دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
مقام مسئول وزارت جهاد تشریح کرد؛

بازار میوه شب عید چگونه گذشت؟

بازار میوه شب عید چگونه گذشت؟
معاون فنی و بازرگانی سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران از تامین و توزیع حدود ۱۶ هزار و ۵۰۰ تن میوه شب عید (به جز شهر تهران) خبر داد.
کد خبر : 840395

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری آنا به نقل از وزارت جهادکشاورزی، مرتضی معتمد، معاون فنی و بازرگانی سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران از تامین و توزیع حدود ۱۶ هزار و ۵۰۰ تن میوه شب عید (به جز شهر تهران) خبر داد و گفت: در سال جاری امور مربوط به طرح تنظیم بازار میوه استان‌ها به کمیته راهبری استان متشکل از نمایندگان دستگاه‌های متولی و مرتبط با امر تنظیم بازار به ریاست رئیس سازمان جهادکشاورزی استان تفویض شد تا کمیته مذکور با هماهنگی ستاد تنظیم بازار استان و استاندار نسبت به تعیین مقدار میوه مورد نیاز تنظیم بازار شب عید آن استان و همچنین انتخاب مباشر اجرایی طرح از بخش خصوصی اقدام کنند، بنابراین هر استان براساس سابقه و تجربه ۱۵ ساله خود در اجرای این طرح، مبادرت به تعیین میزان میوه مورد نیاز برای تنظیم بازار میوه شب عید کرد.

وی ادامه داد: در استان تهران حسب تصمیم ستاد تنظیم بازار و با توجه به اهمیت و گستردگی، توزیع میوه شب عید در اختیار سازمان میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران قرار گرفت تا با بهره‌گیری از حدود ۳۰۰ میدان، بازار و بازار محله‌ای با حدود ۲۵۰۰ غرفه مبادرت به تامین و توزیع گسترده و نامحدود میوه با قیمت حدود ۲۵ تا ۳۰ درصد زیر قیمت روز میوه مشابه در بازار کنند.

به گفته این مقام مسئول، عرضه میوه شب عید در میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران به خوبی انجام شد، حتی سازمان مذکور با حذف روز‌های تعطیل و افزایش ساعات کاری نهایت تلاش برای خدمت‌رسانی به مردم را انجام داده است.

معتمد افزود: سازمان تعاون روستایی استان تهران نیز امر تامین و توزیع میوه را برای سایر شهرستان‌های استان تهران برعهده داشته که با برپایی غرفه عرضه مستقیم مقدار حدود ۷۷۵ تن میوه را عرضه کره است.

معاون فنی و بازرگانی سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران تصریح کرد: میدان مرکزی میوه و تره‌بار تهران هم به عنوان مهم ترین مرکز تامین و توزیع میوه در کشور با اهتمام بیشتری نسبت به سنوات قبل به کمک شتافت و ضمن هماهنگی با تولید کنندگان، سردخانه‌داران و ذخیره‌سازان، بیشترین حجم میوه را در ایام مذکور تامین و برای تغذیه میادین میوه و تره‌بار شهرداری و صنوف سطح شهر و حتی سایر استان‌ها عرضه و با قیمت‌های رقابتی در اختیار مردم  قرار داد.

وی درباره نحوه توزیع میوه شب عید تصریح کرد: این همکاری بین بخش‌های خصوصی و دولتی براساس بند ۶ مصوبه ۹ آذر ماه ستاد تنظیم بازار کشور انجام شد که طرح تنظیم بازار میوه شب عید را با نظارت استانداران به بخش خصوصی واگذار کرد، حاصل این واگذاری تامین و توزیع میوه با کیفیت و قیمت مناسب به مردم در ایام پایانی سال و نوروز ۱۴۰۲ و جلوگیری از ضرر و زیان دولت شده است.

تعیین قیمت مصوب به صورت ملی برای میوه شب عید غیرکارشناسی است

معتمد با اشاره به عدم تعیین قیمت مصوب به صورت ملی برای میوه شب عید، آن را غیرکارشناسی خواند و افزود: قیمت میوه با توجه به کیفیت و دوری یا نزدیکی به قطب‌های تولید متفاوت است و به طور طبیعی قیمت میوه در استان‌های تولید کننده بسیار ارزان‌تر از استان‌های مصرف کننده که تامین میوه آن‌ها متضمن حمل میوه به مسافت‌های طولانی و انبارش مجدد آن در سردخانه است، لذا تعیین قیمت برای عرضه میوه تنظیم بازار باید تابعی از قیمت روز میوه مشابه در استان محل عرضه باشد، به گونه‌ای که اگر قیمت عرضه بسیار کمتر از قیمت روز میوه مشابه در بازار باشد، مراکز عرضه با هجوم مردم و اگر بالاتر باشد با بی‌توجهی مردم، ماندن میوه و افت و ضایعات بالا مواجه خواهند شد و این‌گونه تصمیمات با امر تنظیم‌گری بازار در تضاد است.

وی اظهار داشت: بنا بوده تا مباشرین، میوه را فقط ۱۰ درصد ارزان‌تر از قیمت روز میوه مشابه عرضه کنند، ولی با تمهیدات گرفته شده از سوی کمیته راهبری استان‌ها و مشارکت حداکثری بخش خصوصی این رقم به طور میانگین به حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد افزایش یافت.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب