دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
22 اسفند 1401 - 10:19
گفتگو/ نقش آمریکا در منطقه کم رنگ شده است

همسایگان برای برقراری آرامش نیازی به کشورهای فرامنطقه‌ای ندارند

همسایگان برای برقراری آرامش نیازی به کشورهای فرامنطقه‌ای ندارند
نماینده گرمسار در مجلس شورای اسلامی گفت: کشورهای همسایه ما باید نشان دهند که برای برقراری صلح و آرامش در منطقه نیازی به کشورهای فرامنطقه‌ای نیست.
کد خبر : 837291

اردشیر مطهری نماینده گرمسار در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار گروه سیاست خبرگزاری آنا، با اشاره به اهمیت توافق ایران با عربستان، گفت:  اختلافات ۷ ساله میان ایران و عربستان که با نقش‌آفرینی کشور چین پایان پیدا کرد این امکان را برای دو کشور ایجاد می‌کند که ذیل از سرگیری روابط دیپلماتیک به حل و فصل مسائل و چالش‌های سیاسی و امنیتی در منطقه بپردازند.  

وی افزود: این اتفاق علاوه بر محاسنی که برای ایران و عربستان دارد، برای کشور چین نیز از اهمیت بسزایی برخوردار است، بویژه با توجه به حجم مبادلات تجاری و اقتصادی این کشور با عربستان و ایران که به ترتیب ۷۸ میلیارد دلار و ۱۵ میلیارد دلار است.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه امیدواریم عربستان نیز از این فرصت استفاده کند و به دنبال تنش‌آفرینی در منطقه نباشد،تاکید کرد: کشور‌های همسایه ما باید نشان دهند که برای برقراری صلح و آرامش در منطقه نیازی به کشور‌های فرامنطقه‌ای نیست و در سایه آرامش در غرب آسیا شکوفایی اقتصادی برای تمامی کشور‌های این منطقه به ارمغان می‌آید.

مطهری تاکید کرد: میانجی‌گری چین برای برقراری ارتباط مجدد دیپلماتیک بین ایران و عربستان بیش از پیش این گزاره را به اثبات رساند که نقش آمریکا در منطقه غرب آسیا به مُرور در حال کمرنگ‌تر شدن است. ضمن اینکه حضور چین در منطقه غرب آسیا با توجه به برنامه بلندمدت این کشور برای سرمایه‌گذاری در بخش انرژی و ترانزیت می‌تواند وضعیت اقتصادی کشور‌های منطقه را به شکل قابل توجهی سامان دهد. به همین دلیل است که پس از رسانه‌ای شدن خبر توافق ایران و عربستان شاهد واکنش مثبت بازار به این خبر بودیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته