دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
18 اسفند 1401 - 19:45
مدیرعامل انتشارات آستان قدس رضوی تأکید کرد؛

لزوم توجه به ذائقه‌ مطالعاتی کتابخوان‌ها و تولید کتاب الکترونیک

لزوم توجه به ذائقه‌ مطالعاتی کتابخوان‌ها و تولید کتاب الکترونیک
حسین سعیدی گفت: باید به ذائقه‌های مختلف مطالعاتی کتابخوان‌ها در تولید کتاب توجه شود و بیش از هر زمان باید به تولید کتاب الکترونیک، صوتی و محتوای ویژه فضای مجازی توجه کنیم.
کد خبر : 836581

به گزارش گروه فرهنگ خبرگزاری آنا، حسین سعیدی مدیرعامل به‌نشر (انتشارات آستان قدس رضوی) با تأکید بر لزوم تولید کتاب‌های الکترونیک در کشور گفت: باید دنبال روش‌های ترویج و اشاعه فرهنگ مطالعه بین آحاد جامعه بگردیم و روش‌های نوینی را که با خصوصیات نسل کنونی و مقتضیات زمانی ما مطابقت داشته باشد مورد شناسایی قرار دهیم. از آن جایی که اکنون گسترش فضای مجازی سبب شده که دوستداران کتاب علاوه بر تهیه نسخه فیزیکی کتاب، به دنبال کتاب صوتی و کتاب الکترونیک باشند باید به این سمت حرکت کنیم.

وی افزود: کتاب الکترونیک یکی از انواع و زیرمجموعه‌های نشر الکترونیک است. شاید بتوان گفت مهم‌ترین فرآورده نشر الکترونیک، کتاب‌های الکترونیک هستند، این نوع آثار محصول مستقیم تکنولوژی فضای مجازی محسوب می‌شوند و به کاغذ و فرآیند‌های سنتی چاپ و نشر وابسته نیستند، کتاب صوتی، کتاب ویدیو، کتاب‌های همراه با بازی، کتاب با تکنولوژی واقعیت افزوده از انواع کتاب الکترونیک هستند.

مدیرعامل انتشارات آستان قدس رضوی ادامه داد: به‌نشر (انتشارات آستان قدس رضوی) به عنوان یکی از بزرگترین ناشران پرکار کشور با سه دهه فعالیت در حوزه چاپ و نشر آثار چاپی، در عرصه تولید وعرضه کتاب‌های الکترونیک نیز فعال است و توانسته با انتشار بیش از هزار عنوان کتاب الکترونیک، خدمات ارزنده‌ای را به جامعه کتابخوان کشور ارائه و به توسعه فرهنگ کتابخوانی در کشور کمک کند.

به گفته سعیدی، کتاب‌های الکترونیک و به خصوص کتاب صوتی، امکان و شرایط مطالعه را تسهیل کرده است. روی گوشی، در حال رانندگی یا پیاده روی می‌توان کتاب مورد علاقه را شنید. از سویی تجربه نشان داده است که هر چه یک کتاب به گونه‌های مختلفی عرضه شود، نه تنها فروش نسخه کاغذی آن را کمتر نمی‌کند، که اتفاقا به دیده شدن و گسترش جامعه مخاطبان آن کتاب کمک خواهد کرد. به خصوص در شرایط فعلی جهانی ظرفیت فضای مجازی و نبود محدودیت در این فضا، استفاده و رغبت از کتاب‌های الکترونیک را بیشتر کرده است.

** تولید ۴۰ کتاب صوتی با موضوعات رضوی، دفاع مقدس و انقلاب اسلامی

مدیرعامل انتشارات به‌نشر با تاکید بر اینکه از سال۱۳۹۹، قطار تولید کتاب‌های الکترونیک به‌نشر، سرعت بیشتری یافته است، ادامه داد: از سال ۹۹ تاکنون ۴۰ عنوان کتاب صوتی در به‌نشر تولید شده است که این کتاب‌ها شامل گنجینه کتاب‌های صوتی با موضوعات رضوی، رمان دینی، داستان دفاع مقدس و انقلاب اسلامی وکودک و نوجوان است.

به گفته مدیرعامل سعیدی، در این زمینه به‌نشر با تولید کتاب‌های صوتی با عناوین مجموعه ۴ جلدی «یاران پیامبر»، «راز آن بوی شگفت»، «صبح روز عید»، «باران دوشنبه» و «نشانه‌ها»، «ماه غریب من»، «آبی‌ها»، «موقف»، رمان جذاب «دعبل و زلفا»، «خلوت مدیر»، «کلاغ پر»، «سنگر علاف‌ها»، «تا ابد با تو می‌مانم»، «پیرمرد و حوری»، «باد یمانی» و مجموعه شش جلدی «روز‌های جنگ» به ارائه خدمات به علاقه‌مندان به دنیای کتاب صوتی می‌پردازد.

مدیرعامل انتشارات به‌نشر تصریح کرد: در سال جاری نیز کتاب‌های گویا با عنوان‌های مجموعه دو جلدی «قصه‌های قشنگ ایرانی» نوشته مجید ملامحمدی با گویندگی قاسم عکاف، «آخرین مهاجر» به نویسندگی محمود پوروهاب و گویندگی محمدرضا حسینیان، «مرا با خودت ببر» به قلم حجت‌الاسلام مظفر سالاری با گویندگی علی ضمیری، کتاب «مدایح رضوی» با شعر و صدای مرحوم استاد یوسف ازغدی تولید شده است.

وی تاکید کرد: در راستای توسعه فرهنگ کتابخوانی در سطح کشور به‌نشر نیز پویش‌های مطالعاتی «مرا با خودت ببر» و «ماجرای دشت مرموز» را در گستره ملی برگزار می‌کند که علاقه‌مندان برای شرکت در این پویش می‌توانند نسخه‌های الکترونیک و کتاب صوتی منابع این پویش‌ها را با قیمتی پایین‌تر از نسخه فیزیکی تهیه کنند و از جوایز متنوع و ویژه این دوره از مسابقات بهره‌مند شوند.

سعیدی یادآور شد: این کتاب‌های صوتی علاوه بر انتشار در پلتفرم‌های فروش دانلودی مانند طاقچه، فیدیبو، نوار و فراکتاب، در قالب بسته و سی‌دی تولید شده است و در فروشگاه‌های کتاب و محصولات فرهنگی به‌نشر در مشهد و سراسر کشور و همچنین فروشگاه اینترنتی این انتشارات به نشانی behnashr.com در دسترس علاقه‌مندان قرار دارد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب