردیم که هزار اتوبوس امسال و سال بعد نیز هزار اتوبوس وارد شود و با تعداد اتوبوس های در حال بازسازی به دو هزار و ۵۰۰ مورد خواهد رسید. هزار و ۷۰۰ اتوبوس در شهر فعال هستند و مابقی در قرارداد با مراکز خاص خدمات رسانی می کنند و ما ظرفیت را ۲.۵ برابر می‌کنیم.

زاکانی در پاسخ به سوالی در خصوص عدم برگزاری نمایشگاه کتاب در شهر آفتاب گفت: جمع بندی این شد که در مصلی برگزار شود. ما هر خدمتی از دست مان بر بیاید انجام می‌دهیم.

وی بیان کرد: در حوزه فرهنگ مسیری طی کردیم که بتوانیم از طریق کار مشارکتی توان بالایی را فعال کنیم. مثلا با سازمان فرهنگی هنری شهرداری تلاش کردیم در سینما‌ها و فرهنگسرا‌ها اقدامات مشخصی را دنبال کنیم و بخشی دیگر از اقدامات را در معاونت اجتماعی داشتیم تا با مشارکت تمام اجزای ماجرا کار‌های بزرگی رقم بزنیم، کما اینکه دیدیم که اتفاقات بزرگی در شهر تهران افتاد و حضور میلیونی مردم را در تجمعاتی مانند جشنواره اقوام داشتیم. برنامه ریزی ما در حوزه فرهنگی جدی است که مقدمات آن در سال گذشته انجام شد و امیدواریم در ادامه بتوانیم از طریق ۵۲ جشنواره آرمان که ۴ مورد آن انجام شده، تنوع فعالیت‌های فرهنگی تهران را در ذائقه‌های مختلف داشته باشیم.

شهردار تهران درخصوص ورود شهرداری تهران به مساله حجاب گفت: موضوع شرعی و قانونی است و سلیقه‌ای نیست، حجاب فردی نبوده بلکه اجتماعی است و ما از هشت ماه پیش فعالیتمان را در این زمینه آغاز کردیم و مربوط به چند وقت اخیر نیست و پیش از اتفاقات سال قبل این برنامه ریزی‌ها انجام شده بود.

وی تصریح کرد: موضوع هم جنبه تبیینی، هم تشویقی، هم اطلاع رسانی، هم تذکری دارد و هم مبتنی بر چارچوب‌های قانونی است. بر این اساس ماه‌هاست که در حال کار هستیم و معتقدیم امر اعمالی است نه اعلامی؛ در بیش از ۷۶ ایستگاه مترو خدمات ایجابی ارائه می‌شد که بخشی از کلیپ‌ها در این خصوص منتشر شد. معتقدیم بسیاری از افرادی که رعایت نمی‌کنند اطلاعاتی ندارند و اگر خدمت به آن‌ها ارائه کنیم شرایط جدیدی را تجربه خواهند کرد. این در مواجهه‌های ما بسیار شفاف بوده و درصد زیادی از این افراد، موارد را رعایت و استقبال کردند.

جداسازی بخش بانوان و آقایان احترام به حریم بانوان است

شهردار تهران با بیان اینکه تذکرات نیز در همین روند انجام شده، گفت: در مراکز عمومی که ما خدمات ارائه می‌دهیم رعایت حجاب ضروری است؛ جداسازی بخش بانوان و آقایان احترام به حریم بانوان است. ۴۳ رام قطار DC داریم و هفت واگن از هم جداست. ۱۲۹ رام قطار AC داریم که واگن‌های جدا دارد. در این قطار‌ها دو واگن برای بانوان جدا شده است و افتخار داریم که به بانوان خدمات ارائه دهیم. در خارج از کشور از این الگو استفاده می‌کنند، اما عده‌ای می‌گویند ما از این روال دست برداریم. این حریمی که ایجاد شده پرده نیست و یک حفاظ استیلی با نقش و نگار است. ۴۳ رام دی سی به حفاظ نیاز ندارد، اما ۱۲۹ رام قطار‌ای سی به این حفاظ نیاز داشت تا آقایان وارد واگن بانوان نشوند و مزاحمتی را شاهد نباشیم که این موضوع از درخواست‌های بانوان بوده است.

وی افزود: حجاب موضوعی مبنایی است و زمینه آن را پیش از این ایجاد کرده بودیم تا هوشمندانه مسیر را دنبال کنیم. خط قرمز ما مواجهه‌هایی است که مردم با یکدیگر دارند. ما این را درست نمی‌دانیم و تمام مجموعه را بسیج کردیم که به مردم خدمات رسانی کنیم.

1000 دستگاه اتوبوس دوکابینه به ناوگان تهران اضافه می شود

شهردار تهران درباره وضعیت حمل و نقل عمومی و عملکرد آن به منظور مقابله با آلودگی هوا اظهار داشت:  داشته های ما ۵۰۰ دستگاه اتوبوس دوکابینه است که به ظرفیت های کنونی اضافه شود و امیدواریم هزار دستگاه نیز وارد کنیم اما هزار دستگاه دوم از شهریورماه تحویل داده خواهد شد و علاوه بر آن نوسازی تاکسی و ون را در نظر داریم که ون ها از مردادماه تحویل داده می شود تا بتوانیم ظرفیت خوبی را برای جابجایی فراهم کنیم. ۲۹رام قطار نیز برای مترو در نظر گرفتیم که یک رام از خرداد ماه رونمایی خواهد شد و با مجموعه اقداماتی ظرفیت ۲۰ درصدی قطار دی سی به ۸۰ درصدی  خواهد رسید. از دارایی ها استفاده خواهیم کرد تا بتوانیم خدمات رسانی با بهترین کیفیت داشته باشیم.

تست یک رام از قطار ملی به عنوان یک طرح مشارکتی

وی با بیان اینکه ۳۷ هزار میلیارد تومان برای حمل و نقل عمومی در بودجه امسال پیش بینی شده اما برنامه ما تامبن ۶۴ هزار میلیارد تومان است، خاطرنشان کرد: تعیین تکلیف ۶۳۰ دستگاه واگن نیز انجام شده که امسال به نتیجه نرسیده اما یک رام از قطار ملی به عنوان یک طرح مشارکتی بین مپنا، جهاد دانشگاهی و شهرداری تهران در حال تست است.

شهردار تهران تأکید کرد: امیدواریم بتوانیم شرایط را به سمتی ببریم که کمتر در معرض آلودگی هوا و مشکلات زیست محیطی باشیم و مسیر بهتری را در سال آینده داشته باشیم.

وی با بیان اینکه هشت پهنه برای احداث ام آر اف داریم، گفت: در دو پهنه افتتاح شد که ۶ منطقه را در برمی گیرد و برای سایر مراکز نیز کارهای جدی در حال انجام است و شرایط متفاوت تری نسبت به امروز را تجربه خواهیم کرد. ۵۳ هزار مخزن زباله در محلات داریم که زباله های آنها به آرادکوه منتقل می شود و در حال حاضر در مراکز ام آر اف تفکیک می شوند. به دنبال تفکیک از درب منزل هستیم و امیدواریم بتوانیم چهره شهر را تغییر دهیم.

فضای زیر میادین میوه و تره‌بار مجموعه ورزشی می‌شود

زاکانی درباره وضعیت مراکز ورزشی تهران و آخرین وضعیت واگذاری ورزشگاه های امام رضا (ع) و شهید کاظمی به سرخابی های پایتخت گفت: عمده امکانات ورزشی تهران در اختیار شهرداری است و یکی از حرکات های جدی ما برای رشد در متن جامعه ناظر به ۵۲ جشنواره در حوزه ورزش است که آن را دنبال کردیم و سال گذشته مسابقات قهرمان شهر را در ۱۶ رشته با رقابت ۶۳۰ هزار نفر داشتیم که خروجی های این مسابقات در سایر استان‌ها رقابت می کنند تا قهرمان ایران مشخص شود. از نکات قابل توجه این مسابقات برابری فرصت بود به طوری که مثلا در دو سرعت یک کودک کار به رتبه اول رسیده بود. ناظر به ورزش همگانی نیز در پارک ها گروه‌هایی ناظر به حوزه سلامت فعالیت هایی انجام می دهند.

وی افزود: بالغ بر ۵۰ مجموعه ورزشی تعطیل را مجدد فعال کردیم و به شدت به دنبال توسعه فضاهای ورزشی هستم؛ مجموعه های الزهرا سوله های بحران هستند و ظرفیت اضافی سوله های بحران در اختیار بانوان قرار می گیرد؛ به طوری که اصل ماجرا برای بحران استفاده می شود.

شهردار تهران افزود: در توسعه ۱۰۰ میدان میوه و تره بار به یک ایده جدیدی رسیدیم که بر اساس آن در زیر زمین دو تا سه طبقه مجموعه و امکانات ورزشی قرار دهیم و جنبه خدمت ترکیبی را برای آن دنبال می کنیم. می خواهیم برای هر منطقه نیز مجموعه هایی مانند مدارس فوتبال و خانه کشتی داشته باشیم. اولین تفاهم را با فدراسیون کشتی انجام دادیم که مشارکت در پنج مجموعه با آنها است.

زاکانی ادامه داد: درباره دو مجموعه ورزشی برای پرسپولیس و استقلال این را با وزارت ورزش تفاهم کردیم و تفاهم دیگر درباره ورزشگاه تختی داشتیم. این مسأله را هر هفته دنبال می کنیم تا این مسیر تسریع شود و از طریق قانونی انجام گیرد. 

به شدت به دنبال توسعه حمل و نقل عمومی هستیم تا معادله تهران را تغییر دهیم 

شهردار تهران درباره تعاملات با دولت برای گسترش فعالیت ها و خدمات در حمل و نقل با اشاره به سهم میزان تردد وسائط نقلیه گفت: در بحث ترافیک تهران حدود ۶۶ درصد تردد از طریق خودروی شخصی و ۳۴ درصد از طریق حمل و نقل عمومی است. تا پایان سال دنبال می کنیم این عدد را در حمل و نقل عمومی به ۴۵ درصد برسانیم و ۶۶ درصد تردد خودروهای شخصی را به ۵۵ درصد کاهش دهیم و کیفیت و شیوه و ترکیب خدمت را متفاوت کنیم. در کنار آن از طریق هوشمندسازی تقاضای سفر را کم کنیم و با این کارها می توانیم بهبود در ترافیک داشته باشیم. برای سه سال آینده این معادله را به ۳۰ _ ۷۰ برسانیم و برای آن ۶۳۰ دستگاه واگن را با کمک دولت دنبال می کنیم که چین قبول کرد که آن را به ۷۹۰ واگن برساند. ضمن اینکه در کنار آن ۱۶۰ دستگاه واگن بر اساس تولید واگن ملی استفاده کنیم. ناظر به واگن مپنا نیز آنها از نیمه اول امسال ماهی یک رام تولید می کنند.

وی افزود: به شدت به دنبال توسعه حمل و نقل عمومی هستیم تا معادله تهران را تغییر دهیم و از این منظر می توانیم کمر ترافیک را بشکنیم وگرنه با شیب ورود خودرو اگر همه تهران را معبر کنیم بازهم بعد از مدتی معابر انسداد پیدا می کند. برهمین اساس شیوه های نوینی را دنبال می کنیم، مثلا اینکه پشتیبانی ایستگاه های مترو را به مناطق واگذار کردیم.

شبکه فساد نداریم؛ چند مورد خطا بود برخورد کردیم

شهردار تهران با اشاره به دستور رئیس جمهور در رابطه با کودکان کار، معتادان متجاهر و خانواده های نیازمند به کمک، اظهار کرد: دیروز رئیس جمهور تأکیدات ویژه داشت و آقای بهادری جهرمی امر را دنبال می کنند. ما نیز دست در دست سایر نهادها خواهیم گذاشت.ما به عنوان نماینده رئیس جمهور مساله را دنبال کردیم.

وی در رابطه با فرونشست زمین در تهران نیز خاطرنشان کرد: برداشت آب های زیرسطحی تهران و عدم جایگزینی شرایطی ایجاد کرده که فرونشست از جنوب شرق تهران به سمت مرکزی پیش می رود. بنابراین امکانات را به سمت بازچرخانی می بریم. به طوری که به ۱۴۰ میلیون لیتر تا سال ۱۴۱۰ برسیم. بیشترین هماهنگی بین شهرداری و وزارت نیرو در این زمینه وجود دارد.

زاکانی با بیان اینکه شبکه فساد نداریم، گفت: تخلفات چند نفر مطرح بوده که خودمان کشف و برخورد کرده و به مراجع قضایی نیز معرفی کردیم تا برخورد شود؛ به هیچ عنوان کوچکترین خطا را نمی پذیریم و صیانت از خود و اطرافیان را به کارکنان توصیه می کنیم. دو یا سه نفر از افراد خطاهایی داشتند که خودمان برخورد کردیم و این اقدام را افتخاری برای خود می دانیم.

افتتاح مترو پرند تا نیمه اول امسال

زاکانی در خصوص آخرین وضعیت مترو پرند عنوان کرد: این موضوع امر سه جانبه ای بین شهرداری، وزارت راه و پیمانکار است. وزارت راه مسئول تامین منابع زمینی و ما پشتیانی فنی و کار اجرایی آن را پیمانکار انجام دهد اما اختلاف نظری برای تحویل زمین اتفاق افتاد و بر این اساس دو هفته پیش جلسه ای در هیات دولت داشتیم. در آنجا استاندار مسئولیت تعیین تکلیف را برعهده گرفت. امیدواریم تا نیمه اول امسال این افتتاح صورت گیرد. 

پنج هزار پلاک بافت فرسوده در کن نوسازی می شود

زاکانی درخصوص وضعیت ساختمان های ناایمن و تمهیدات شهرداری برای مقاوم سازی ساختمان های پایتخت در برابر حوادثی همچون زلزله پاسخ داد و گفت: در این خصوص ما با ۱۲ هزار هکتار بافت ناپایدار که شامل ۲۲ درصد از مساحت تهران است و خطر بالقوه ای است، مواجه هستیم. اما ما تنها از خطر نام نمی بریم بلکه زمینه نوسازی این بافت را فراهم کرده ایم. به طوری که سال قبل رشد ۶۸ درصدی صدور پروانه در این بافت را داشتیم و به دنبال توسعه آن در سال جاری هستیم؛ برای مثال در کن که شاهد ناپایداری هستیم ضوابط برای ساخت و ساز فراهم نبوده اما بر اساس جمع بندی های کمیسیون ماده پنج مسیر هموار شده و پنج هزار پلاک نوسازی می شود.

وی تأکید کرد: برای بافت فرسوده به صورت کلان تصمیم گیری می شود که بتوانیم توسعه را از این مسیر با شیب خوبی دنبال کنیم و زمینه های خطر از بین برود.

پایش ۱۶ هزار ساختمان بالای هفت طبقه به لحاظ ایمنی

زاکانی با بیان اینکه ما باید تمهیدات لازم را داشته باشیم که لازم است لیست دقیقی از ساختمان ها داشته باشیم، یادآور شد: این ۱۲۹ ساختمان -که تعداد آن اخیرا کاهش یافته به لحاظ ایمنی از منظر سازمان آتش نشانی- لیست دقیقی نیست و تنها از لحاظ آتش نشانی است؛ ۱۶ هزار ساختمان بالای هفت طبقه را با چندین اکیپ مورد پایش قرار داده ایم. به طوری که ساختمان های پایدار و ناپایدار بررسی می شود. در حال حاضر بسته هزارتایی اول در دست بررسی است و ارائه خواهد شد که امیدواریم این مسیر در طول یک سال و نیم تکمیل شود تا بتوانیم زمینه تشدید خطر را از بین ببریم.

وی با اشاره به برگزاری مانور ۵.۵ ریشتری زلزله در تهران در مدت اخیر، گفت: با مانورهایی که برگزار می کنیم درصدد این هستیم که خدمات مناسبی در این زمینه ارائه شود.

نمره به عملکرد شهرداری را مردم بدهند ما بدهکار مردمیم

زاکانی در پاسخ به سوسال خبرنگاری که از وی خواست به 20 ماه گذشته فعالیتش نمره بدهد، گفت: من به عملکرد خودم نمره نمی دهم بلکه مردم باید نمره بدهند؛ ما بدهکار مردمیم.

وی درباره ساخت زیرگذر در بزرگراه صیاد و دو طبقه شدن پروژه متوسلیان ابراز داشت: پروژه شهید متوسلیان که مقدمه آن در حال آماده شدن است، ۹ کیلومتر در دو طبقه است و بالاترین مطلوبیت را برای گشایش در شهر بر اساس بررسی ها داشته است. بر همین اساس بنا شد منابع مالی آن را از طریق مولدسازی به دست بیاوریم و هزینه آن که حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان برآورد می شود، با استفاده از ظرفیت های حوزه مولدسازی تامین شود؛ تا از میدان سپاه (انتهای بزرگراه صیاد) تا بزرگراه آزادگان با حداقل سه خروجی به دوطرف احداث شده و گشایشی برای مردم ایجاد شود؛ این پروژه ظرف سه سال تا سه سال و نیم به اتمام می رسد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته