گلایه های تند کارگردان آتش و باد از بنیاد مستضعفان
به گزارش گروه فرهنگ خبرگزاری آنا، مجتبی راعی کارگردان سریال آتش و باد که این شبها از شبکه سه سیما پخش میشود، در گفتگو با حمیدرضا مدقق بیان کرد: سعی کردیم تاریخ را شرافتمندانه نشان دهیم یعنی تخیل نکردیم و گروه نویسندگان تحقیقات میدانی بسیاری انجام دادند. در مرحله تحقیق و پژوهش با آدمهای مسن که در کودکی و نوجوانی زندگی عشایری را تجربه کردهاند صحبت و درباره رسم و رسوم از آنها پرس و جو کردیم.
وی افزود: من معتقدم ملتی که تاریخ را نشناسد باید دوباره آن را تجربه کند بنابراین اگر کارهای تاریخی درست ساخته شوند، مردم تجربیات گذشته را میبینند و دیگر آن را تکرار نمیکنند.
این کارگردان در پاسخ به اینکه چطور شد پیشنهاد ساخت این فیلمنامه را پذیرفتید، بیان کرد: ابتدا نام فیلمنامه «جشن سربرون» بود که از دل یک سنت ایلی بیرون آمده بود. عشایر در گذشته وقتی بافت قالی تموم میشد آن را از دار آزاد و سربرون میکردند یعنی اتمام آن را کمال میدانستند. از طرفی در دوران مشروطیت مسئله نفت و مشروطه خواهی به صورت همزمان در کشور به جریان میافتد، بنابراین نیروی خارجی در ایران یا باید اجازه میداد که مشروطیت به معنای کامل صورت بگیرد که در آن صورت باید نفت را از ایران خریداری میکرد یا اینکه مشروطیت را کنار میزد و نفت را رایگان میبرد. آنها راه دوم را انتخاب کردند و این انتخاب روی زندگی مردم ایران تاثیر گذاشت؛ بنابراین روایت این حوادث برایم جذاب بود.
راعی درباره نحوه انتخاب بازیگران گفت: خوشبختانه بازی بازیگران اصلی کدام باورپذیر است. با تعدادی از بازیگران همانند آقای پاک نیت در سریالهای قبلی تجربه همکاری داشتیم. دلیل انتخاب دوباره برخی از بازیگران این است که توانایی بالایی دارند و در صحنه کمک میکنند. همچنین اخلاق فردی آنها هم به گونهای نیست که بخواهند در کار موانع ایجاد کنند. خوشبختانه زبان همدیگر را متوجه میشویم.
وی در خصوص سختی کار گروه فیلمبرداری این سریال اظهار کرد: صحنههای سخت بسیاری داشتیم و در همه صحنهها پس زمینه زندگی ایلی در جریان بود. مدیریت این صحنهها وقت گیر است و از طرفی کار اکثرا دوربین روی دست بود. خوشبختانه با تلاش گروه منسجم و کاربلد سختیها را راحت پشت سر گذاشتیم. همچنین هیچ رنگی بدون اجازه وارد صحنه و لباس نمیشد و با دقت تمام پلانها را مدیریت کردیم.
کارگردان سریال «آتش و باد» با بیان اینکه فرید سعادتمند به عنوان آهنگساز، نوازندهها را از گوشه و کنار ایران گردهم آورد، تصریح کرد: ممکن است نوازندههای تهران هم بتوانند بر اساس نتها یک ملودی را بنوازند، اما روح نواختن یک چوپان با کسی که صرفا براساس نتها مینوازد فرق دارد به همین دلیل آقای سعادتمند در وهله اول تحقیقات بسیاری درباره موسیقی موقعیت جغرافیایی سریال انجام داد و سپس نوازندهها را از اقصی نقاط کشور گردآوری کرد.
وی درباره شعر فردوسی در تیتراژ پایانی سریال مطرح کرد: عشایر، فردوسی زیاد میخوانند و آنهایی که سواد نداشتند هم اشعار او را حفظ میکردند. به همین دلیل از شعر فردوسی استفاده شد.
راعی در پاسخ به اینکه چرا سکانسها در فصل بهار تصویربرداری نشد توضیح داد: وقتی لوکیشن مورد نظر را در نزدیکی کن و بالای کوهها پیدا کردیم، به ما گفتند که باید از روابط عمومی بنیاد مستضعفان اجازه بگیرید منتهی آقایی که مدیر روابط عمومی بنیاد بود پرداخت هزینه سنگین را شرط قرار داد. به او گفتیم که اگر بابت استفاده یک ساختمان در تهران هزینه میخواستید منطقی بود، زیرا میگفتیم که ساخت و نگهداری ساختمان هزینه بردار است، اما الان که میخواهیم از بیابان استفاده کنیم چرا پول زیاد از ما میخواهید؟ از طرفی بنیاد مستضعفان برای ملت ایران است و ما هم این سریال را برای ملت میسازیم. ادامه دار شدن مذاکرات ما و فشار ایشان، فصل بهار را از ما گرفت و آن شخص لطمه بزرگی به تصویر سریال زد.
وی افزود: انتظار میرود کسی که مدیر روابط عمومی است، کمی سلول فرهنگی در مغزش داشته باشد و کمی هم فرهنگی فکر کند. طبیعتا از مهندس راهسازی انتظار تفکر فرهنگی نداریم، اما مدیر روابط عمومی باید سبقه فرهنگی داشته باشد. از طرفی سریال ما شب کاری زیاد داشت، اگر تصویربرداری در بهار انجام میشد، همگی لباس بهارانه میپوشیدیم.
وقتی ضبط صحنههای بهاری در زمستان کار دست عوامل سریال میدهد
راعی تاکید کرد: تاخیر در کار باعث شد که ما در فصل زمستان سکانسهای بهاری ضبط کنیم. بازیگر مجبور بود که در سرما لباس فصل بهار به تن کند؛ چندین بار عوامل به شدت مریض شدند. برایمان عجیب بود که یک نفر با ملت و کشور خود اینکار را بکند. البته تا حدودی طبیعی است که فرد بدون تخصص که مدیر روابط عمومی شده تصمیمات اقتصادی بگیرد.
کارگردان «آتش و باد» افزود: بنیاد مستضعفان در کنار بخش اقتصادی باید بخش فرهنگی هم داشته باشد. یک روز تهیه کننده «تونل» بنیاد بود و امروز برای اینکه از بیابان استفاده کنیم باید پول سنگین به آنها بپردازیم!
وی با اشاره به لوکیشنهای دیگر سریال افزود: شورای ده در یک روستا به ما گفتند که میتوانید از بیابان ده ما استفاده کنید فقط آن را کثیف و خراب نکنید؛ یعنی شورای یک ده بیشتر از روابط عمومی بنیاد مستضفان با ما همکاری کردند!
راعی در پاسخ به اینکه اگر به عقب برگردید کدام بخشهای سریال را تغییر میدهید، اظهار کرد: به نظرم ما به درون مایه اثر دست پیدا کرده و از کیفیت اجرا راضی هستیم. من هرکاری که میسازم بعد تک تک صحنهها را میبینم و میگویم میتوانستم فلان کار را هم انجام دهم؛ بنابراین تاکنون کار خوب نساخته ام!
مجموعه تلویزیونی «آتش و باد» به تهیهکنندگی حسن نجاریان و کارگردانی مجتبی راعی در ۵۸ قسمت به عنوان سریال نوروزی و رمضانی در حال پخش از شبکه سه سیما است.
حسین محجوب، محمود پاکنیت، لاله اسکندری، نادر فلاح، فرخ نعمتی، سهیلا رضوی، قاسم زارع، داریوش کاردان، میرطاهر مظلومی، رامین ناصرنصیر، مهدی فقیه، کریم اکبری مبارکه، صدرالدین حجازی، بیوک میرزایی، مهران نائل از بازیگران سریال «آتش و باد» هستند.
انتهای پیام/