دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
05 فروردين 1402 - 20:00

چطور سبزه ذرت درست کنیم؟

چطور سبزه ذرت درست کنیم؟
باید بدانید که طبق اصول کاشت سبزه ذرت لازم است از ذرت تازه برای این کار استفاده کنید.
کد خبر : 836726

تهیه سبزه شب عید و سفره هفت سین می‌تواند از جمله عادات و یا تفریحات برخی محسوب شود.

اینکه خودشون به بازار بروند و مایحتاج سفره هفت سین را تهیه کنند و یا وسایل کاشت سبزه نوروز را بخرند و سبزه درست کنند.

اما برخی به جای اینکه از گندم یا ماش و عدس و ... برای سبز کردن سبزه عید خود استفاده کنند به سراغ خرید ذرت می‌روند و یا با کاشت آن به سفره عید خود تنوع می‌دهند.

اما چطور می‌توانیم سبزه ذرت آماده کنیم؟

مواد لازم برای کاشت سبزه ذرت در آب

  • دانه‌های ذرت
  • آب
  • دستمال
  • ظرف

مراحل کاشت ذرت در آب

پیش از هر چیزی باید به یک نکته توجه کنید و آن این است که، طبق اصول کاشت سبزه ذرت لازم است آن را قبل از کاشت بخیسانید، زیرا دانه‌های ذرت به دلیل دارا بودن بافت محکم و درشتی که دارند، باید حدود ۳ تا ۴ روز خیس بخورند و این کار سبب می‌شود تا جوانه‌های ذرت راحت‌تر از داخل دانه‌ها خارج شوند با توجه به این موضوع، برای این کار باید ذرت‌ها را داخل یک ظرف آب بریزید و هر چند وقت یک بار آب آن را تعویض کنید، البته بهتر است در این مدت زمان ذرت‌ها را در محلی نسبتاً گرم قرار دهید.

توجه داشته باشید که پس از گذشت ۴ روز جوانه‌های ذرت شروع به جوانه زدن می‌کنند و از این رو در این زمان باید ذرت‌های جوانه زده را لای یک دستمال نخی قرار دهید و داخل یک ظرف بگذارید و سپس هر روز ذرت را آب دهید و آب اضافی را از ظرف خارج کنید.

نکته مهم این است که می‌توانید، برای خیس کردن دستمال از اسپری آب استفاده کنید و هر بار بعد از آب دادن به جوانه‌ها کمی آن‌ها را زیر و رو کنید تا آب با همه ذرت‌ها تماس پیدا کند و این کار را تا روزی که جوانه‌های ذرت شما رشد می‌کنند و بزرگ می‌شوند ادامه دهید.

پس از آن که جوانه‌ها بزرگ شدند می‌توانید آن‌ها در را ظرف مدنظرتان برای سبز کردن بریزید و البته این دقت را داشته باشید که باید این کار را به آرامی و با احتیاط انجام دهید تا جوانه‌ها آسیب نبینند.

حدود ۱۰ روز طول می‌کشد تا دانه‌های ذرت کم کم قد بکشند و سبز شوند و با توجه به در این فرصت بهتر است ظرف سبزه‌تان را در محلی قرار دهید که پر نور و دور از نور مستقیم آفتاب باشد و روزانه یک بار به سبزه‌ها آب دهید.

کاشت سبزه ذرت در تنگ ماهی

گاهی می‌توان از دیگر وسایل غیرمرسوم نیز برای کاشت سبزه استفاده کرد و یکی از این وسایل تنگ ماهی است که در ادامه به آن می‌پردازیم.

مواد لازم برای کاشت سبزه تنگ ماهی ذرت

  • دانه‌های ذرت
  • آب
  • دستمال
  • تنگ ماهی

مراحل آموزش سبز کردن سبزه تنگ ماهی ذرت

برای این که بتوانیم سبزه ذرت را در تنگ ماهی بکاریم باید ابتدا ذرت‌ها را مطابق مرحله قبل، برای ۷۲ ساعت در آب قرار دهید و پس از آن جوانه‌ها را در دستمال نم‌دار بگذارید تا جوانه بزنند.

پس از ظاهر شدن جوانه ذرت باید جوانه‌ها را داخل یک ظرف یک بار مصرف طلقی که کف آن را سوراخ کرده‌اید یا سبد توری بریزید.
 توجه داشته باشید که ظرف طلقی را طوری که داخل تنگ ماهی نیفتد، روی آن قرار دهید و نکته دیگر اینکه کف ظرف باید با آب داخل تنگ تماس پیدا کند، پس از آن روی تنگ سلفون بکشید و چند سوراخ روی آن ایجاد کنید.

توجه کنید که باید هر روز جوانه‌ها را آبپاشی کنید تا سبزه شما بزرگ و پر شود و این نکته که بطور معمول سبز شدن کامل سبزه ذرت در تنگ ماهی حدود ۱۰ روز طول می‌کشد و بعد از ۱۰ روز که سبزه بزرگ شد و ریشه داد می‌توانید داخل تنگ چند ماهی قرمز نیز بیندازید.

بهترین زمان کاشت سبزه ذرت

توجه کنید که هر کاری زمان مخصوص به خود را دارد و کاشت سبزه ذرت هم قطعا همینطور است اینکه اگر بخواهید یک سبزه ذرت سبز کنید باید بدانید که حدود ۲۰ روز زمان لازم دارید، با توجه به این موضوع بهتر است از حدود ۳ هفته قبل از عید (هفته اول اسفند) شروع به سبز کردن سبزه ذرت کنید و در صورتی که سابقه‌ای در کاشت سبزه ذرت ندارید، پیشنهاد می‌شود حتماً یک هفته زودتر اقدام به این کار کنید تا در صورت خراب شدن سبزه زمان کافی برای کاشت مجدد سبزه را داشته باشید.

چند نکته مهم برای سبز کردن ذرت

 از جمله اصولی که در کاشت سبزه ذرت باید به آن توجه داشته باشید این است که می‌توانید برای تهیه ذرت از ذرت تازه استفاده کنید و 
اصول کاشت سبزه ذرت باید بدانید که برای کاشت سبزه ذرت برای عید تنها می‌توانید از ذرت تازه استفاده کنید توجه کنید آن دست از ذرت‌های خشکی که برای تهیه پفیلا از آن استفاده می‌کنید، برای سبزه مناسب نیستند.

توجه کنید که برای کاشت سبزه ذرت برای عید به هیچ عنوان نباید ذرت‌ها را به صورت متراکم روی هم قرار دهید، زیرا این کار سبب پوسیده شدن ذرت‌ها و خراب شدن سبزه می‌شود.

برای کاشت سبزه ذرت فانتزی برای عید نیز باید ذرت‌ها را نزدیک به هم و در کنار هم در ظرف بچینید، توجه کنید که حجم کم ذرت می‌تواند سبب کم پشت شدن سبزه و حجم زیاد موجب پوسیده شدن سبزه می‌شود.
 
 برای کاشت سبزه ذرت برای عید باید سبزه را در محیطی پر نور و خنک قرار دهید و روزانه یک بار به سبزه آب دهید تا کاملا ً سیراب شود، اما پس از کاشت سبزه ذرت برای عید از آبیاری بیش از حد به سبزه‌ها اجتناب کنید، زیرا این کار می‌تواند سبب کپک زدن سبزه و خراب شدن آن شود.


 
 انتهای پیام/

انتهای پیام/

برچسب ها: عید نوروز
ارسال نظر
هلدینگ شایسته