دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
15 فروردين 1402 - 17:07
با سود ۲ میلیون تومانی خریداران محقق شد؛

کشف قیمت ۹.۵ میلیون تومانی ربع سکه در اولین روز حراج مرکز مبادله

کشف قیمت ۹.۵ میلیون تومانی ربع سکه در اولین روز حراج مرکز مبادله
در حالی که در بازار آزاد، ربع سکه ۱۱ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان معامله شد، در اولین حراجی این کالا در مرکز مبادله ارز و طلا، ۹.۵ میلیون تومان کشف قیمت شد.
کد خبر : 840182

به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد خبرگزاری آنا، امروز سه شنبه ۱۵ فروردین اولین حراجی ربع سکه با نمادی با همین نام در مرکز مبادله ارز و طلای ایران برگزار شد که در آن ۱۱۲ قطعه رب سکه به فروش رفته است.

آنگونه که مسعود توکلی مدیر ارز خدماتی مرکز مبادله ارز و طلا ایران اعلام کرده، امروز ۱۱۲ قطعه ربع سکه با میانگین قیمت ۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان عرضه شده است.

این مقام مسئول، مدل معاملاتی ربع سکه را مانند مدل معاملاتی فروش ارز سهمیه‌ای با کارت ملی در سرفصل‌های تامین نیاز‌های ضروری کد ۵۶ و کد ۲۴ بخشنامه ابلاغی بانک مرکزی دانسته و گفته است: تفاوت مدل معاملاتی این دو کالا (ربع سکه و ارز سهمیه‌ای) در این است که صراف‌ها از منابع داخلی خودشان می‌توانند ارز سهمیه‌ای را بر اساس دستورالعمل اجرایی ابلاغ شده خرید و فروش کنند، اما برای عرضه سکه تنها عرضه کننده، بانک مرکزی است.

مدیر ارز خدماتی مرکز مبادله ارز و طلا ایران ادامه داد: حراج امروز بر مبنای حراج چند قیمتی بود، یعنی صراف‌ها نرخ‌های پیشنهادی خودشان را اعلام کردند و بر اساس آن کشف قیمت انجام شده و حراج صورت گرفت.

توکلی با اشاره به اینکه در این مرحله مجوز عرضه ۳۰۰ هزار ربع سکه بهار آزادی را از بانک مرکزی دریافت کردیم گفت: این مجوز ممکن است در ادامه و حتی با تمام شدن این تعداد، تمدید شود. البته امروز عرضه ربع سکه با میانگین نرخ ۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان کشف قیمت صورت گرفت و تعداد کمی عرضه داشتیم.

وی با اشاره به کاهشی بودن قیمت ربع سکه به عنوان دلیل پایین بودن تقاضا برای خرید ربع سکه، اظهار کرد: امروز تعداد ۱۱۲ قطعه ربع سکه با میانگین قیمت اعلام شده عرضه شد. مردم نیز می‌توانند با مراجعه به صرافی‌های مجاز که در فهرست صرافی‌های طرف معامله با مرکز مبادله هستند، ربع سکه مورد نیاز خودشان را خریداری کنند.

مدیر ارز خدماتی مرکز مبادله ارز و طلا ایران گفت: بر اساس دستورالعمل صادر شده، صرافی‌هایی که ربع سکه را در این حراج‌ها خریداری می‌کنند، اجازه دارند آن را با قیمت یک درصد بیشتر از نرخ میانگین کشف شده به مردم بفروشند.

گفتنی است در معاملات امروز بازار آزاد، ربع سکه ۱۱ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان قیمت خورده بود که درنتیجه خریداران این محصول از مرکز مبادله، با ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان سود نسبت به بازار آزاد، ربع سکه را خریداری کردند.

در زمستان سال گذشته نیز بانک مرکزی اقدام به عرضه ربع سکه در بورس کالا کرده بود که در مدت کوتاهی توانست در نرخ ربع سکه اثرگذار باشد، اما با راه اندازی مرکز مبادله ارز و طلای ایران در اسفند سال قبل، معاملات ربع سکه در بورس کالا متوقف و از نیمه دوم فروردین امسال به مرکز مبادله منتقل شد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته