دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
23 اسفند 1393 - 10:31

دست رد «عبدالله گل» به سینه «اردوغان»/حضور گل در انتخابات پارلمانی منتفی شد

سخنان هفته گذشته رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهوری ترکیه در مورد بازگشت احتمالی عبدالله گل، رئیس‌جمهوری سابق این کشور به صحنه فعال سیاست و نامزدی وی برای نمایندگی مجلس ترکیه، گمانه‌زنی‌ها در مورد آینده سیاسی گل و حزب حاکم عدالت و توسعه را قوت بخشیده است.
کد خبر : 8410

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، اردوغان در روزهای گذشته در پاسخ به پرسشی درباره احتمال نامزدی عبدالله گل در انتخابات آتی مجلس این کشورگفت: این تصمیم شخصی گل خواهد بود ولی تصمیمی که وی خواهد گرفت تصمیمی مفید و خوب خواهد بود.


اظهارات اردوغان در این زمینه سخنانی نبود که به یکباره ایراد شده باشد و به طور یقین رئیس‌جمهوری ترکیه سنجیده این سخنان را ایراد کرد،چراکه تنها لحظاتی بعد از ارایه اظهارات اردوغان سخنانش از سوی برخی مشاوران نزدیکش در تویتر منتشر شد.


رسانه‌های نزدیک به دولت آنکارا نیز در پی ایراد این سخنان به‌طور گسترده آن را پوشش دادند و به گفته کار‌شناسان سیاسی این مساله نیز نشان از جدیت اردوغان در سخنانش دارد.


قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه در فروردین ماه سال‌جاری گمانه‌زنی‌ها در مورد آینده سیاسی حزب عدالت و توسعه نام عبدالله گل به عنوان رهبر آتی حزب و نخست‌وزیر مطرح می‌شد ولی اردوغان رهبری حزب و نخست‌وزیری را به احمد داوداوغلو سپرد و در ماه‌های گذشته نیز نام گل به‌طور گسترده در رسانه‌های حامی دولت مطرح نمی‌شد.


سخنان اردوغان در مورد اینکه نامزدی گل در انتخابات مجلس موجب خیر و برکت خواهد بود در اصل چراغ سبزی به گل از سوی اردوغان برای ورود دوباره به صحنه سیاسی در حزب عدالت و توسعه حزبی که اردوغان به رغم ریاست‌جمهوری همچنان حاکم اصلی آن است.


اکنون ترکیه علاوه بر مسایل اقتصادی و کاهش مداوم ارزش لیرترک در مقابل دلار آمریکا، با بحران منطقه‌ای ناشی از وجود داعش در نزدیکی مرزهای این کشور با عراق و سوریه، روند صلح دولت آنکارا با حزب کارگران که همگی عواملی تاثیرگذار در آینده کشور هستند، روبه رو است.


استعفای هاکان فیدان رئیس سازمان اطلاعات و امنیت ترکیه «میت» در هفته‌های گذشته و نامزدی وی برای نمایندگی مجلس و سخنان اردوغان مبنی بر اینکه فیدان نباید استعفا می‌کرد و او از فیدان رنجیده خاطر است از سوی کار‌شناسان سیاسی به عنوان دلگیری رئیس‌جمهوری از داوداوغلو نخست‌وزیر منتخب وی نیز ارزیابی شد، چرا که داوداوغلو از نامزدی فیدان ابراز خرسندی کرده و وی را لایق مقام‌هایی بالا‌تر دانسته است.


انتقادهای اردوغان از سقوط ارزش لیرترک در قبال دلار آمریکا و اصرار وی به کاهش نرخ بهره‌ها از سوی بانک مرکزی و سخنان مسئولان دولت داوداوغلو در زمینه اینکه بانک مرکزی یک نهاد مستقل است، نیز از سوی کار‌شناسان به عنوان مورد دیگر اختلاف بین اردوغان و دولت داوداوغلو ارزیابی می‌شود.


اردوغان در جریان یک می‌تینگ در روزهای گذشته به صراحت خواستار انتخاب ۴۰۰ نماینده برای حزب عدالت و توسعه در انتخابات آتی مجلس شد، سخنانی که انتقادهای تند و تیز احزاب مخالف را بدنبال داشت و مخالفین اردوغان را متهم به نقض سوگند ریاست جمهوری در بی‌طرفی مقام ریاست‌جمهوری کردند.


مداخله صریح و آشکار اردوغان در مساله انتخابات مجلس نیز از سوی کار‌شناسان سیاسی به عنوان نگرانی وی از این انتخابات ارزیابی می‌شود و کار‌شناسان می‌گویند: اردوغان با به زمین زدن برگ برنده شرکت عبدالله گل در انتخابات سعی دارد هیجان و شوری در حزب عدالت و توسعه ایجاد و از تنبلی در داخل حزب در آستانه انتخابات جلوگیری کند.


کار‌شناسان سیاسی در آنکارا با طرح این پرسش که در صورت نامزدی عبدالله گل در انتخابات مجلس و انتخاب آینده وی و حزب عدالت و توسعه چه خواهد شد؟ اعلام نظر کرده بودند: در گزینه نخست در صورت انتخاب به نمایندگی، گل به رهبری حزب عدالت و توسعه برگزیده و در بعد از آن نیز به عنوان نخست‌‎وزیر برگزیده خواهد شد.


کار‌شناسان سیاسی با یادآوری اینکه گل در صورت نامزدی در انتخابات مجلس و پیروزی اگر به عنوان رهبر حزب و نخست‌وزیر انتخاب نشود تنها به عنوان نماینده باقی نخواهد ماند می‌گویند: گل یک وزنه مهم در داخل حزب عدالت و توسعه است، وی نامزد بالقوه حاکمیت در داخل این حزب خواهد بود و می‌تواند موجب جذب بسیاری از پایه گذاران قدیمی حزب که در حال حاضر ارتباط خود با حزب را قطع و یا به حاشیه رانده شده‌اند با حزب شود.


در میان این گمانه‌زنی‌ها، عبدالله گل در جمع خبرنگاران و در پاسخ به سوالی درباره احتمال شرکت در انتخابات پارلمانی این کشور گفت:نمی‌خواهم به صحنه سیاسی بازگردم و قصد شرکت در انتخابات مجلس را هم ندارم.


این اظهارات گل و جواب رد او به اردوغان برای شرکت در انتخابات پارلمانی ترکیه، مجددا اختلاف‌های گل و اردوغان را تقویت کرد. این در حالی بود که رئیس‌جمهوری ترکیه شخصا از گل برای شرکت در انتخابات دعوت کرده بود.


به گفته کار‌شناسان سیاسی، بازگشت دوباره گل به صحنه فعال سیاست می‌توانست موجب تاثیرگذاری در راهبردهای حزب حاکم عدالت و توسعه و در راس آن‌ها نیز تغییر سیستم پارلمانی به سیستم ریاستی خواهد شد.عبدالله گل تاکنون باره مخالفت خود را با سیستم ریاستی بدانگونه که مورد نظراردوغان است، اعلام کرده است.


کار‌شناسان سیاسی می‌گویند: به دلیل حساسیت انتخابات آتی مجلس ملی ترکیه که در خردادماه برگزار خواهد شد، صحنه سیاسی ترکیه روزهای آینده آبستن حوادث جدیدی می‌تواند باشد و بازگشت احتمالی گل به صحنه فعال سیاسی ترکیه نیز بسیاری از معادلات سیاسی ان کشور بخصوص در داخل حزب حاکم را تغییر خواهد داد.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته