شورای رقابت برای تاکسیهای اینترنتی قیمتگذاری میکند؟
به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، چندی پیش بود که شرکت اسنپ براساس شکایت تپسی به رویه ضد رقابتی محکوم شد. ماجرایی که چندین سال است در میان این دو شرکت تاکسی اینترنتی مورد بحث است.
ماجرا این شکایت از این قرار بود که اسنپ در سال ۹۸ اقدام به خرید هزار سیمکارت و ثبتنام بهعنوان مسافر در سامانه تپسی کرده و به اطلاعات رانندگان تپسی دست پیدا و رانندگان آن را با وعده دستمزد بیشتر تشویق به خروج از تپسی و پیوستن به اسنپ کرده است. در نهایت تپسی با اطلاع از این اقدام اسنپ، در سال ۹۹ از این شرکت شکایت کرده و رأی شورای رقابت در راستای این پرونده به نفع تپسی صادر شد.
به اعتقاد کارشناسان، کسبوکارها معمولا زمانی در جامعه تبدیل به یک برند میشوند که از مقبولیت و مطلبوبیت برخودار شوند.
موضوع اصلی در این بین تنها به رقابت قیمت و تعرفه این دو شرکت باز میگردد. طی روزهای گذشته اسماعیل شجاعی سخنگوی شورای رقابت دریک برنامه زنده تلویزیونی درباره شکایت یکی از شرکتهای تاکسی اینترنتی از شرکتی دیگر در این حوزه گفته است: در این بین موضوع میزان تعرفههای تاکسی اینترنتی تا به الان در دستور کار ما قرار نگرفته است.
شجاعی با توجه به اینکه این بازار جانشینیهای مناسب خودش و تعرفههای خودجوش داشته است (به شکلی که پورسانتها و تعرفههای پرداخت تنظیم کرایه متناسب با شرایط بازار مثلا ایام تعطیلی لحاظ میشد)، گفت: شورای رقابت تا به حال در این مسئله ورود نکرده بود، اما اکنون در حال مطالعه بازار هستیم و شکایتی که شرکت تپسی از اسنپ داشت را بررسی کردیم.
به گفته سخنگوی شورای رقابت؛ اما در مورد تعرفهها مسائل در حال بررسی است. اگر نتایج به این شکل باشد که بازار نیاز به تنظیمگری مناسب دارد، دستورالعمل قیمت را مشخص میکنیم و در اختیار نهادهای مختلف مانند شهرداریها میگذاریم و شورا موظف به مشخص کردن چارچوبها میشود. درواقع اطلاعات و دادهها را نهادها مطرح میکنند و در نهایت ممکن است ما را به این نتیجه برساند که از نظر قیمت گذاری به بازار تاکسی اینترنتی ورود کنیم.
وی با بیان اینکه تا کنون نه از سمت راننده نه مسافران شکایتی از این شرکتها نداشتیم اظهار کرد: البته گاهی مطالب انتقادی در رسانهها مطرح میشود، مثل اینکه تاکسیهای اینترنتی گزینهای تحت عنوان «عجله دارم» را در سامانه طراحی کردند و به واسطه آن نرخ را بالاتر میبرند و ممکن است در حق مسافر اجحاف بشود.
شجاعی با تاکید بر اینکه شورای رقابت به عنوان تنظیمگر کلان این موضوع را بررسی میکند و برای بررسی و ورود نیاز به شکایت ندارد عنوان کرد: تصمیمات شورای رقابت قطعی است و بی جهت اعلام نظر نمیکند. این تصمیمات در کار گروه تخصصی بازار بررسی میشود و در صورت نیاز شورا ورود میکند. اگر کسی شکایتی دارد میتواند در سامانه شورای رقابت شکایتش را ثبت کند.
وی با بیان اینکه اعلام نظر نهایی درباره شکایت شرکت تپسی از اسنپ کمی طول میکشد، گفت: ظرف ۲ ماه آینده نظر نهایی اعلام خواهد شد. سال گذشته ۲۳ میلیون سفر انجام شده است که حدود ۷ میلیون سهم سفرهای اینترنتی بوده است. این بازار ۷۰ متقاضی دیگر نیز دارد. در نهایت شورا اگر احساس کند بازاری دچار انحطاط شده ورود خواهد کرد.
انتهای پیام/