دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
15 فروردين 1402 - 11:19
در نشست خبری و در پاسخ به آنا مطرح شد؛

وعده سخنگوی دولت؛ استفاده از ظرفیت دانش بنیان‌ها برای حل مشکلات اقتصادی کشور

وعده سخنگوی دولت؛ استفاده از ظرفیت دانش بنیان‌ها برای حل مشکلات اقتصادی کشور
سخنگوی دولت گفت: حتما دولت در سال جاری از ظرفیت شرکت های دانش بنیان و نخبگان برای توسعه هرچه بیشتر کشور و آسیب شناسی مسائل اقتصادی و حل این آسیب ها بهره برداری خواهد کرد.
کد خبر : 840079

به گزارش خبرنگار گروه سیاست خبرگزاری آنا، علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت امروز(سه شنبه) در نشست خبری ضمن تبریک سال نو و آرزوی بهره‌مندی از توفیقات ماه مبارک رمضان گفت: شهادت مستشاران نظامی ایران در سوریه را تسلیت عرض می‌کنم. رژیم صهیونسیتی بار دیگر نشان داد در مواقع بحران‌های داخلی، دست به اقدامات تروریستی بیرون از مرز می‌زند که قابلیت پیگیری حقوقی و دیپلماتیک دارد و بدون پاسخ هم نخواهد ماند.

وی در مورد آمار سفرهای نوروزی امسال، بیان کرد: در این ایام ۲۰ دستگاه مختلف برای آرامش، تأمین امنیت و سلامت مردم در سفرهای نوروزی مشارکت کردند. در بخش ریلی با یک میلیون و ۶۰۰ هزار سفر رشد ۳۰ درصدی داشتیم. در بخش هوایی با جابه‌جایی بیش از ۲ میلیون نفر، رشد ۲۰ درصدی را تجربه کرد. در حوزه دریایی نیز در ایام نوروز بیش از ۶ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر تردد در دریا داشتند که همزمان ۶۰۰ هزار خودرو نیز جابه‌جا شد و نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۲ درصد رشد داشت.

سخنگوی دولت با بیان اینکه در سال گذشته ۳۵۰ نقطه پرحادثه جاده‌ها اصلاح شد، اظهار کرد: در ۱۴۶۵ پایگاه جمعیت هلال احمر، نزدیک به ۸۰ هزار نفر از نیروهای داوطلب و کادر در طرح نوروزی هلال احمر به فعالیت امداد و نجات و ارائه خدمت به مردم پرداختند. در مجموع بیش از ۴ هزار مأموریت از سوی نیروهای جمعیت هلال‌احمر در نوروز ۱۴۰۲ انجام شده و به ۵۸ هزار نفر از آسیب دیدگان حوادث مختلف خدمت ارائه شد.

بهادری جهرمی همچنین در مورد نظارت‌ها برای جلوگیری از گران‌فروشی؛ گفت: از ۸ اسفند گشت‌های نظارتی سازمان تعزیرات حکومتی فعال شده و تا پایان تعطیلات نوروزی ۱۴ هزار گشت انجام شده که بیش از ۱۰۰ هزار مورد بازرسی صورت گرفته است. در حوزه کالا و خدمات بیش از ۱۹ هزار پرونده به این سازمان ارسال شده است.

وی درمورد مهمترین اقدامات صورت گرفته دولت از ابتدای سال جاری، اظهار کرد: از نمونه اقدامات دولت می‌توان به تکمیل فهرست انتشار صورت‌های مالی ۱۱۲۰ شرکت دولتی در سامانه کدال، افتتاح سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم، اعلام نتایج بررسی علل بروز مشکلات پرداخت حقوق اسفندماه معلمان و امتیازات قانون رتبه‌بندی اشاره کرد.

سخنگوی دولت افزود: بررسی و تصویب آخرین اصلاحات آیین‌نامه اجرایی مولدسازی دارایی‌های دولت در جلسه شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا، تفویض اختیار به بانک مرکزی برای بررسی وضعیت و تعیین تکلیف تعدادی از مؤسسات اعتباری در جلسه شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا، ادامه تشکیل جلسات کمیسیون تدوین برنامه هفتم توسعه و شکست امریکا مقابل ایران در دیوان بین المللی دادگستری لاهه، بخش دیگری از مهم‌ترین اقدامات دولت از ابتدای سال جاری بوده است.

بهادری جهرمی با اشاره به ابلاغ بخشنامه تسهیلات قرض الحسنه ازدواج، گفت: مطابق این بخشنامه برای هر یک از زوجهایی که تاریخ ازدواج آنها بعد از سال ۱۳۹۸ بوده است، مبلغ یک میلیارد و هشتصد میلیون ریال و با دوره‌ی بازپرداخت ده ساله اختصاص پیدا می‌کند.

وی اضافه کرد: البته برای زوج‌های زیر بیست و پنج سال و زوجه‌های زیر بیست و سه سال مبلغ دو میلیارد و دویست میلیون ریال خواهد بود. همچنین دستورالعمل تسهیلات قرض الحسنه فرزندآوری نیز ابلاغ شده است.

سخنگوی دولت همچنین خبر داد که بعد از جلسه امروز کارگزاران نظام با مقام معظم رهبری، پنجمین جلسه مشترک دولت و مجلس شورای اسلامی فرداشب به میزبانی دولت در اجلاس سران برگزار می‌شود.

برنامه هفتم به زودی نهایی می‌شود

بهادری جهرمی با اشاره به اقدامات دولت در دو هفته اخیر،گفت: درباره برخی مشکلات واریز حقوق معلمان تحقیقات لازم انجام شد و اطلاعات لازم گردآوری‌شده و گزارش نهایی به رییس‌جمهور تقدیم شد و برای پرداخت حقوق معوقه فرهنگیان و تصمیم‌گیری مدیریتی در این زمینه انجام شد.

وی افزود: آیین‌نامه اجرایی مولدسازی دولت در جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا بررسی شد و اصلاحات لازم انجام شد.

سخنگوی دولت تاکید کرد: همچنین کمیسیون تدوین برنامه هفتم در دولت بدون وقفه در تعطیلات هم جلسه داشت و امروز عصر هم جلسه خواهد داشت تا برنامه با مشارکت دستگاه‌های اجرایی به‌زودی نهایی و پیش از موعد مطرح‌شده در نامه رییس مجلس آماده تقدیم به مجلس بشود.

بهادری جهرمی با اشاره به نام‌گذاری سال ۱۴۰۲ به نام مهار تورم و رشد تولید گفت: در ابتدای دولت سیزدهم نرخ رشد نقدینگی نزدیک به ۴۰ درصد بود اما با توجه به اقدامات خوب انجام شده در این دولت، در اسفندماه ۱۴۰۱، این شاخص به ۲۷/۸ کاهش پیدا کرد. اما این میزان کاهش کافی نیست و سنگینی بار دولت همچنان در این حوزه مضاعف است. 

وی اظهار کرد: بلافاصله بعد از نام‌گذاری سال ۱۴۰۲ از سوی رهبر معظم انقلاب نخستین جلسه ستاد اقتصادی دولت در اولین روز کاری امسال تشکیل شد و همه مباحث برای کنترل و مهار تورم مرور شد و برنامه‌های خوبی برای اجرا طراحی شد.

اقدام صهونیست‌ها بدون پاسخ نمی‌ماند

سخنگوی دولت همچنین شهادت دو تن از مستشاران نظامی ایران در سوریه را تسلیت گفت و افزود: رژیم صهیونسیتی بار دیگر نشان داد در مواقع بحران‌های داخلی، دست به اقدامات تروریستی بیرون از مرز می‌زند که قابلیت پیگیری حقوقی و دیپلماتیک دارد و بدون پاسخ هم نخواهد ماند.

بهادری جهرمی با اشاره به دعوت رسمی پادشاه عربستان از رئیس جمهور برای سفر به این کشور؛ گفت: وزرای خارجه ایران و عربستان تاکنون سه بار مذاکره داشتند و در گفت‌وگوی بین پادشاه عربستان و رئیس‌جمهور دعوتی از رئیس جمهور کشورمان صورت گرفت.  حال قرار است در روزهای آینده وزرای امور خارجه دو کشور دیداری داشته باشند.

وی درباره رای نهایی دیوان بین‌المللی لاهه گفت: رای دادگاه لاهه، یک شکست تاریخی برای آمریکایی بود که عادت داشت قوانین بین المللی را نقض کند. رای دادگاه به اصل بروز خسارت و التزام جبران خسارت به نفع جمهوری اسلامی ایران صادر شده است که نوعی اعتراف بین المللی به حقانیت ایران است.

سخنگوی دولت تاکید کرد: مذاکرات  تعیین میزان خسارات مربوط به این رأی ، یک مذاکرات فنی است و در موعد مقرر مذاکرات آن آغاز خواهد شد.

بهادری جهرمی به اصل و لزوم جبران خسارت از سوی ایالت متحده اشاره کرد و گفت اما در برخی از موضوعات نتوانسته است صلاحیت خود را احراز کند.

وی درباره مذاکرات بین دو کشور گفت: بحث میزان خسارت‌ها فنی بوده و سیاسی نیست. در زمان خود درباره سطح و نوع مذاکرات تصمیم‌گیری می‌شود و طبیعتا همانطور که در حکم دیوان قید شده است، اگر پس از دو سال به نتیجه‌ای نرسند، دیوان درباره میزان خسارت تصمیم‌گیزی خواهد کرد.

سخنگوی دولت به تشکیل کمیته رصد و پایش مستمر تورم، از شهریور سال گذشته در دولت سیزدهم اشاره کرد و گفت: اما در آنچه در اسفند ماه تصویب شد، موارد مربوط به جوانب عملیاتی آن است.

بهادری جهرمی افزود: بناست تمام لوایح و مصوبات دولت پیش از طرح در هیئت دولت، در این کمیته بررسی و از نظر تورمی جوانب آن سنجیده شود. 

وی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه آیاد دولت تصمیمی برای ارائه لایحه‌ای برای مقابله با رعایت‌نشدن حجاب در میان بخشی از جامعه دارد؟ گفت: وضعیت قانونی در خصوص پوشش کاملاً روشن است. هم عرف، هم قانون و هم شرع در این زمینه بر نکات روشنی تأکید دارند.

دبیر هیئت دولت تاکید کرد: اغلب مردم هم انتظار به حقی از دولت برای اجرا و توجه به رعایت قانون دارند و دولتمردان مکلف هستند در رعایت احکام قانونی و اجرای آن پیشگام باشند. دولتمردان و دستگاه‌های دولتی باید در چارچوب قانون عمل کنند و کوتاهی در این زمینه از خود نشان ندهند.

پیوستن ۳۵ هزار فروشگاه زنجیره‌ای به طرح کالابرگ الکترونیکی

بهادری جهرمی همچنین درخصوص آخرین وضعیت اجرایی شدن کالابرگ الکترونیکی، گفت: تاکنون بیش از ۳۵هزار فروشگاه زنجیره‌ای در سراسر کشور به این طرح پیوستند و مردم می‌توانند از این روش به جای برداشت نقدی استفاده کنند و اگر کسی بخواهد به صورت نقدی یارانه خود را دریافت کند، می‌تواند یک ماه قبل نسبت به دریافت آن اقدام کند.

وی با بیان اینکه عرضه‌های ارزی متعدد صورت می‌گیرد و در سامانه تقاضا کمتر از میزان عرضه است،تاکید کرد: ایام جنگ اقتصادی، ایام پرنوسانی است و کسانی که نیاز‌های واقعی ندارند، نباید به این نوسانات توجه داشته باشند.

استفاده از ظرفیت دانش بنیان‌ها برای حل مشکلات اقتصادی کشور

سخنگوی دولت در پاسخ به سوال آنا درمورد راهکار دولت برای اجرایی شدن شعار سال و استفاده از ظرفیت دانشگاه‌ها برای تحقق«مهار تورم، رشد تولید»، گفت: از اصلی ترین روش های کنترل تورم و رشد تولید توجه به ظرفیت نخبگان است، ضمن آنکه با تکیه بر توان داخلی قدرتمند شدن کشور محقق خواهد شد.

بهادری جهرمی بیان کرد: قدرت نیروی جوان پرانگیزه کشور می تواند هم مسیرهای تکنولوژی و فناوری را باز کند. هم می‌تواند آورده های برای کشور داشته باشد. طبیعتا دیپلیماسی فعال و سیاست منطقه ای که دولت پیش گرفته کمک حال این مسیرخواهد بود.

وی افزود: تلاش دولت مبتنی بر شعار سال گذشته برای حمایت از نخبگان و شرکت های دانش بنیان بود. حتما در سال جاری از ظرفیت شرکت های دانش بنیان و نخبگان برای توسعه هرچه بیشتر کشور و آسیب شناسی مسائل اقتصادی و حل این آسیب ها بهره برداری خواهد کرد.

در زمان مناسب پاسخ اقدامات دشمن دو ملت ایران و آذربایجان را می دهیم

بهادری جهرمی درباره مواضع تند مقامات جمهوری آذربایجان نیز گفت: جمهوری اسلامی با دقت کنشگری های رژیم صهیونیستی را در مورد دو کشور ایران و آذربایجان زیر نظر دارد و به موقع اقدام لازم را انجام خواهد داد.

وی با بیان اینکه دو کشور پیوندهای ناگسستنی دارند،اظهار کرد: رژیم صهیونیستی که دشمن هر دو ملت است، تلاش کرده شکافی را ایجاد کند. وزارت امور خارجه اقدامات دشمن دو ملت را رصد می‌کند و در زمان مناسب پاسخ خواهد داد.

سخنگوی دولت درباره آخرین وضعیت مسکن ملی هم گفت: سال گذشته هر هفته پنج هزار مسکن در ماه‌های پایانی سال داشتیم. امسال هم با سرعت بیشتری این برنامه را دنبال خواهیم کرد تا عقب‌ماندگی‌های گذشته باید جبران شود.

 بهادری جهرمی در پاسخ به پرسشی مبنی بر شایعات در مورد کمبود در زمینه تجهیزات دارو در سال آتی به علت کمبود رقمی که در بودجه در نظر گرفته شده، گفت: تخصیص منابع لازم برای تأمین دارو و تجهیزات پزشکی از اولویت های دولت بوده و در بودجه سال جاری نیز پیش بینی شده است.

وی تاکید کرد: رئیس جمهور هم در این زمینه تاکید ویژه‌ای دارد و به محض این که وزارت بهداشت اعلام می‌کند که منابعی در این زمینه لازم دارد، جزو اولویت‌های اولیه است. با توجه به تکیه دولت بر توان داخلی در حوزه تامین دارو و تجهیزات پزشکی، ان‌شاءالله در سال جاری در این زمینه با مشکل روبرو نخواهیم بود.

سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی در مورد میزان افزایش حقوق کارگران در سال جاری، اظهار کرد: قانون در این زمینه کاملاً روشن است که شورای عالی کار مبتنی بر اصل سه‌جانبه‌گرایی و مقاوله‌نامه‌های ابلاغی سازمان ملل در حوزه حقوق کار و با نظرات نمایندگان کارگران و کارفرمایان و دولت به عنوان میانجی و واسط، مبلغ افزایش حقوق را تعیین می‌کنند.

بهادری جهرمی گفت: در مورد افزایش حقوق در سال جاری نیز این تصمیم با توافق هر ۳ طرف و محاسبات انجام شده، صورت گرفت که هم حقوق کارگران افزایش پیدا کند و هم در عین حال باعث نشود که با افزایش تورم، ضرر بیشتری به جامعه کارگری وارد شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته