دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در گفتگو با آنا تأکید شد؛

دولت جلوی خطر کاهش تولیدتخم مرغ را بگیرد

دولت جلوی خطر کاهش تولیدتخم مرغ را بگیرد
رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار گفت:‌ گرانی نهاده دامی، افزایش هزینه های تولید و چالشی ترین مورد کمبود نقدینگی، دلایل اصلی کاهش تولید مرغ های تخم گذار در سال جاری است که قطعاً ادامه این وضعیت در نیمه دوم سال تبعات زیادی را در بازار مصرف خواهد داشت.
کد خبر : 843265

ناصر نبی پور، رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخم گذاردر گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری علم و فناوری آنا، میزان تولید تخم مرغ در کشور را ۳ هزار و ۳۰۰ تن اعلام کرد و گفت: از این میزان ۲۰۰ تا ۲۵۰ تن مازاد است. میزان مصرف تخم مرغ تهرانی‌ها حدود ۴۲۰ تا ۴۴۰ تن است در حالی که میزان تولید این استان ۲۰۰ تا ۲۲۰ تن است و این کسری تولید از سایر استان‌ها مانند اصفهان و قم که مازاد تولید و مصرف را در استان خود شاهد هستند، تامین می‌شود و از این جهت مشکلی وجود ندارد.

وی ادامه داد: طی ۳ سال گذشته و با افزایشی شدن قیمت مواد پروتئینی (گوشت قرمز، سفید و ماهی)، تخم مرغ به عنوان ارزان‌ترین محصول پروتئینی، جایگزین شد، بنابراین طی این سال‌ها سرانه مصرف تخم مرغ در کشور حدود ۲.۵ تا ۳.۵ کیلوگرم افزایش یافت.

رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار میزان صادرات تخم مرغ از سال گذشته تاکنون را ۶۰ هزار تن دانست و اظهار داشت: مشکل اصلی مرغداران حوزه مرغ تخم گذار، مربوط به قیمت است. از آنجایی که ۷۰ تا ۷۵ درصد هزینه‌های محصولات دامی شامل گوشت قرمز، مرغ، تخم مرغ و ... را خوراک دامی تشکیل می‌دهد، با افزایش نرخ خوراک دام و محدودیت در تامین خوراک دام و طیور، عرضه این محصولات با مشکل جدی و در پی آن با تشدید افزایش قیمت مواجه می‌شود که بی شک به ضرر مصرف کننده و البته تولیدکننده است.

نبی پور اظهار داشت: قیمت تمام شده هر کیلو گرم تخم مرغ با ۱۰ درصد سود، ۵۰ تا ۵۲ هزار تومان است. با افزایش ۶۰۰ درصدی نرخ نهاده ها، اصلی‌ترین مشکل مرغداران کمبود نقدینگی شان برای تسویه حساب با شرکت‌های عرضه کننده نهاده است. از آنجایی که قیمت حصول نهایی شان افزایش داشته و فروش شان کاهش یافته است، نقدینگی مساعدی در اختیار ندارند.

این فعال صنفی تأکید داشت:‌ دولت بهتر است جلوی وقوع خطر کاهش تولید تخم مرغ به دلیل افزایش هزینه‌های تولید و کمبود نقدینگی را بگیرد درغیر این صورت وضعیت عرضه و قیمت این محصول پروتئینی پُر مصرف در نیمه دوم سال نگران کننده خواهد بود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته