دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
30 فروردين 1402 - 13:53

سانترال

سانترال
اگر به دنبال بهترین سیستم مخابراتی و تلفن‌های با بیشترین امکانات برای شرکت خود هستید. احتمالا به دلیل فناوری گسترده این سیستم‌ها در اطلاعات زیاد آن غرق و در خرید دچار تردید شده اید. امروزه با پیشرفت در عصرارتباطات مراکز مخابراتی بیشتری با تکنولوژی‌های توسعه یافته وجود دارد که انتخاب را دشوار می‌کنند. سیستم تلفنی سانترال یکی از گزینه‌های پیش روی شما است.
کد خبر : 842759

به گزارش گروه بازار خبرگزاری علم و فناوری آنا، اگر به دنبال بهترین سیستم مخابراتی و تلفن­های با بیشترین امکانات برای شرکت خود هستید. احتمالا به دلیل فناوری گسترده این سیستم‌ها در اطلاعات زیاد آن غرق و در خرید دچار تردید شده­اید. امروزه با پیشرفت در عصرارتباطات مراکز مخابراتی بیشتری با تکنولوژی­های توسعه یافته وجود دارد که انتخاب را دشوار می­کنند. سیستم تلفنی سانترال یکی از گزینه‌های پیش روی شما است. بنابراین، ابتدا باید بدانید که مراکز مخابراتی سانترال چیست؟ آیا برای تجارت شما مناسب است؟

مجموعه عصرارتباطات با ۲۱ سال تجربه در این صنعت می­تواند تا انتخاب سیستم مناسب کسب و کارتان همراه شما باشد. این شرکت نماینده رسمی کمپانی­های بزرگ در صنعت مخابرات مانند: Panasonic، Yealink، Yeastar و NEC می‌باشد. کارشناس‌های عصرارتباطات آموزش دیده­اند تا اطلاعات کامل و جامعی را در اختیارتان قرار دهند.

مرکز تلفن سانترال چیست؟

دستگاه­های سانترال در شرکت­ها برای ایجاد یک شبکه تلفن اختصاصی برای ارتباطات داخلی و خارجی استفاده می­شود. این امکانات از فناوری تکامل یافته­ای، برخلاف سیستم تلفن­های قدیمی POTS بهره می‌برند. در گذشته افرادی به عنوان اپراتور در اتاقی پر از سیم­های تلفن به صورت دستی تماس­ها را مخابره می­کردند. اما در عصرجدید سانترال‌ها مسئولیت آن اشخاص را برعهده گرفته­اند. این دستگاه‌ها به جای پروتکل‌های مخابراتی از اینترنت برای تسهیل ارتباطات استفاده می‌کنند. فناوری کسب و کار شما برای برقراری ارتباط نقش مهمی در نحوه عملکرد کسب و کار و نحوه تعامل مشتریان با آن دارد.

سانترال‌ها به منظور امکان برقراری تماس‌های داخلی بین کارمندان بدون استفاده از شبکه تلفن عمومی به کسب و کار‌ها ایجاد شدند. قبل از ایجاد سیستم‌های PBX، یک شرکت با صد کارمند به صد خط Centrex جداگانه نیاز داشت که همه توسط شرکت تلفن محلی آن‌ها صورت‌حساب می‌شد تا با یکدیگر صحبت کنند. بدیهی است که پرداخت برای ده‌ها یا حتی صد‌ها خط تلفن فردی هزینه زیادی دارد و این می‌تواند یک کابوس مطلق از نقطه نظر خدمات و تعمیر و نگهداری هم برای شرکت باشد. با استفاده از سیستم PBX، کلیه ارتباطات داخلی رایگان است. فقط تماس‌هایی که خارج از کسب و کار انجام می‌شود نیاز به اتصال به شبکه تلفن عمومی دارند. این بدان معناست که شرکتی با صد‌ها کارمند ممکن است تنها به چند ده خط برای اتصال به شبکه عمومی نیاز داشته باشد، اگر بیشتر ارتباطات روزمره تماس‌های داخلی باشد.

سیستم‌های سانترال با استفاده از پروتکل VoIP (پروتکل صوتی از طریق اینترنت) از طریق خطوط آنالوگ با دیجیتال کار می‌کنند. یک خط تلفنی که از طرف مخابرات در اختیار شما قرار می‌گیرد می‌تواند به چندین خط تقسیم شود. اینگونه یک خط شهری واحد بین همه کاربران قابل اشتراک می‌باشد. این مراکز مخابراتی به گونه‌ای طراحی شده­اند که امکان ارائه یک خط تلفن داخلی مجزا برای هرکاربر وجودارد.

دستگاه‌های سانترال دارای انواع مختلفی هستند که هر یک دارای امکانات ونرم افزار‌های متفاوتی می‌باشد. تمامی مراکز سانترال و خدماتی که ارائه می‌دهند به صورت مقاله در سایت عصرارتباطات موجود است. اما به طور کلی در ۴ گروه زیر تقسیم می‌شوند:

سیستم آنالوگ (Traditional PBX)
سیستم دیجیتال (Digital PBX)
سیستم تحت شبکه (IP PBX)
سیستم ترکیبی (hybrid IP PBX)

 

تعریف سیستم آنالوگ (Traditional PBX)

هر کجا که نگاه کنید، انقلاب دیجیتال در حال پیشی گرفتن از فناوری‌های قدیمی ارتباطات است. در حالی که رسانه‌های اجتماعی و اپلیکیشن‌های گوشی‌های هوشمند همه‌چیز را به خود جذب می‌کنند، فناوری‌های اصلی که بسیاری از کسب‌وکار‌ها مدت‌هاست آن‌ها را فراموش کرده‌اند نیز جایگزین می‌شوند. سیستم‌های سانترال آنالوگ که سال‌ها ستون فقرات معماری ارتباطات تجاری بوده‌اند، توسط سیستم‌های تلفن ابری مجازی جدیدتر به چالش کشیده می‌شوند. کسب و کار‌هایی که هنوز از سیستم سانترال آنالوگ استفاده می‌کنند ممکن است از محدودیت‌هایی که سخت‌افزارشان برایشان ایجاد می‌کند آگاه نباشند. آن‌ها ممکن است متوجه صرفه جویی بالقوه‌ای که می‌توانند با انتقال به یک سیستم مجازی ایجاد کنند، نباشند. اگر بخواهیم منصف باشیم، ممکن است مشاغلی وجود داشته باشند که سیستم PBX آنالوگ هنوز بهترین گزینه برای آن‌ها باشد. مطمئناً قبل از تصمیم گیری نهایی، بررسی دقیق‌تر آنچه که هر راه حل ارائه می‌دهد (یا نمی‌کند) را تضمین می‌کند.

سیستم‌های سانترال سانترال آنالوگ سنتی که اغلب به آن‌ها "سیستم‌های تلفن ثابت" گفته می‌شود که به سخت افزار فیزیکی متکی است و به طور فزاینده‌ای نادر هستند. آن‌ها از طریق یک سرویس تلفن قدیمی ساده (POTS) به شبکه تلفن عمومی سوئیچ شده (PSTN) متصل می‌شوند. سپس این خطوط تلفن به هر میز در دفتر شما توزیع می‌شود و بدین ترتیب تلفن کارآمدی حاصل می‌شود. این به سیستم اجازه می‌دهد تا تماس‌های صوتی و فکس را از طریق سیم کشی مسی متصل کند. اگر یک سیستم سانترال آنالوگ دارید و می‌خواهید آن را به کانال‌های دیجیتال مانند VoIP متصل کنید، باید از یک آداپتور استفاده کنید. این سیستم سانترال برای مشاغل کوچک کافی است. نمی‌تواند نیاز‌های شرکت‌های برجسته‌ای را که از مکان‌های مختلف فعالیت می‌کنند، پاسخ دهد.

 

 

سانترال

 

تعریف سیستم دیجیتال (Digital PBX)

تلفن تجاری دیجیتال صدای شما را به سیگنال دیجیتال تبدیل می‌کند و سپس آن را در امتداد سیستم سیم مسی آنالوگ منتقل می‌کند. در انتهای دیگر خط، گوشی سیگنال دیجیتال را دوباره به صدا رمزگشایی می‌کند. تماس‌ها در این تلفن از طریق اینترنت ارسال و دریافت می‌شود. این دستگاه‌های سیگنال صوتی آنالوگ را به سیگنال دیجیتال (۱ و ۰) تبدیل می‌کنند. انتقال سیگنال از یک پروتکل ارتباطی قوی مانند DCP کنترل می‌شود. سپس پروتکل کد‌های برنامه نویسی شده را به سانترال حمل می‌کند. اکثر تلفن‌های دیجیتال با کدگذاری اختصاصی اجرا می­شوند و همه­ی دستگاه‌های سانترال از آن‌ها پشتیبانی نمی‌کنند.

 

 

سانترال

تعریف سیستم تحت شبکه (IP PBX)

پرکاربردترین نوع سیستم تلفن تجاری، سیستم دیجیتال یا IP PBX است که ارتباطات صوتی و تصویری را از طریق اینترنت ارسال می‌کند؛ که یک سیستم سانترال VoIP است که به صورت فیزیکی در دفتر قرار می‌گیرد و تلفن‌ها را از طریق شبکه محلی دفتر شما متصل می‌کند، که اغلب از همان شبکه وب رایانه‌های اداری شما استفاده می‌کند. سیستم‌های IP PBX که با نام VoIP PBX نیز شناخته می‌شوند، تمام عملکرد‌های یک سیستم از جمله مسیریابی تماس، پست صوتی و ارسال تماس را در اختیار کاربران قرار می‌دهند و در عین حال مزایایی را که فقط سیستم‌های VoIP می‌توانند ارائه کنند را اضافه می‌کنند. این شامل اتکای کمتری به خطوط تلفن سنتی می‌شود، به این معنی که تماس‌های دریافتی از طریق اتصال به اینترنت قابل اعتمادتر و ساده‌تر هستند. همچنین می‌توانند مقیاس‌پذیری آسان‌تری نسبت به سیستم‌های تلفن سنتی ارائه دهند، زیرا به همان تنظیمات داخلی مورد نیاز خطوط ثابت مسی متصل نیستند. این دستگاه‌ها از پروتکل اینترنت (IP) علاوه بر یک آدرس مک (MAC) با مرکز سانترال ارتباط برقرار می‌کنند. تلفن‌ها IP در ۳ مدل ساده، متوسط و پیشرفته طبقه بندی می‌شوند. مدل ساده آن نوع ابتدایی تلفن‌های تحت شبکه است که خدمات خوبی را ارائه می‌دهد. یعنی از طریق شبکه VoIP (در شبکه) یا PSTN (خارج از شبکه) تماس‌های تلفنی برقرار و دریافت می‌کند. این دستگاه بسیار محبوب است و می‌توانید آن‌ها را روی میز کارمندان در هر شرکتی معمولی مشاهده کنید. نوع متوسط دارای قابلیت‌های زیادی با صفحه نمایش بزرگتر و دکمه‌های بیشتری نسبت به مدل ساده می‌باشد. مدل پیشرفته آن اساسا یک رایانه‌ی کوچک است که از ویژگی‌های گستره ده‌ای بهره می‌برند. این تلفن‌های آی­پی دارای نمایشگر‌های ویدئویی داخلی و صفحه نمایش لمسی برای تماس­های ویدئویی هستند. اینگونه نیاز تجهیزات مجزا برای ویدئو کنفرانس نخواهد بود.

 


 سانترال

سیستم ترکیبی (hybrid IP PBX)

یک سانترال هیبریدی تجهیزات سانترال قدیمی موجود را با VoIP ترکیب می‌کند. یک PBX کاربران داخلی را با یک PRI یا BRI که ۲۴ کانال دارد به دنیای خارج متصل می‌کند. اغلب PRI‌های زیادی برای اتصال صد‌ها تلفن وجود دارد. در یک PBX هیبریدی، این PRI‌ها به یک دستگاه متصل می‌شوند - این خود سانترال هیبریدی است - و این دو دستگاه از طریق هر دو صندوق PSTN و اعتبارنامه SIP به دنیای خارج متصل می‌شوند. سانترال هیبریدی همچنین دارای افزونه‌های IP زیادی برای اتصال مستقیم به تلفن‌های IP در دفتر است. در یک طرف دستگاه، تعدادی جک اترنت و تلفن وجود دارد. از سوی دیگر، معمولاً یک  WAN (به اینترنت)، یک  LAN (به شبکه داخلی)، یک پورت کنسول و چراغ‌های LED برای نشان دادن اینکه کدام خطوط فعال هستند وجود دارد. استریسک و مشتقات بسیاری از آن، محبوب‌ترین روش استقرار سانترال هیبریدی است.

یک PBX هیبریدی دارای بسیاری از همان ویژگی‌های عالی است که می‌توانید از خدمات VoIP انتظار داشته باشید، از جمله قوانین تماس، مراقبت خودکار و صف‌های نگهدارنده. سانترال هیبریدی همچنین دارای ظرفیت اتاق کنفرانس مجازی، فکس از طریق IP و ویدئو کنفرانس است. سانترال هیبریدی همچنین می‌تواند ترانکینگ SIP را انجام دهد. مهمترین ویژگی سانترال هیبریدی این است که اگر سانترال قدیمی یا سرور VoIP کار نکند، به طور خودکار به شبکه دیگر سوئیچ می‌شود. سانترال هیبریدی یک سانترال معمولی است که بیشتر از شبکه‌های تلفن سنتی آنالوگ یا دیجیتال استفاده می‌کند، اما گسترش یافته است (معمولاً با اتصال یک کارت سانترال اضافه) به آن اجازه می‌دهد با استفاده از پروتکل IP SIP ارتباط برقرار کند. این به آن اجازه می‌دهد تا به تلفن‌های IP یا به یک سیستم IP راه دور متصل شود. یکی از ویژگی‌های مهم سانترال هیبریدی این است که اگر سرور سانترال معمولی یا VOIP کار نکند، به طور خودکار به شبکه دیگر سوئیچ می‌شود. سانترال هیبریدی برای دفاتر راه دور و مکان‌های فرعی عالی است، اما هزینه بیشتری نسبت به سانترال مجازی دارد

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته