دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
02 ارديبهشت 1402 - 00:01
هفته بیست و هفتم لیگ برتر

دربی ۱۰۰ جایی برای رحم نیست/ استقلال _ پرسپولیس جنگ قهرمانی

دربی ۱۰۰ جایی برای رحم نیست  استقلال _ پرسپولیس جنگ قهرمانی
تیم‌های پرسپولیس و استقلال در دربی ۱۰۰ در ورزشگاهی کم تماشاگر به مصاف یکدیگر خواهند رفت.
کد خبر : 842995

حمیدرضا نقیبی- به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری علم و فناوری آنا، تیم‌های پرسپولیس و استقلال در چارچوب هفته بیست و هفتم لیگ برتر فوتبال ایران ساعت ۱۶ فردا در ورزشگاه آزادی برگزار کننده دربی صدم خود خواهند بود.

این دو تیم پیش از این ۹۹ بار مقابل هم صف‌آرایی کرده‌اند که ۲۶ مرتبه استقلال و ۲۵ بار پرسپولیس برنده شده‌اند و ۴۸ بازی با تساوی به پایان رسیده است. دیدار رفت دو تیم با تساوی ۲ بر ۲ خاتمه پیدا کرد و این بار دو تیم در حالی رودرروی یکدیگر قرار می‌گیرند که هر دو تیم نیاز مبرمی به کسب پیروزی دارند. در جدول رده‌بندی استقلال با ۵۵ امتیاز صدرنشین است، سپاهان با همین تعداد امتیاز و تفاضل گل کمتر در رتبه دوم است و پرسپولیس با ۵۴ امتیاز در جایگاه سوم جای دارد.

از آنجایی که پس از این بازی تنها ۳ هفته تا پایان رقابت‌های لیگ برتر باقی مانده، تساوی در دربی فردا که پرتکرارترین نتیجه بازی‌های قبلی بوده به سود سپاهان است که به نظر می‌رسد برای عبور از ملوان  آن هم مقابل تماشاگران اصفهانی مشکل چندانی ندارد. در ۳ هفته بعدی هم بازی‌های سپاهان آسان‌تر از سرخابی‌ها خواهد بود و عملاً شرایط برای قهرمانی سپاهان بهتر است اما تیم پیروز دربی اگر استقلال باشد هم امتیاز با سپاهان در کورس می‌ماند و اگر پرسپولیس باشد با یک امتیاز کمتر از سپاهان با این تیم در کورس قهرمانی می‌ماند. بنابراین تیم برنده دربی عملاً رقیب سنتی را کنار زده و تنها سپاهان را به عنوان رقیب در مسیر قهرمانی پیش رو دارد. در واقع جدال دو تیم جنگی برای قهرمانی است.

**آمارها و ارقام 

*هر دو تیم در روز دربی غایبی ندارند و تمامی مهره‌های اصلی سرمربیان آماده بازی هستند.

*یحیی گل‌محمدی تا به حال در ۱۰‌ دربی هدایت پرسپولیس را بر عهده داشته که یک بار برنده بوده، ۷ بار به تساوی قناعت کرده و ۲ بار بازنده شده که هر دو بازی در جام حذفی بوده و تیمش در ضربات پنالتی نتیجه را به رقیب سنتی واگذار کرده و با این حساب در لیگ برتر به استقلال نباخته است.

*ریکاردو ساپینتو تنها در یک دربی روی نیمکت نشسته که با تساوی خاتمه یافته است.

*در ۴۳ دربی قبلی پرسپولیس ۱۱ بار و استقلال ۸ مرتبه پیروز شده‌اند و ۲۴ بازی با تساوی تمام شده تا بیش از ۵۰ درصد از دربی‌های لیگ برتر با مساوی به پایان رسیده باشد و البته این بار تساوی به ضرر سرخابی‌ها است.

*مرحوم صفر ایرانپاک با ۷ گل زده بهترین گلزن تاریخ دربی است.

*امیرارسلان مطهری با ۴ گل زده بهترین گلزن فعال دربی است و اگر فردا گلزنی کند به رکورد علی جباری و مرحوم غلامحسین مظلومی می‌رسد که بهترین گلزن استقلال در ۹۹ دربی قبلی هستند.  او اگر ۲ گل بزند هم اولین ۶ گله آبی‌پوشان در تاریخ دربی خواهد بود.

*مهدی رحمتی با ۹ و احمدرضا عابدزاده با ۸ کلین شیت رکورددار بسته نگه داشتن دروازه در دربی هستند. علیرضا بیرانوند با ۴ کلین شیت امیدوار به ارتقای رکورد خود است.

*نکته دیگر آمار بهتر گلزنی استقلال در ۱۵ دقیقه پایانی بازی است. آنها در لیگ برتر رکورددار هستند و با ۱۴ گل زده است رکورد را کسب کرده‌اند، در مقابل پرسپولیس در ۱۵ دقیقه پایانی ۸ گل به ثمر رسانده است.

*در خط حمله پرسپولیس شیخ دیاباته برای اولین بار مقابل استقلال قرار می‌گیرد، او در ۳ دربی با پیراهن آبی‌پوشان نتوانست به پرسپولیس گل بزند. 

*میانگین سنی استقلال ۲۶.۵ و پرسپولیس ۲۸ سال است که با این حساب تجربه سرخپوشان پایتخت بیشتر است.

*آخرین بار در دربی اسفند ۱۳۹۶ استقلال در لیگ برتر از سد پرسپولیس گذشت و از ترکیب دو تیم، روزبه چشمی در استقلال است و علیرضا بیرانوند، وحید امیری و کمال کامیابی‌نیا در فهرست پرسپولیس هستند.

*سریع‌ترین گل دربی را علی سامره در ثانیه ۴۹ برای استقلال زده و امیرارسلان مطهری در ثانیه ۶۷ برای آبی‌ها گل زده تا در این زمینه رکورددار باشند.

*جری بنگستون هم دقیقه ۹۶ دیرترین گل تاریخ دربی را زد.

*علی پروین با ۲۰ بار حضور در دربی رکورددار تعداد بازی است.

*اللهیار صیادمنش هم با ۱۷ سال سن جوان‌ترین بازیکن دربی است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته