دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
06 ارديبهشت 1402 - 20:40
در جریان سفر دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی به استان صورت گرفت؛

تأکید رؤسای دانشگاه‌های اصفهان بر همراهی در تحقق اهداف شورای عالی انقلاب فرهنگی

تأکید رؤسای دانشگاه‌های اصفهان بر همراهی در تحقق اهداف شورای عالی انقلاب فرهنگی
شماری از رؤسای دانشگاه‌های اصفهان در جریان سفر دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی به استان بر آمادگی، هم افزایی و نقش آفرینی برای تحقق اهداف این شورا تأکید کردند.
کد خبر : 843832

 به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، روسای دانشگاه‌های استان عصر چهارشنبه در نشست با حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی به میزبانی دانشگاه اصفهان، ظرفیت‌های این استان را برای کمک به اجرای برنامه‌های فرهنگی دولت سیزدهم راهگشا و موثر دانستند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در این جلسه گفت: ظرفیت‌های علمی و فرهنگی دانشگاه اصفهان می‌تواند با تمرکز زدایی به ارتقای حوزه‌های مختلف کمک کند.

حسین هرسیچ به برنامه ریزی جامعه محوری و تمدن سازی در دانشگاه اصفهان اشاره و بیان کرد: با رویکرد مساله محور و با تعریف سرفصل‌های کاربردی به‌دنبال راه اندازی "دانشکده علوم و فنون نوین راهبردی جمهوری اسلامی" و "دانشکده نیازمحورکشور با تاکید بر بخش صنعت" در اصفهان هستیم.

رئیس دانشگاه اصفهان افزود: با هدف تثبیت مرجعیت علمی و دیپلماسی علمی این دانشگاه؛ دانشکده بین الملل نیز با استقرار رشته‌های مختلف در اصفهان راه اندازی می‌شود.

وی افزود: دانشگاه اصفهان علاوه بر فناوری و نوآوری نیز بدنبال حمایت از صنایع فرهنگی و صنایع خلاق است.

دانشگاه؛ بازوی توانمند شورای عمومی فرهنگی

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بر ضرورت گسترش ارتباط شورای عالی انقلاب فرهنگی با نخبگان و جامعه دانشگاهیان تاکید کرد و افزود: این شورا در همه دانشگاه‌های کشور از جمله اصفهان بازو‌های اجرایی توانمندی دارد که باید زمینه ارتباط و هم افزایی آن‌ها افزایش یابد.

شاهین شیرانی افزود: مصوبات پیش از مطرح شدن در صحن علنی شورای فرهنگی ابتدا بطور دقیق کارشناسی و مطالعه شود.

وی پیشنهاد داد: دفاتر شورای عالی انقلاب فرهنگی در یکی از دانشگاه‌های هر استان راه اندازی شود.

شیرانی ارزیابی کمی و کیفی مصوبات از سوی شورای انقلاب فرهنگی و بررسی آثار و نتایج تصمیم گیری‌های این شورا را ضروری دانست.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان در همین پیوند؛ اجرای طرح نشاط و هدفمند کردن فعالیت‌های پژوهشی در این دانشگاه را همسو با برنامه‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی برشمرد.

پیام نجفی افزود: پویش شرکت‌های نوپا و دانش بنیان و شکل گیری تیم‌های نوآوری و فناوری در این دانشگاه از دیگر زمینه‌هایی است که با رفع کاستی‌ها و تقویت آن می‌توان به ارتقای اهداف فرهنگی در حوزه‌های مختلف دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان کمک کرد.

ضرورت مهندسی فرهنگی در دانشگاه‌ها

رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: با مهندسی فرهنگی در محیط دانشگاه از جمله خوابگاه‌های دانشجویی می‌توان به طراحی و اجرای اهداف شورای عالی انقلاب فرهنگی کمک کرد.

سید علی محمد میرمحمدی به‌روز رسانی دروس معارف دانشگاه‌ها را از دیگر راهکار‌های موثر در تحقق اهداف فرهنگی در دانشگاه‌ها دانست.

نقش دانشگاه هنر در تثبیت ارزش‌های فرهنگی

رئیس دانشگاه هنر اصفهان گفت: دانشگاه‌های هنر نقش موثری در نهادینه سازی ارزش‌های فرهنگی دارند.

خواجه احمد عطاری، تثبیت و انتقال ارزش‌های فرهنگی با زبان هنر را یکی از کارکرد‌های مهم این دانشگاه‌ها بیان کرد و افزود: پیاده سازی اهداف فرهنگی در دانشگاه هنر نیازمند توجه و حمایت‌های ویژه است.

وی افزود: طرح آمایش هنر در اصفهان به صورت پایلوت آغاز شده که در این زمینه می‌توانیم الگو در کشور باشیم.

همچنین هادی مشرف زاده رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای اصفهان، تقویت هسته‌های مشاوره شورای عالی انقلاب فرهنگی در ۱۲ مرکز این دانشگاه در استان اصفهان را در پیاده سازی اهداف فرهنگی و علمی موثر دانست.

وی افزود: بیشتر دانشجویان این دانشگاه از همان دوران تحصیل جذب بازار کار می‌شوند.

ضرورت تدوین سند اسلامی سازی دانشگاه‌ها

مسوول نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه اصفهان گفت: سند اسلامی سازی دانشگاه‌ها باید بطور جدی اجرا شود.

حجت الاسلام مهدی مستاجران افزود: آیین نامه‌های فرهنگی نیازمند به روز رسانی و تبیین و تدوین است.

وی با بیان اینکه بخش مهمی از فعالیت‌های فرهنگی دانشگاه‌ها به نگاه و رویکرد رئیس آن دانشگاه بستگی دارد، افزود: قدامات فرهنگی به‌طور معمول جزو بخش فوق برنامه دانشگاه‌ها قرار می‌گیرد که این رویه باید اصلاح شود.

شرکت در هم‌اندیشی رؤسای کمیسیون‌های فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر‌های مراکز استان کشور و چهارمین اجلاس شهر‌های حماسه‌ساز انقلاب اسلامی و حضور در جلسه شورای فرهنگ عمومی اصفهان از دیگر برنامه‌های دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در سفر به اصفهان بود.

اصفهان، قطب علم و فناوری و دومین استان دانشگاهی کشور با حدود ۲۰۰ هزار دانشجو، هفت هزار و ۲۰۲ عضو هیات علمی و ۱۸۰ دانشگاه و موسسه آموزش عالی است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته