دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
14 فروردين 1402 - 12:31
عضو هیئت علمی موسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی در گفت‌وگو با آنا:

ضرورت نقش آفرینی دانشگاه‌ها به عنوان مرجع دانش برای تحقق شعار سال جدید

ضرورت نقش آفرینی دانشگاه‌ها به عنوان مرجع دانش برای تحقق شعار سال جدید
عضو هیئت علمی موسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم گفت: بخش زیادی از تورم در جامعه مرتبط با انتظارات تورمی مردم است و دانشگاه‌ها به عنوان مرجع دانشی می‌توانند در این زمینه نقش آفرینی کنند و فضای امید و آینده نگری را توسعه دهند.
کد خبر : 839878

رضا مهدی، عضو هیئت علمی موسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانش و فناوری خبرگزاری آنا درباره الزامات دانشگاه‌ها برای تحقق شعار سال مهار تورم و رشد تولید گفت: شعار سال ۱۴۰۲ که از سوی رهبری اعلام شده دارای دو منظر مهار تورم و رشد تولید است، البته این دو به یکدیگر نیازمند هستند. 

وی با بیان اینکه مهار تورم بدون رشد تولید به صورت غیر واقعی عمل می‌کند، تاکید کرد: مهار تورم در ایران بیشتر در حوزه اقتصاد است و به سیاست‌های پولی، مالی، سرمایه گذاری و تجاری و حتی فضای کسب و کاری که دولت تعیین و مدیریت می‌کند وابسته است. 

مهدی تصریح کرد: سیاست‌های مرتبط با مهار تورم عمدتا در اختیار و جزو وظایف دولت و دستگاه‌های دولتی از جمله وزارت اقتصاد، بانک مرکزی و نهاد‌های پولی و شبه پولی همانند بورس است که بابد با کمک یکدیگر تحقق شعار سال را پیش ببرند. 

عضو هیئت علمی موسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم ادامه داد: نقش دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی تولید و توسعه راه حل‌ها و سیاست‌های مناسب برای مهار تورم است و خواهان اصلی این سیاست‌ها باید دولت و دستگاه‌های دولتی باشند و باید ببینیم که دوات و دستگاه‌های دولتی در دهه‌های گذشته تا چه میزان متقاضی تولید و توسعه دانش در دانشگاه‌ها بوده اند و آنرا به مصرف رسانده اند؟؛ بنابراین برای تحقق شعار سال باید توجه ویژه‌ای به آن داشته باشیم. 

** نقش آفرینی دانشگاه‌ها به عنوان مرجع آموزشی برای تحقق شعار سال 

مهدی گفت: بخش زیادی از تورم در جامعه مرتبط با انتظارات تورمی مردم است و دانشگاه‌ها به عنوان مرجع آموزشی می‌توانند در این زمینه نقش آفرینی کنند و فضای امید و آینده نگری را توسعه دهند و به کشور نشاط بیشتری تزریق کنند و اگر مردم با دید بلند بلند به زندگی خود نگاه کنند تا حدودی در کنترل تورم نقش خواهند داشت. 

وی اضافه کرد: نقش دولت و دستگاه‌های دولتی و در خواست آن‌ها از دانشگاه‌ها برای تولید و توسعه راه حل‌ها و سیاست‌ها و تصمیم سازی‌ها بسیار موثر است، البته رشد تولید هم ذاتا در کاهش تورم واقعی موثر است. 

** رشد تولید بنیادی‌ترین چالش بسیاری از کشورهاست

عضو هیئت علمی موسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم ادامه داد: رشد تولید بنیادی‌ترین چالش بسیاری از کشور‌ها از جمله ایران است و بسیاری از جوامع به خصوص کشور‌های شبیه ما حتی طی دهه‌های گذشته در تولید واقعی مشکل داشته اند و هم اکنون هم درگیر این معضل هستند. 

** رشد تولید متاثر از فضای عمومی جامعه است

مهدی افزود: رشد تولید مسئله بسیار پیچیده، پر ابعاد و چند وجهی است و نمی‌توان راه حل سریعی برای آن پیدا کرد؛ بنابراین رشد تولید از یک سو متاثر از فضای عمومی جامعه است که جنبه فرهنگی اجتماعی دارد، یعنی تا زمانی که مردم به سمت تولید گرایش پیدا نکنند به سمت سرمایه گذاری نروند شاهد رشد واقعی تولید نخواهیم بود.

عضو هیئت علمی موسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم گفت: ایجاد فضای امید و نشاط می‌تواند در ایجاد فضای کسب و کار موثر باشد و فضای کار مناسب و مفید در رشد تولید موثر واقع می‌شود، همچنین رشد تولید همانند مهار تورم متاثر از سیاست‌های پولی، مالی، سرمایه گذاری، تجاری و ... است و در این زمینه دولت حامی تولید باید باشد، در غیر اینصورت مهار تورم و رشد تولید اتفاق نمی‌افتد و استادان دانشگاهی به صورت عام می‌توانند در فضای نشاط موثر باشند و دولت را در سیاست‌های مذکور کمک کنند به شرط اینکه دولت برای رفع مسائل خواهان راه حل‌های دانشگاهی و علمی باشد.

 

 

قاسم شجاع

انتهای پیام/

ارسال نظر