دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
26 فروردين 1402 - 10:45
تعلل بانک ها در اجرای بخشنامه بانک مرکزی و سازمان حمایت؛

مسدودی حساب وکالتی خرید خودرو هنوز آزاد نشده است

مسدودی حساب وکالتی خرید خودرو هنوز آزاد نشده است
در حالی که بانک مرکزی طی بخشنامه‌ای به بانک‌های عامل دستور رفع مسدودی حساب‌های وکالتی را صادر کرده، اما به نظر می‌رسد به دلیل تعطیلی‌های اخیر، برخی بانک‌ها هنوز نسبت به رفع مسدودی اقدام نکرده اند که سبب نامه‌نگاری رئیس سازمان حمایت با مدیران بانک‌ها شد.
کد خبر : 841788

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا،سه شنبه ۲۲ فروردین امسال بانک مرکزی طی بخشنامه‌ای به ۲۷ بانک و مؤسسه اعتباری اعلام کرد که نسبت به رفع مسدودی حساب‌های وکالتی آن دسته از افرادی که در طرح ثبت نام یکپارچه خودرو در اسفند سال گذشته ثبت نام کرده بودند و برای برداشت از آن حساب به سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان وکالت داده بودند، اقدام کنند.

**بانک مرکزی در این بخشنامه آورده:

«حسب پیگیری وزارت صنعت، معدن و تجارت از این بانک درخصوص رفع مسدودی از حساب‌های وکالتی متقاضیان ثبت‌نام خودرو‌های وارداتی که به نام سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان مسدود گردیده بود، بانک مرکزی طی بخشنامه‌ای بانک‌ها را مکلف نمود با قید تسریع نسبت به رفع مسدودی از حساب‌های مذکور اقدام نمایند.»

با این حال با توجه به تعطیلی چهارشنبه هفته گذشته و نیز تعطیلی پنجشنبه ستاد‌های مرکزی نهاد‌های مالی، برخی بانک‌ها هنوز نسبت به این موضوع اقدام نکرده اند. هر چند تعدادی از بانک‌ها مسدودیت حساب‌های وکالتی را رفع کرده و امکان برداشت از حساب وکالتی فراهم شده است.

این در حالی است که وزارت صمت در اسفند سال گذشته و هنگام ثبت نام خودروی طرح یکپارچه، از ممنوعیت برداشت از حساب‌های وکالتی طرح عرضه یکپارچه خودرو تا زمان تعیین تکلیف شدن دریافت خودرو خبر داده بود.

عدم اجرای دستورالعمل بانک مرکزی از سوی برخی بانک‌ها و برنداشتن مسدودی حساب وکالتی سبب شد تا حسین فرهیدزاده معاون وزیر صمت و مدیرعامل سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان شخصا طی نامه‌ای در تاریخ پنجشنبه ۲۴ فروردین به مدیران عامل ۲۷ بانک و مؤسسه اعتباری خواستار رفع مسدودی حساب‌های وکالتی که متقاضیانِ طرح عرضه یکپارچه خودرو به نام این سازمان افتتاح کرده اند، شده است.

**در نامه سازمان حمایت آمده است:

«باعنایت به انجام اولویت‌بندی طرح متقاضیان خرید خودرو‌های تولید داخل از طریق سامانه یکپارچه فروش و حسب تصمیمات متخذه، مقرر شد تمامی بانک‌های عامل نسبت به رفع مسدودی حساب وکالتی به مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان، مربوط به طرح فروش خودرو‌های داخلی به نام این سازمان، اقدام کنند؛ لذا مستدعی است، ضمن تسریع در رفع مسدودی حساب متقاضیان مذکور، دستور فرمایید نسبت به ابلاغ و اطلاع‌رسانی موضوع به تمامی شعب مرتبط اقدام لازم معمول و نتایج به این سازمان منعکس شود.»

**سازمان حمایت: برداشت از حساب وکالتی به منزله انصراف از طرح نیست

سازمان حمایت در این نامه که خطاب به مدیران عامل بانک‌ها و مؤسسات اعتباری نگاشته، اعلام کرده است برداشت از حساب وکالتی به معنای انصراف از طرح نیست. در این نامه آمده است:

«بدیهی است مبالغ مذکور به منزله انصراف و حذف اولویت متقاضی نبوده و چنانچه متقاضیان در طرح‌های دیگر فروش خودرو شرکت کنند، می‌توانند در مهلت مقرر و براساس اولویت‌بندی اعلامی و فرآیند‌های مربوطه نسبت به خرید خودروی خود اقدام کنند.»

برخی بانک‌ها هنوز نسبت به رفع مسدودی حساب‌های وکالتی اقدام نکرده‌اند/ درخواست معاون صمت از بانک‌ها

برخی بانک‌ها هنوز نسبت به رفع مسدودی حساب‌های وکالتی اقدام نکرده‌اند/ درخواست معاون صمت از بانک‌ها

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته