دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
20 ارديبهشت 1395 - 15:12
معاون وزیر بهداشت خبر داد:

تعمیر و تجهیز هزار مرکز دندانپزشکی/ به‌کارگیری 6 هزار و 700 پزشک در مناطق روستایی

معاون وزیر بهداشت از فعالیت 6 هزار و 700 پزشک در مناطق روستایی، آموزش 450 هزار سفیر سلامت دانش‌آموزی، تعمیر و تجهیز هزار مرکز دندانپزشکی و راه‌اندازی هزار و 955 پایگاه سلامت پس از گذشت دو سال از اجرای طرح تحول نظام سلامت خبر داد.
کد خبر : 83752

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا، علی‌اکبر سیاری در نشست خبری دومین سالگرد اجرای طرح تحول نظام سلامت گفت: با اجرای این طرح نسبت به چهار دهه گذشته اقدامات مثبتی صورت گرفته به طوری‌که مردم نسبت به بهداشت و سلامت خود توجه کرده و در این طرح برای تمام گروه‌های سنی، برنامه‌های بهداشت و درمان در نظر گرفته شده است. همچنین با اجرای طرح تحول سلامت به محرومیت‌ها و نابرابری‌ها در کشور توجه کردیم و به صورت فعال و مستمر نسبت به ارائه خدمات به مردم اقدام کردیم.


وی افزود: اجرای این طرح را از روستاها آغاز کرده و پس از آن به حاشیه شهرها (جمعیت پنهان) رسیدیم و در نهایت در شهرها اجرا کردیم که برای دولت و نظام افتخارآفرین بود به طوری‌که سرمایه بزرگ اجتماعی از دست رفته در هشت سال دولت قبل مورد توجه قرار گرفت.


سیاری اظهار کرد: جمعیت کشور نسبت به 35 سال گذشته 2.3 برابر شده و جمعیت شهرنشینی نیز با افزایش 5 برابری روبه‌رو بوده است این در حالی است که همزمان با توسعه شهرهای کشور امکانات رفاهی و خدمات شهری برای مردم فراهم نشده بود و حدود 10 میلیون و 200 هزار نفر در 700 سکونتگاه غیر رسمی به خدمات رفاهی و بهداشتی دسترسی نداشتند و ما برای این افراد سیستم بهداشتی ایجاد کردیم.


معاون وزیر بهداشت گفت: امروز برای هر 12 هزار و 500 نفر یک پایگاه سلامت و به ازای هر 30 تا 50 هزار نفر نیز یک مرکز جامع خدمات سلامت در نظر گرفته‌ایم. همچنین برای دو تا سه هزار شهروند یک کارشناس مسئول سلامت در نظر گرفته و امیدواریم در آینده‌ای نزدیک برای 90 درصد جمعیت شهری نیز این خدمات به صورت کامل ایجاد شود.


وی افزود: تاکنون برای 25 میلیون نفر جمعیت شهرنشین این خدمات در نظر گرفته شده و افراد در حال استفاده از خدمات نظام سلامت هستند. با اجرای طرح تحول نظام سلامت حدود 19 هزار و 55 پایگاه سلامت، 818 مرکز جامع خدمات سلامت، بازسازی و تعمیر 621 مرکز جامع و تجهیز 755 مرکز جامع صورت گرفت و 9 هزار نفر را در این سیستم از طریق خرید خدمت به کار گرفته که 530 کارشناس روان و 500 کارشناس تغذیه جذب شدند که حتی یک نفر از آنها نیز کارمند دولت نیست.


سیاری با اشاره به برنامه‌های وزارت بهداشت در حوزه بهداشت دهان و دندان گفت: با اجرای طرح تحول نظام سلامت یک هزار مرکز بهداشتی درمانی دندانپزشکی تعمیر و تجهیز و 500 پایگاه سیار ارائه خدمات بهداشت و درمان در مدارس راه‌اندازی شد. همچنین برای 6میلیون دانش‌آموز حاضر در 60 هزار مدرسه ابتدایی پرونده سلامت بهداشت و درمان تشکیل شد.


وی ادامه داد: در این طرح 7 میلیون دانش‌آموز وارنیش‌تراپی شدند. ارائه خدمات در روستاها برای دانش‌آموزان و زنان باردار به صورت رایگان انجام شد و در شهرها نیز در این زمینه با بیمه‌ها قرارداد بسته‌ایم.


وی با اشاره به پرداختی از جیب مردم گفت: 20 درصد پرداخت از جیب مردم در حوزه بهداشت و درمان هزینه می‌شود و اینکه برخی ادعا می‌کنند در حوزه بهداشت کاری انجام نشده بی‌انصافی و بی‌عدالتی است.


معاون وزیر بهداشت ادامه داد: با اجرای توانمندسازی مردم، طرح خود مراقبتی از سوی معاونت بهداشت مورد توجه واقع شد و بر این اساس 450 هزار سفیر سلامت دانش‌آموزی در مقطع دوم متوسطه آموزش دیده و دو هزار نفر داوطلب سلامت خانواده در این زمینه تربیت شدند.


سیاری با اشاره به راه‌اندازی کمپین‌های آموزشی در مورد کاهش مصرف قند، نمک، روغن و دخانیات گفت: این کمپین‌های آموزشی در 58 هزار مدرسه برای پیشگیری از بروز بیماری‌های قلبی- عروقی شکل گرفت و اولین اقدام ما در طرح تحول سلامت تکمیل شبکه بهداشتی درمانی روستایی بود که به صورت کامل‌تر و فعال‌تر نسبت به سال گذشته مورد بهره‌برداری قرار گرفته است.


سیاری ادامه داد: با اجرای طرح تحول نظام سلامت برای 28 میلیون نفر، دو هزارو 400 پزشک به شبکه اضافه کردیم که در قالب 18 هزار خانه بهداشت فعالیت می‌کنند همچنین 6 هزارو 700 پزشک فعال و 5 هزارو 300 ماما به جمع ارائهدهندگان خدمات بهداشتی درمانی روستایی افزوده شد.


سیاری یادآور شد: متأسفانه کمبود ویتامین D در افراد جامعه مشاهده می‌شود بر همین اساس معاونت بهداشت ارائه مکمل‌های جدید در خانه‌های بهداشت را مورد توجه قرار داده است بهطوری‌که هم‌اکنون هیچ خانه بهداشتی بدون مکمل وجود ندارد. در طول 10 سال کمبود ویتامین D در کشور 6 برابر شده بر همین اساس به همه افراد توصیه می‌کنیم مصرف ویتامینD را در برنامه غذایی خود مورد توجه قرار دهند.


معاون وزیر بهداشت ادامه داد: با اجرای طرح تحول نظام سلامت برای اولین بار موفق شدیم اورژانس 115 را به روستاها ببریم همچنین هم‌اکنون طرح پرونده الکترونیک در شهرهایی مانند زنجان، یزد، قم، خراسان شمالی، فارس و تهران راه‌اندازی شده است و اقدامات لازم جهت پیشگیری و درمان بیماران در این شهرها انجام می‌شود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته