۵ نکته برتر در طراحی جعبه و کارتن بسته بندی
به گزارش گروه بازار خبرگزاری علم و فناوری آنا، بسته بندی هم، چون لباسی بر تن کالا بوده که علاوه بر جلوه زیبایی که به آن میدهد، نقش حفاظتی ویژهای را بر عهده دارد. پک، چهره محصول شماست و میتواند تاثیر به سزایی را در پر فروش شدن کالا و ارتقای کسب و کار بگذارد.
برای مثال، همانطور که یک انسان به لباس و ظاهر خود اهمیت میدهد، یک تولید کننده نیز باید در مورد محصول خود چنین فکری کند و با انتخاب یک روش بسته بندی مناسب، آن را نسبت به سایر محصولات خاص و متمایز نماید.
در صورت استفاده از یک بسته بندی مناسب، شانس شما برای جذب متقاضیان افزایش مییابد، زیرا در وهله اول، نگاه مشتری به سمت طراحی روی بسته بندی رفته و همین عامل سبب میشود که محصولتان در میان سایر کالاها در بازار رقابت پیروز شود.
برای اینکه بتوانید در قفسههای پر زرق و برق فروشگاهها محصولات خود را به خانه مشتری بفرستید، مواری که در ادامه مقاله برایتان بازگو میکنیم که حائز اهمیت است.
طرح روی جعبه بسته بندی
طرح چاپی روی بسته بندی بسیار پر اهمیت بوده، زیرا میتواند باعث جذب مشتیریان بسیاری گردد. در این زمینه نیاز است مشتریان نسبت به طراحی و شکل ظاهری بسته بندی هایشان حساستر عمل کنند.
هم چنین، یکی از عوامل مهم در برجسته سازی نام تجاری و فروش بیشتر محصولات، طرح روی بسته بندی میباشد، زیرا بهترین تبلیغ جهت پر فروش شدن محصول، همین طرح چاپی جعبه میباشد.
اگر به سراغ ایدههای خلاقانه و ناب بروید، نه تنها ضرر نخواهید کرد، بلکه فروش بیشتری نیز خواهید داشت، زیرا تصویری معتبر و جدید از برند شما در ذهن مخاطبان ساخته میشود.
توجه داشته باشید در طراحی بسته بندیهای صادراتی، اگر میخواهید تاثیر به سزایی روی خریداران بگذارید، توصیه میشود که از رنگ و طرحهای مورد علاقه مردم همان کشور مقصد استفاده کنید تا ضمن ماندگاری در ذهن و پر فروش شدن، مخاطب این احساس را کند که به سلیقه او احترام گذاشته و برایش ارزش قائل هستید.
نکات طراحی جعبه بسته بندی
برای تاثیر گذاری بیشتر طراحی جعبه بسته بندی روی متقاضیان، رعایت مواردی که در ادامه خواهیم گفت کمک بزرگی به شما خواهد کرد.
سعی کنید از تصاویر و عکسهای جذاب بهره ببرید.
عکسها نوعی محتوای بصری و ابزاری برای ماندگاری محصول در ذهن خریدارن محسوب میشوند. تصاویر با کیفیت و واضح، نقش مهمی را در بالا بردن میزان فروش یک محصول داشته و با کمک آن میتوانید تبلیغات زیادی را در خصوص برجسته سازی برند خود انجام دهید.
در واقع تصویر چاپ شده روی جعبه بسته بندی، نماد محتویات درون آن بوده و مفهوم کیفیت را منتقل میکند. از طرفی، عکسها برای برخی از افراد که سواد خواندن و نوشتن نداشته و برای تشخیص کالای درون جعبه به کمک نیاز دارند، بسیار مفید و کاربردی است. به علاوه ماندگاری آنها نسبت به طرحهای گرافیکی بیشتر است.
استفاده از فونت مناسب و نوشتن به دو زبان زنده دنیا
برای نوشتههای روی پک بسته بندی، فونتی را انتخاب کنید که کاملا خوانا و متناسب با ابعاد جعبه باشد. در انتخاب سایز این نوشتهها دقت داشته باشید که که نه خیلی ریز و نه خیلی درشت باشند.
همچنین برای جلب توجه مشتریان خارجی، میتوانید اطلاعات کلی از محصولتان را به یکی از زبانهای زنده دنیا بنویسید تا آنها متوجه احترام و ارزشی که شمای تولید کننده برایشان قائل شده اید، بشوند.
قیمت محصول بسته بندی را درج کنید.
یکی از اشتباهات برخی از طراحان این مسئله است که قیمت کالا را روی بسته بندی خود درج نمیکنند. مشتری برای انتخاب محصول، فاکتورهای مهمی را زیر نظر دارد که یکی از آنها هزینه است که اگر خریدار از آن مطلع نشود، محصول شما را انتخاب نخواهد کرد.
جنس جعبه
جعبه بسته بندی از زمانهای گذشته تا به امروز کاربردهای فراوانی را به خود اختصاص داده و از آنجایی که برای اهدافی نظیر حمل و نقل کالا، نگه داری از برخی وسایل، بسته بندی و ... به کار گرفته میشود، در دو جنس کارتنی و مقوایی تولید و عرضه میگردد که به توضیح هر کدام به طور جداگانه خواهیم پرداخت.
جعبه کارتنی
کارتن بسته بندی از دیرباز تا کنون برای مواردی مثل نگهداری وسایل و لوازم، اسباب کشی، کارتنهای پستی برای ارسال مرسولات و بعنوان جعبه بسته بندی کالاهای متعدد استفاده میشود.
کارتنها انواع گوناگونی داشته و به اصطلاح چند لایه هستند که تعدادی از پرکاربردترین آنها عبارت اند از: دو لایه، سه لایه و پنج لایه که هر کدام با توجه به ویژگیهایی که دارند، در مصارف مختلف استفاده میشوند. در ادامه مقاله به توضیح هر یک خواهیم پرداخت.
*دو لایه (سینگل فیس)
این ورق کارتن از یک لایه مسطح و یک فلوت تشکیل شده است. به دلیل آن که از یک لایه مسطح استفاده میشود، به آن سینگل فیس میگویند.
در تمامی موارد کارتنهای دو لایه لمینت میشوند یعنی نمیتوان بدون انجام این فرآیند آن را به مشتری تحویل داد. این کارتنها تحمل وزن تا ۲ کیلو گرم را دارند و برای کالاهایی مثل محافظ، لامپ، کارتخوان و از این قبیل کالاها استفاده میشوند.
*سه لایه
کارتن سه لایه از سه لایه ورق زیره، رویه و فلوت تشکیل شده است. این کارتنها تا وزن ۱۰ کیلوگرم را پوشش میدهند که تعیین دقیق این مقاومت با ابعاد کالا، رابطه مستقیم دارد.
به دلیل حفظ و نگهداری بالایی که این کارتن میتواند از محصولات متعددی داشته باشد، اکثر تولید کنندگان از آن برای پک کالاهای خود بهره میبرند.
*پنج لایه
این کارتن دارای سه لاینر و دو فلوت میباشد که از بارزترین ویژگیهای آن میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
دوام تا وزن ۴۵ کیلو گرم، محکم بودن نسبت به دو کارتن قبلی، مناسب برای لوازم سنگین، قیمت مناسب در مقایسه با کارکرد خوب آن.
جعبه مقوایی
این گونه جعبهها از روشهای بسته بندی محصولات با وزن و ابعاد کوچک بوده که بر خلاف جعبههای کارتنی که چند لایه هستند، از یک لایه بیشتر تشکیل نشده اند.
بسته بندیهای مقوایی با انواع گوناگونی از مقوا تولید و عرضه میشوند که در انواع برندهای با گرماژهای متعدد در بازار موجود میباشد که با توجه به محصول، به صرفه بودن در تولید، تنوع رنگی و چاپ روی جعبه انتخاب میشوند.
*مقوای پشت سفید
این مقوا بسیار براق و دارای شفافیت چشم گیری است و به علت ظاهر شکیل و یک دستی که دارد، اغلب در مصارف آرایشی – بهداشتی استفاده میگردد. از این مقوا برای ساخت جعبههای لوکس و بسیار شیک و پک کالاهای قیمتی بهره گرفته میشود. به علاوه، به دلیل سطح صاف و همواری که دارد، برای مصارف خوراکی نیز کاربردی هستند.
*مقوای پشت طوسی
بخش داخلی این مقوا به رنگ طوسی و قسمت بیرونی آن چاپ دار میباشد. این مقوا به علت آن که بازیافت میشود، از نظر بهداشتی مناسب نبوده و در پکهای مواد غذایی و آرایشی - بهداشتی منع مصرف دارد.
*مقوای گلاسه
گلاسه نیز همانند پشت سفید از جلا و کیفیت خاصی برخوردار بوده و دارای استحکام فوق العادهای است. از کاراییهای آن میتوان به مواردی مثل بروشورها و کارت ویزیت اشاره کرد. به علاوه، گلاسه دارای استحکام و مقاومت نسبتا بالایی میباشد.
*کرافت
کرافت یکی از انواع مقوا یا کاغذ بوده که از خمیر شیمیایی تولید شده و با نام گراف نیز شناخته میشود. کرافت دارای گرماژهای مختلفی است که همین عامل تعیین کننده ماهیت آن میباشد. از گرماژهای پایین تا نهایت ۱۴۰ گرم کرافت ماهیت کاغذی و از این عدد به بالا حالت مقوایی پیدا میکند.
برای تولید کاغذ کرافت میتوان از طیف گستردهای از درختان نسبت به دیگر کاغذها استفاده نمود و همین موضوع سبب شده تا قابل بازیافت بوده و مورد توجه عموم قرار بگیرد.
مدل جعبه
مدلهای مختلفی از جعبههای کارتنی و مقوایی وجود دارد که در کارخانه کارتن سازی تولید میشود و که کاربرد است. انتخاب آنها گاهی بر اساس ویژگی محصول و در مواردی برای راحتی مشتری تعیین میگردد.
این مدلها عبارت اند از کیبوردی، چهار درب (آمریکایی)، تلسکوپی، درب دارویی ته قفلی، دو درب دارویی، کشویی، سبدی و کارتنهای دسته دار که انتخاب هر یک از آنها بستگی به سلیقه خریدار دارد.
چاپ
یکی از پارامترهایی که میتواند بسیار مورد توجه مخاطبان قرار بگیرد، چاپ بسته بندی میباشد. زیبایی و کیفیت کار چاپی، تنها جنبه زیبایی ندارد بلکه حالتی کاربردی داشته که منجر به انتقال اطلاعات نوشتاری و بصری روی پک به مخاطب میشود.
به دلیل حق انتخابی که مشتری در برابر خرید کالاها دارد و هم چنین به بخاطر آن که هزینههای تولید محصول از جانب مشتری میباشد، بنابراین، توجه به سلایق بصری و خواستههای او از ظاهر بسته بندی بسیار پر اهمیت است.
انواع گوناگونی از چاپ در صنایع کارتن و مقوا سازی استفاده میشود که پر کاردترین آنها افست، فلکسو، سیلک، دیجیتال و متالایز بوده که هر کدام ویژگی و مشخصههای مخصوص به خود را دارند.
افست
از رایجترین و پر کاربردترین چاپ در شرکت کارتن سازی و مقوا سازی محسوب میشود که ابتدا چاپ بر روی لایه نازکی مانند مقوا اعمال شده و سپس توسط دستگاهی مخصوص این پوستر بر روی جعبه اعمال میشود که این فرآیند را لمینت میگویند.
اگر زیبایی کار برایتان اهمیت دارد، لازم است که از این چاپ کمک بگیرید، زیرا افست هیچ محدودیتی در رنگ نداشته و میتوانید هر طرح و رنگی را بر جعبه خود پیاده کنید.
مزایا
- تنوع رنگی زیاد
- کیفیت مطلوب
- دارای طرحهای تبلیغاتی جذابتر
معایب
- طولانی بودن زمان چاپ
- نامناسب برای تیراژهای پایین
چاپ فلکسو
این نوع چاپ به طور مستقیم برروی کارتن انجام میشود که امکان آن در چاپ افست وجود ندارد. این چاپ اغلب بر روی کارتنهای قهوهای رنگ اعمال میشود.
مزایا
- قابلیت اجرای مستقیم بر روی کارتن
- قیمت مناسب
معایب
- محدودیت در تنوع رنگها و طرحهای چاپی
- کیفیت پایین نسبت به افست
چاپ سیلک
آیا تاکنون به نوشتههای روی برخی از این تی شرتها و پارچهها دقت کرده اید؟ آیا برایتان این سوال پیش نیامده که این نوشتهها چگونه بر روی لباسها و پارچهها اعمال میشود؟
باید بدانید که چاپ تمامی این نوشته ها، سیلک میباشد. لازم به ذکر است که این نوع چاپ بر روی کاغذ، انواع جعبههای کارتنی و مقوایی، نایلون، نایلکس و ... قابل اجرا میباشد.
در چاپ سیلک، رنگ از طریق شابلون برروی سطح جعبه یا مواردی که در بالا گفتیم، چاپ میشود.
مزایا
- امکان چاپ درتیراژهای کمتر از ۱۰۰۰ عدد وجود دارد.
- قابل اجرا بر روی انواع سطوح از جمله پارچه، جعبه کارتنی، مقوایی و ...
معایب
- به علت آنکه اکثر مراحل آن به صورت دستی انجام میشود و هم چنین به علت خطای انسانی ممکن است کیفیت لازم را نداشته باشد.
- سرعت و رزولوشن پایین
- ظرافت کم
چاپ دیجیتال
چاپ دیجیتال جعبه نوعی چاپ بوده که امکان درج تصاویر را به صورت چاپی روی پک محصولات مقوایی فراهم میکند. دیجیتال، برای تعداد تیراژهای پایین مورد استفاده قرار میگیرد. این چاپ به نسبت چاپ افست گران تر، اما با کیفیتتر میباشد. این چاپ به دلیل آن که پس از تقاضا در تیراژهای محدود بلافاصله به مشتری تحویل داده میشود، متقاضیان فراوانی داشته و با صرفه جویی در نیروی انسانی و ماشین آلات، در حال گسترش و در حال رقابت با افست میباشد.
مزایا
- سرعت بالای چاپ
- امکان تغیر دادهها همانند تصاویر و نوشتهها وجود دارد.
- امکان چاپ در تیراژهای پایین
معایب
- هزینه بالا نسبت به دیگر چاپها
- محدودیت در انتخاب ضخامت کاغذ
چاپ متالایز
چاپ متالایز را میتوان روشی نوین در عرصه کارتن سازی تلقی کرد که از کیفیت مطلوبی برخوردار بوده و در کالاهای لوکس و شیک هم، چون جعبههای عطر، موبایل و ادکلن کاربرد دارد.
در این چاپ بر خلاف سایر روشهای چاپی، میتوان طیف رنگهای فلزی را با رنگهای خیره کننده و جذاب به دست آورد. این چاپ بر روی جعبههای مقوایی اعمال میشود.
مزایا
- ظاهری زیبا و جذاب
- شفافیت و وضوح بالا
- عدم محدودیت در رنگ و طرح
- مقاوم در برابر خش، آسیبهای احتمالی، سایش و ...
معایب
- هزینه بالا چاپ
- نیازمند به دستگاههای پیچیده بوده که ممکن است در دسترس همگان قرار نگیرد.
خدمات پس از چاپی جعبه
در صنایع ساخت جعبههای مقوایی و کارتنی لمینت شده، خدمات پس از چاپ یا پوشش چاپ اهمیت ویژهای را به علت جنبه تبلیغاتی بودن و نماد شرکت سازنده به خود اختصاص داده است. همانطور که میدانید، جعبه بدون چاپ تنها نقش یک محافظ را برای محصول ایفا میکند و نمیتواند معرف بر محصول باشد.
بنابراین، اگر هر تولید کننده یا فروشندهای بخواهد محصولش در بازار شناخته شده و پرفروش شود، باید روی بسته بندی اش چاپ صورت بگیرد. در کنار چاپ، خدمات دیگری را میتواند انجام دهد که به آن خدمات پس از چاپ یا پوشش چاپی میگویند. در ادامه نوشته به معرفی تعدادی از این خدمات خواهیم پرداخت.
طلا کوب و نقره کوب
منظور از طلا کوب و نقره کوب، در واقع نوعی چاپ داغ است که در طلا کوب به رنگ طلایی و در نقره کوب به رنگ نقرهای چاپ کاربرد دارد.
از موارد استفاده این نوع چاپ میتوان به برخی از بیمه نامه ها، جلد پایان نامه و مدارک اشاره کرد. نکته قابل توجه این است که این دو پوشش چاپ، بر روی چاپ افست انجام شده و بر روی فلکسو امکان پذیر نمیباشد.
ام باس
ام باس حالتی بافت دار به مقوا داده و بیشتر برای جلوگیری از تقلید و تقلب دیگر تولید کنندگان از بسته بندی مد نظر، استفاده میشود. این پوشش بسته بندی را خاص و جذابتر میکند.
بر جسته سازی
از برجسته سازی جهت درج عکس، آرم و نشان بر جعبه بسته بندی استفاده میشود.
سلفون و انواع آن
سلفون یک لایه نازک پلاستیکی است که بر روی جعبه بسته بندی با هدف زیبایی و افزایش مقاومت آن بر روی جعبه انجام میشود. به علاوه، خاصیت ضد آب بودن سلفون، اهمیت آن را دو چندان میکند هم چنین باعث دوام بیشتر و پاره نشدن به هنگام تا کردن میشود. سلفون دارای انواع گوناگونی است؛ شامل براق، مات، مخملی، حرارتی، واتربیس یا چسبی.
براق
این سلفون براق بوده و از شفافیت خاصی بر خودار میباشد در نتیجه همین موضوع سبب شده تا در چشم مشتری شفاف و زندهتر به نظر برسد. از لحاظ قیمت نسبت به دیگر سلفونها مقرون به صرفهتر است.
مات
این سلفون همانطور که از نامش پیداست، کدر بوده و نور را بازتاب نمیدهد. سلفون مات سبب بالا رفتن کیفیت چاپی شده و آن را واضحتر نشان میدهد. از کاربرد آن میتوان به بسته بندیهای کارتنی و مقوایی اشاره کرد که سبب افزایش مقاومت در آنها میشود. گفتنی است که بر این نوع سلفون، پوشش طلا کوب و یووی (که در ادامه بیان خواهیم کرد) صورت میگیرد.
مخملی
این سلفون دارای لایهای مخملی شکل بوده که با استفاده از حرارت دستگاه روی جعبهها قرار میگیرد. این سلفون به علت آن که بافتی نرم دارد، اغلب در محصولات آرایشی - بهداشتی کارایی دارد، اما متاسفانه در تیراژهای کم کاربرد ندارد.
حرارتی
بر روی خود یک لایه نازکی از چسب داشته که در حرارت فعال شده و تقریبا جز بهترین نوع سلفون محسوب میشود.
واتربیس یا چسبی
این سلفون همانطور که از نامش پیداست، دارای یک لایه چسب بوده که توسط دستگاه بر روی بسته بندیهای مقوایی اعمال میشود.
یووی و انواع آن
یووی به خدماتی اطلاق میشود که در آن از اشعه فرا بنفش برای خشک کردن جوهر استفاده میشود؛ دارای انواع و اقسام گوناگونی است که به آنها اشاره خواهیم کرد.
موضعی
از این پوشش چاپ برای درج لوگو، تصویر و پترن بر روی جعبه بسته بندی استفاده میشود.
سیلندری
یووی سیلندری، مواد شیمیایی را از طریق سیلندر روی جعبه بسته بندی منتقل میکند. این نوع یووی تا حدودی از ورود آب به درون پک جلوگیری میکند.
هیبرید
نوعی یووی موضعی است، ولی با دقت و وضوح بیشتر. این سلفون بیشتر در تولید جعبههای فانتزی کاربرد دارد.
جمع بندی
مواردی که در این نوشته برایتان شرح و توضیح دادیم، همگی در طراحی، تولید و عرضه جعبه بسته بندی حائز اهمیت بوده و با به کار بردن شیوه درست آنها میتوانید در حیطه کاری و شغلی خود به پیشرفت چشمگیری دست پیدا کنید. امیدواریم با خواندن این مقاله به نکات مهم و جامعی دست پیدا کنید.
انتهای پیام/