رشتههای دانشگاهی به تحول الگووارهای نیاز دارند
سعیدرضا عاملی دبیر سابق شورای عالی انقلاب فرهنگی در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا درباره مولفههای دانشگاه هوشمند گفت: مولفههای دانشگاه مرتبط و برخاسته از هوش مصنوعی در ۳ سطح میتوان تعریف کرد که سطح اول اداری و سازمانی است، یعنی سازمان برگرفته از هوش مصنوعی دیگر دانشگاه با اداره آموزش و حسابداری نیست، بلکه تمام ادارات دانشگاه در آن میتواند حذف شود و در بازسازی بخش جدید دانشگاه تهران گفته بودم که ساختمانهای مربوط به حوزه اداری حذف شوند؛ بنابراین هوش مصنوعی میتواند کنش ارتباطی را برقرار کند.
عاملی تصریح کرد: سطح دوم دانشگاه برخاسته از هوش مصنوعی مرتبط با رشتههای دانشگاهی است که رشتههای دانشگاهی امروز به تحول الگووارهای نیاز دارند، کماکان اینکه مهندسیها و پزشکیهای ما تحت تاثیر پزشکی محاسباتی و برگرفته از هوش مصنوعی در حال تغییر است، حتی رشتههای علوم اجتماعی و علوم انسانی که به سمت رشتههای دو فضایی حرکت میکنند، یعنی مردم شناسی دو فضایی، انسان شناسی، جامعه شناسی، روان شناسی دو فضایی پیدا میکنیم که بخشی از این رشتهها در فضای دوم مربوط به تحلیل دادهای است.
عضو شورای عالی فضای مجازی ادامه داد: تحلیل دادهای الگوریتمی هوش مصنوعی را نیاز دارد و موضوع در این حوزه رشتهها بسیار گسترده است.
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران بیان کر: قلمرو سوم این است که هوش مصنوعی تا چه میزان میتواند زیرساخت روابط استادان، دانشجویان با دانشجویان و کار پژوهش و آزمایشگاه را فراهم کند؟ در هر ۳ وجه نباید فراموش کنیم که هوش مصنوعی در رقابت با انسان حرکت میکند، یعنی انسان متفکر را به ماشین متفکر تبدیل میکند و این ماشین متفکر اگر در فضایی حرکت کند که باعث کاهش ظرفیت، نوآوری و خلاقیت انسان شود و حقارت برای انسان به وجود آورد و رابطههای طبیعی انسان را تضعیف کند که در اینصئرت نشان میدهد که در استفاده از هوش مصنوعی موفق عمل نکرده ایم.
عاملی در پایان تاکید کرد: وقتی با نظام تعلیم و تربیت اسلامی به فناوری نگاه میکنیم، فناوری امری برای تامین کرامت انسان، عدالت اجتماعی دقیق و محاسباتی شده و تقویت جامعه اخلاقی و تامین کننده احترام انسان به انسان، انسان به جامعه و انسان به طبیعت است؛ بنابراین نظام تعلیم و تربیت اسلامی جهتی به هوش مصنوعی میدهد که در یک کلام در نگاه تمدن نوین اسلامی خلاصه میشود.
انتهای پیام/