دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
29 فروردين 1402 - 23:35
سازمان ملل:

نگرانی خود را از شنود مکالمات گوترش به آمریکا اعلام کرده‌ایم

نگرانی خود را از شنود مکالمات گوترش به آمریکا اعلام کرده‌ایم
استفان دوجاریک سخنگوی سازمان ملل اعلام کرد که این سازمان ملل نگرانی خود را از شنود مکالمات آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل متحد به دولت آمریکا اعلام کرده است.
کد خبر : 842617

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، استفان دوجاریک سخنگوی سازمان ملل روز سه شنبه به وقت محلی در جمع خبرنگاران افزود که ما به صورت رسمی نگرانی خود را به دولت آمریکا در خصوص شنود مکالمات و ارتباطات آنتونیو گوترش دبیرکل و سایر مقامات ارشد سازمان ملل اعلام کرده ایم.

وی تصریح کرد: ما به صراحت اعلام کرده ایم که این اقدامات مغایر با تعهدات آمریکا به عنوان کشور میزبان است که در منشور سازمان ملل اعلام شده است.

سخنگوی سازمان ملل ادامه داد: این نارضایتی ما به صورت شفاهی انجام شده و از طریق نمایندگی آمریکا در سازمان ملل به سایر مقامات این کشور ارائه شده است.

این در حالی است که دوجاریک پیش از این باره گفته بود دبیرکل سازمان ملل مدت زیادی است که در عرصه سیاست حضور دارد؛ بنابراین او از این امر که تعدادی بخواهند جاسوسی کنند یا مکالمه‌های او را شنود کنند، تعجب نمی‌کند.

سخنگوی سازمان ملل در پاسخ به سوالات مختلف و پی در پی خبرنگاران درباره امن بودن تماس‌های دبیرکل و شرایط آن‌ها ۲۴ فروردین ماه گفت که ما سعی می‌کنیم از ارتباطات و مکالمات خود محافظت کنیم؛ بنابراین گزارش، بر اساس گزارش ها، اسناد افشا شده پنتاگون در فضای مجازی نشان می‌دهد که آمریکا از نزدیک آنتونیو گوترش را زیر نظر داشته و معتقد است که دبیر کل سازمان ملل متحد بیش از حد مایل است منافع روسیه را برآورده کند.

روزنامه آمریکایی واشنگتن پست به تازگی درباره ۴ سند منتشر شده از شنود مکالمات گوترش نوشت و افزود که این اسناد  بر روی تعاملات گوترش با مقام‌های ارشد سازمان ملل و رهبران جهان از جمله خشم و عصبانیت او از سفر یک منطقه جنگ زده در اتیوپی و ناامیدی از ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین می‌پردازد.

بر اساس اسناد محرمانه افشا شده آمریکا، واشنگتن جاسوسی از دبیر کل سازمان ملل را با استناد به قانون "تجسس اطلاعات خارجی " انجام داده است.

بر اساس یکی از اسناد، دبیرکل سازمان ملل از سفر خود به اوکراین راضی و خوشحال نبوده و دلیل آن را واشنگتن پست به نقل از یک دیپلمات سازمان ملل، خسته کننده بودن این سفر برای دبیرکل ۷۳ ساله سازمان ملل بیان کرده که پیش از آن نیز به نقاط دیگری سفر داشته است.

اما بر اساس گزارش واشنگتن پست، گوترش از جشنی که زلنسکی هشتم مارس در اوکراین به مناسبت روز جهانی زن برگزار کرده، واقعا عصبانی شده است چرا که به گفته دستیاران رئیس جمهور اوکراین، او  بدون اطلاع قبلی به گوترش به نظامیان اوکراینی مدال اهدا کرده  و با انتشار تصاویر و فیلم‌های این مراسم طوری وانمود کرده  که گویی گوترش در حال تبریک به نظامیان اوکراینی است.

در این گزارش آمده است که گوترش عملیات نظامی روسیه در اوکراین را نقض منشور سازمان ملل و قوانین بین‌المللی توصیف کرده و خواستار احترام به حاکمیت ملی و تمامیت ارضی اوکراین شده است، اما بر اساس اسناد محرمانه افشا شده آمریکا، گوترش به سخنگوی خود گفته او برای کمک به اوکراین رفته است، اما اوکراینی‌ها هر کاری برای باج خواهی انجام می‌دهند.

پیش از این، شبکه تلویزیونی جهانی بی بی سی گزارش داده بود چندین سند محرمانه آمریکا ارتباطات خصوصی مربوط به گوترش و معاونش را توصیف می‌کنند. این اسناد حاوی مشاهدات صریح گوترش در مورد جنگ در اوکراین و تعدادی از رهبران آفریقایی است. یکی از اسناد فاش شده بر قرارداد غلات دریای سیاه متمرکز است که با میانجیگری سازمان ملل متحد و ترکیه در ماه ژوئیه بدست آمد.

اسناد سری آمریکا اعلام می‌کنند که گوترش برای حفظ این توافق حاضر به تامین منافع روسیه حتی اگر این منافع شامل افراد یا شرکت‌های تحت تحریم‌های غرب باشند، بوده است. بر اساس ارزیابی واشنگتن، اقدامات دبیرکل سازمان ملل تلاش‌های گسترده‌تر برای پاسخگو ساختن مسکو به خاطر اقداماتش در اوکراین را تضعیف می‌کند.

در پی افشای  اسناد و جزئیات محرمانه طرح آمریکا و ناتو برای تجهیز ارتش اوکراین برای حمله به روسیه و نیز اسناد محرمانه دیگر دولت بایدن، در شبکه‌های اجتماعی توئیتر و تلگرام منتشر شده که بازتاب‌های بسیاری داشته و افشا کننده وقایع بسیاری در حوزه‌های مختلف است، اف بی آی (پلیس فدرال آمریکا)  ۲۴ فروردین ماه اعلام کرد مظنون افشای اسناد اطلاعاتی بسیار محرمانه در فضای مجازی را دستگیر کرده است.

مظنون مرد جوانی به نام "جک تکسیرا " است. نیویورک تایمز که برای اولین بار نام او را  فاش کرد، گزارش داد که او یک عضو ۲۱ ساله از شاخه ۱۰۲  اطلاعاتی گارد ملی هوایی ماساچوست است.

روزنامه گزارش واشنگتن پست در گزارشی از  یک جامعه مجازی کوچک در دیسکورد (یک رسانه مخصوص بازیگران بازی‌های کامپیوتری) گفته بود که به نظر می‌رسد،   اسناد برای اولین بار توسط مدیر این گروه به اشتراک گذاشته شده است.

روزنامه واشنگتن  پست افزود فردی که برای اولین بار اسناد را به اشتراک گذاشته بود به نام او جی  "OG" شناخته می‌شد و در یک پایگاه نظامی کار می‌کرد. سایر اعضای گروه به پست گفتند که این فرد  انگیزه سیاسی یا ایدئولوژیکی ندارد و انتظار نداشته اسناد خارج از این گروه به اشتراک گذاشته شود.

مقامات آمریکایی در رده‌های مختلف برای کنترل پیامد‌های داخلی و خارجی افشای این ۱۰۰ سند سری و فوق سری در فضای مجازی همچنان در تکاپو هستند. البته چندین فرضیه و احتمال تاکنون در رابطه با موضوع افشای اسناد محرمانه وزارت دفاع آمریکا که بخشی از آن به جنگ اوکراین مربوط می‌شود، مطرح شده است که در این میان عده‌ای از کارشناسان نظامی روس نظریه "جعلی بودن" این اسناد و انتشار "عمدی" آن را محتمل‌تر می‌دانند.

از سوی دیگر و با هدف کاستن از پیامد‌های داخلی و بین المللی افتضاح اطلاعاتی آمریکا، کاخ سفید از خبرنگاران خواست تا در مورد محتوای اسناد لو رفته سیا و پنتاگون گزارش تهیه نکنند!

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته