دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
06 فروردين 1402 - 15:05
به وقت نوروز؛

چطور با تخم کدو «سبزه تراریومی» سبز کنیم؟

چطور با تخم کدو «سبزه تراریومی» سبز کنیم؟
تخم کدو‌ها دارای بافت سختی هستند و با توجه به این موضوع باید زمان بیشتری در آب خیسانده شوند تا بتوانند به سبزه‌هایی زیبا تبدیل شوند.
کد خبر : 836961

به گزارش خبرگزاری آنا، سبزه، نشانه حیات دوباره است که با توجه به حس طراوتی که به انسان منتقل می‌کند جایگاه ویژه‌ای در سفره‌های هفت سین دارد و دانه‌ها و غلات بسیاری وجود دارند که می‌توان از آن‌ها برای تهیه و سبز کردن سبزه برای شب عید و سفره هفت سین کمک گرفت.

در ادامه قصد داریم شما را با مراحل سبز کردن سبزه به کمک تخم کدو آشنا کنیم.

 سبز کردن سبزه تخم کدو در سینی

در نخستین مرحله باید تخم کدو‌ها را حدود ۴۸ ساعت در آب بخیسانید، زیرا این تخمه‌ها دارای بافت سختی هستندو با توجه به این موضوع باید زمان بیشتری در آب خیسانده شوند تا حالت نرم شدگی پیدا کنند، در این دو روز توجه داشته باشید که باید روزانه یک بار آب آن‌ها را عوض کنید.
 
در مرحله بعد تخمه‌های کدو خیس خوره را داخل یک کیسه نخی بگذارید و کمی صبر کنید تا آب اضافی تخمه‌ها خارج شود، پس از آن تخمه‌ها برای ۲ تا ۳ روز درون کیسه بگذارید و در طول روز ۲ بار با اسپری تخمه‌ها را آبیاری کنید.

بعد از آبیاری کمی تخمه‌ها را داخل کیسه پارچه‌ای زیر و رو کنید تا نور و رطوبت به صورت یکسان به همه تخمه‌ها برسد.
 
پس از آنکه تخمه کدو‌ها جوانه زدن را آغاز کردند باید سینی سبزه را که ضخامت زیادی ندارد، آماده کنید و جوانه‌ها را به آرامی داخل سینی مورد نظرتان بچینید.

توجه کنید که تخم کدو‌های جوانه زده نباید به صورت انباشته شده روی هم قرار بگیرند و پس از آن یک سلفون یا پلاستیک سوراخ شده روی سبزه قرار دهید که بهتر است سبزه را در یکی دو روز اول در مکانی گرم و پر نور بگذارید و روزی ۳ بار با اسپری آبپاشی کنید. بعد از این مدت سلفون یا پلاستیک را بردارید و بدون کوچک‌ترین جابجایی تا شب ۲ بار به سبزه خود آب دهید تا کاملاً سیراب شود.

روز بعدی سبزه را برای چند ساعت بیرون از خانه و زیر نور ملایم آفتاب قرار دهید و شب دوباره سبزه را به داخل خانه بیاورید و توجه کنید که این کار را باید برای چند روز ادامه دهید تا سبزه‌ها پر پشت و بزرگ شوند.

سبز کردن سبزه تخم کدو در سبد

مانند حالت قبل باید تخم کدو‌های سالم و تازه را بمدت ۴۸ ساعت در آب بخیساند و آب آن را در این مدت عوض کنید.

پس از آن تخم کدو‌ها را برای ۲ تا ۳ شب داخل یک پارچه نخی قرار دهید و با اسپری آبیاری کنید تا جوانه‌های تخم کدو ظاهر شوند و بعد پلاستیک شفاف روی سبد مورد نظرتان بکشید و چند سوراخ روی آن ایجاد کنید.

به اندازه ۱۰ سانتی‌متر خاک داخل سبدی که می‌خواهید سبزه در آن سبز کنید بریزید و با اسپری خاک را مرطوب کنید و سپس تخم کدو‌های جوانه زده را روی خاک قرار دهید.

بعد از ریختن تخم کدو روی خاک، یک پلاستیک شفاف که آن را از چند ناحیه سوراخ کرده‌اید، روی سبد بگذارید، زیرا این کار سبب افزایش رطوبت و رشد سریع‌تر سبزه می‌شود.

توجه داشته باشید که باید روزانه ۲ بار سبزه تخم کدو را با آب اسپری کنید. تا کاملاً رشد کند و پر پشت شود.

چطور با تخم کدو «سبزه تراریومی» سبز کنیم؟

سبز کردن سبزه تخمه کدو در تنگ

سبز کردن سبزه در تنگ که به اصطلاح به آن «سبزه تراریومی» می‌گویند شامل مراحل زیر می‌شود:

ابتدا یک تنگ در اندازه و فرم دلخواه تهیه کنید و سپس کف آن را با سنگ ریزه یا پوکه معدنی پر کنید.

در مرحله بعد جوانه‌های تخم کدو را داخل تنگ بریزید و با استفاده از اسپری جوانه را آبیاری کنید، پس از آن روی تنگ سلفون بکشید و چند سوراخ روی آن ایجاد کنید.

حال باید هر روز بذر‌ها را آبیاری کنید و سپس دوباره سلفون را روی آن بکشید تا جوانه‌ها به خوبی رشد کنند.

به این نکته دقت کنید که بمنظور کاشت سبزه عید با تخم کدو در تنگ به هیچ عنوان نباید بیش از حد جوانه‌ها را آبیاری کنید، زیرا این کار سبب خراب شدن سبزه می‌شود؛ و در نهایت پس از این که جوانه‌ها به خوبی سبز شدند، سلفون را از روی تنگ بردارید و سبزه را در محیطی خنک و پر نور که آفتاب به صورت مستقیم به آن نمی‌تابد، قرار دهید.

 

انتهای پیام/

برچسب ها: سفره هفت سین
ارسال نظر
هلدینگ شایسته