دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
24 اسفند 1401 - 11:00
پس از سقوط پهپاد آمریکایی؛

روسیه: به دنبال تقابل با آمریکا نیستیم

روسیه: به دنبال تقابل با آمریکا نیستیم
واشنگتن و مسکو روایت‌های مختلفی از نحوه سقوط پهپاد آمریکایی در آب های دریای سیاه ارائه می دهند، اما سفیر روسیه در آمریکا تاکید می‌کند که کشور متبوعش به دنبال تقابل جویی نیست.
کد خبر : 837779

به گزارش گروه جهان خبرگزاری آنا به نقل از اسپوتنیک، «آنتونی آنتونوف» سفیر روسیه در واشنگتن، می‌گوید که مسکو به دنبال تقابل با آمریکا نیست.

به گفته وی، آنچه روز گذشته در دریای سیاه رخ داد، نتیجه اقدام تحریک آمیز ایالات متحده بود.

اشاره وی به سقوط یک فروند پهپاد آمریکایی است که حین پرواز به سمت مرز‌های کریمه از سوی جنگنده‌های روسی رهگیری شد.

آنتونوف مجدداً تکذیب وزارت دفاع روسیه مبنی بر تماس هواپیما‌های روسی با این پهپاد را تکرار کرد و گفت: روسیه پیش از این در مورد حریم فضایی که به عنوان منطقه‌ای برای عملیات نظامی ویژه شناسایی شده است، اطلاع داده بود.

وی در پاسخ به این پرسش که اگر یک پهپاد روسی به نیویورک یا سانفرانسیسکو نزدیک شود، آمریکا چه واکنشی نشان خواهد داد، گفت: ما هشدار داده بودیم که وارد نشوید و نفوذ نکنید.

البته روایت طرف آمریکایی متفاوت است. ژنرال «جیمز هکر» فرمانده نیروی هوایی آمریکا در اروپا و آسیا می‌گوید که دو جنگنده روسی به شکلی «غیرحرفه‌ای و غیرایمن» پهپاد آمریکایی را رهگیری کردند و یکی از آن‌ها به ملخ این هواپیمای بدون سرنشین برخورد کرده است.

«ند پرایس» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا شامگاه سه‌شنبه گفت که در بالاترین سطوح در حال تعامل مستقیم با روس‌ها هستیم تا اعتراض شدید خود را به رهگیری غیرحرفه‌ای ناایمن جنگنده روس را ابراز کنیم.

وی گفت: سفیر روسیه را به وزارت خارجه فرا خوانده‌ایم تا این پیام را به وی ابلاغ کرده و سفیر آمریکا در مسکو نیز این پیام را به وزارت امور خارجه روسیه تحویل خواهد داد.

در همین رابطه، آنتونوف در شرح حضور خود در وزارت خارجه آمریکا گفت: در آنجا، «کارن دونفرید» (دستیار وزیر) نگرانی‌های کشور متبوعش را در مورد این حادثه منتقل کرد و من نیز نظرات خودم در این خصوص را بیان کردم، زیرا ما اختلافاتی با هم داریم.

وی گفت: به نظرم این یک گفت وگوی سازنده در مورد این موضوع بود، من سخنان او را شنیدم، اما امیدوارم او نیز آنچه را که من گفتم، متوجه شده باشد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته