دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
05 ارديبهشت 1402 - 12:56
در نشست خبری؛

معاون دبیرکل سازمان ملل: حق انسانی در افغانستان باید رعایت شود

معاون دبیرکل سازمان ملل: حق انسانی در افغانستان باید رعایت شود
معاون دبیرکل سازمان ملل در امور بشردوستانه با اشاره به اینکه در جریان عملیات انسان دوستانه ۴/۶ میلیارد دلار به افغانستان کمک شده است، گفت: حق انسانی در افغانستان باید رعایت شود.
کد خبر : 843516

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، «مارتین گریفیتس» معاون دبیرکل سازمان ملل در امور بشردوستانه و کمک‌های اضطراری امروز (سه‌شنبه، ۵ اردیبهشت) پس از دیدار با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه در جمع خبرنگاران گفت: تبادل نظرهای سازنده‌‌ای داشتم. دولت ایران روابط نزدیکی با ما داشت و امیدواریم شاهد گسترش روابط باشیم.

وی افزود: باید ظرفیت‌ها را محقق کنیم تا شاهد صلح در یمن باشیم و آبادی و صلح را برای مردم یمن به ارمغان بیاوریم.

گریفیتس درباره تحریم‌ها علیه ایران نیز گفت: نهادهایی مثل سازمان ملل در هر جا که تحریم اعمال می‌شود، نهایت تلاش خود را می‌کند تا آثار تحریمها را کاهش دهد و ایران نیز از این امر مستثنی نیست.

معاون دبیرکل سازمان ملل درباره رویکرد دوگانه سازمان ملل در خصوص کمک به سوریه در پی زلزله اخیر،افزود: موافق نظر شما نیستم که این کمکها به ترکیه روانه شد، ما به سوریه هم کمک کردیم. کانون زلزله در ترکیه رخ داد و حجم تلفات و خسارات در ترکیه بیشتر بود.

گریفیتس با بیان اینکه هیچگونه استاندارد دوگانه‌ای نداشتیم،تاکید کرد: زلزله در دو کشور واقعا تاسف بار بود. در این تراژدی‌ها هر چقدر کمک کنید شاید کافی نباشد.

وی درباره اقدامات سازمان ملل درباره یمن نیز گفت: مهمترین اقدامی که برای مردم یمن اعم از کودک، زن و مرد می‌شود انجام داد، بحث صلح است، برقراری صلح و آتش بس و برقراری تجارت و .. ضرورت دارد. اکنون که فرصتی فوق العاده‌ برای صلح ایجاد شده، باید از آن استفاده کرد.

معاون دبیرکل سازمان ملل در مورد وضعیت حقوق بشر در افغانستان، تصریح کرد: در جریان عملیات انسان دوستانه ۴/۶ میلیارد دلار به افغانستان کمک شده است، اما در بحث پیاده‌سازی این کمک‌ها، ما التماس می‌کنیم.

گریفیتس با بیان اینکه باید حق انسانی در افغانستان رعایت شود، تصریح کرد: به صراحت از کشورهای کمک کننده درخواست‌هایی داشتیم و طالبان نیز وظیفه‌ای در این میان دارد و باید تضمین کنند که حق زنان و دختران افغانستان، حق کار، بازی، آموزش و حق کنشگری آنها باید رعایت شود و زنان کنشگر باشند. چون از طریق کنشگری ما می‌توانیم به زنان و دختران افغانستان دسترسی داشته باشیم.

وی با بیان اینکه وقتی بحران‌های انسان‌دوستانه پیش می‌آید آسیب پذیرترین قشر هر جامعه، زنان و کودکان هستند،اظهار کرد: طالبان باید به مسئولیت خود عمل کنند. کشورهایی که متعهد شدند باید تعهدات خود را عملی کنند و مردم افغانستان باید کاری کنند که کشورشان را بدون وابستگی به کمک‌های خارجی اداره کنند.

 

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته