دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در گفتگو با آنا اعلام شد

راهکار کاهش چالش قیمت گوشت گوسفندی در تهران

راهکار کاهش چالش قیمت گوشت گوسفندی در تهران
رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی تهران گفت: میزان مصرف دام سبک در استان تهران حدود ۱۴ هزار دست است که اکنون با کمبود موجود پیش بینی می‌کنیم در بحث قیمتی با چالش افزایش نرخ رو به رو شویم.
کد خبر : 844139

علی اصغر ملکی، رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی تهران در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا با اشاره به اینکه طی ۲ سال گذشته افزایش قیمت حدود ۱۰ هزار تومانی نهاده‌های دامی از یک سو و کم آبی و خشکی مراتع طبیعی از سویی دیگر موجب شده تا خوراک دام به شدت کاهش یابد، گفت: در پی چنین رخدادی، نگهداری و تامین هزینه‌های دام زنده گوشتی و مولد برای دامداران صرفه اقتصادی ندارد، بنابراین دام مولد را راهی کشتارگاه می‌کنند. به این ترتیب شاهد کاهش دام مولد در کشور بوده که در بلندمدت و حتی بازه زمانی کمتر از یکسال شاهد برهم خوردن تعادل در بخش دام مولد هستیم.

وی افزود: در حال حاضر به بهانه بیماری، اجازه صدور مجوز برای ورود دام از غرب و شمال غرب کشور به تهران برای کشتار را نمی‌دهند، هر چند به هیچ عنوان موضوع بیماری دام در آن منطقه را تایید نمی‌کنیم و صحت ندارد.

ملکی با تاکید بر اینکه در حال حاضر شاهد کمبود دام در استان تهران هستیم، ادامه داد: میزان مصرف دام سبک در استان تهران حدود ۱۴ هزار دست است که اکنون با کمبود موجود پیش بینی می‌کنیم در بحث قیمتی با چالش افزایش نرخ رو به رو شویم. این در حالی است که اکنون در فصلی هستیم که زاد و ولد‌های انجام شده باید وارد چرخه مصرف بشوند.

کشورهای هدف صادرات دام ایرانی 

رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی تهران با تاکید بر اینکه روند قاچاق دام از کشور همچنان ادامه دارد، اظهار داشت: عمده مقاصد قاچاق دام ایران، عراق و امارات متحده عربی است. هرچند اختلاف قیمت داخلی و خارجی انگیزه قوی برای قاچاق است، اما همین موضوع که مجوز خرید دام از دامداران برای ورود به تهران و سایر استان‌هایی که با کمبود رو به هستند صادر نمی‌شود، موجب ناامیدی دامدار و کشش به سمت قاچاق می‌شود. چرا که نرخ نهاده‌های دامی نیز صرفه اقتصادی دامداری برای مصرف داخلی را به شدت کاهش داده و باعث رونق بازار‌های قاچاق شده است.

به گفته وی، قیمت دام در تهران به عنوان شاخص قیمتی کل کشور حساب می‌شود و می‌توان گفت هر قیمتی که لاشه دام در تهران عرضه شود، سایر استان‌ها نیز از آن قیمت پیروی می‌کنند؛ بنابراین با کاهش عرضه دام در تهران و افزایش قیمت آن، می‌توان انتظار افزایش قیمت در کل کشور را داشت.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته