دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
22 اسفند 1401 - 09:52
بحران «سیلیکون ولی» و تلاش برای مهار آن؛

بانک آمریکاییِ حامی استارت‌آپ‌های حوزه فناوری ورشکست شد

بانک آمریکاییِ حامی استارت‌آپ‌های حوزه فناوری ورشکست شد
دولت آمریکا برای کاستن از عواقب ورشکستگی یکی از بزرگترین بانک‌های این کشور که حامی استارت‌آپ‌های حوزه فناوری است، وارد عمل شده است.
کد خبر : 837282

به گزارش گروه جهان خبرگزاری آنا به نقل از یورونیوز، «سیلیکون ولی» بانک حامی استارت‌آپ‌های حوزه فناوری به ویژه فناوری‌های مالی و فعال در زمینه رمزارزها، اواخر هفته میلادی گذشته و تنها ظرف ۴۸ ساعت ورشکست شد و نه تنها مشتریان، سپرده‌گذاران و سرمایه‌گذاران خود را شوکه کرد بلکه بازار پولی و مالی ایالات متحده را نیز با نگرانی از سرایت بحران مالی به سایر بانک‌ها مواجه کرد.

ورشکستگی بانک «سیلیکون ولی» که برخی شرکت‌های اعطا کننده وام بر پایه ارز‌های دیجیتالی و نیز تعدادی از شرکت‌های منتشر کننده ارز‌های دیجیتالی نیز از جمله سپرده‌گذاران آن به شمار می‌رفتند، صبح جمعه قطعی شد و این بانک از سوی نهاد فدرال تنظیم مقررات بانکی تعطیل و تحت کنترل گرفته شد.

این بزرگترین ورشکستگی یک بانک آمریکایی از زمان ورشکستگی واشنگتن میچوال (Washington Mutual) در جریان بحران مالی سال ۲۰۰۸ به شمار می‌رود. واشنگتن میچوال که در سال ۱۸۸۹ تاسیس شده بود با وجود در اختیار داشتن دارایی ۳۰۷ میلیارد دلاری در سال ۲۰۰۸ ورشکسته و منحل شد. 

بانک سیلیکون، ولی (SVB) که در سال ۱۹۸۳ تأسیس شد، چنان خود را به عنوان بانک متخصص در زمینه حمایت و پشتیبانی مالی از استارت آپ‌های فناوری مطرح کرده بود که با جلب نظر سرمایه‌گذاران آمریکایی، تقریبا تامین مالی نیمی از شرکت‌های فعال در زمینه فناوری نو و مراقبت‌های بهداشتی را بر عهده گرفته بود. 

بر اساس گزارش کمیسیون بیمه سپرده فدرال (FDIC)، در حالی که در خارج از ایالات متحده بانک «سیلیکون ولی» چندان شناخته شده نیست، ولی با دارایی ۲۰۹ میلیارد دلاری در پایان سال ۲۰۲۲ در میان ۲۰ بانک تجاری برتر آمریکا جای گرفته بود.

بخشی از دلیل ورشکستگی بانک سیلیکون، ولی به افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو در یک سال اخیر برمی‌گردد. وقتی نرخ بهره نزدیک به صفر بود، بانک‌ها دارایی‌های خود را افزایش دادند، اما با افزایش نرخ بهره در واکنش به تورم، ارزش این دارایی‌ها کاهش پیدا کرد و به زیان بانک‌ها منجر شد.

حالا اگرچه ورشکستگی SVB باعث وحشت عده‌ای از مردم شده است، اما کارشناسان می‌گویند این اتفاق احتمالاً اثری دومینویی نخواهد داشت و مثل بحران بانکی سال ۲۰۰۸، یک بحران اقتصادی جدید را ایجاد نمی‌کند.

«جنت یلن» وزیر خزانه داری آمریکا مدعی شده که نظام بانکی این کشور در وضعیتی با ثبات است و خطری آن را تهدید نمی‌کند.

وی بعد از ورشکستگی بانک سیلیکون ولی تحت فشار است تا هرچه زودتر برنامه‌ای برای پیشگیری از عواقب اقتصادی این ورشکستگی که طی ۱۵ سال اخیر بی سابقه است، ارائه کند.

بازار‌های مالی آمریکا صبح دوشنبه به وقت محلی باز می‌شود و انتظار می‌رود که یلن همین امروز از برنامه خود برای برون رفت از این ورشکستگی رونمایی کند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته